SME
Nedeľa, 15. september, 2019 | Meniny má Jolana

Vyrobia superauto rýchlejšie ako zvuk

Rýchlosť zvuku už nestačí. Nové superauto chce ísť ešte rýchlejšie. Mohlo by dosiahnuť rýchlosť tisícšesťsto kilometrov za hodinu.

(Zdroj: curventa)


Porovnanie rýchlostí

Nové nadzvukové superauto chce vytvoriť rýchlostný rekord. Konštruktéri sľubujú, že hranicu rýchlosti zvuku prekročí asi o štyristo kilometrov za hodinu. Na takéto zrýchlenie má šesťtonovému vozidlu stačiť 40 sekúnd.

auto Bloodhound: 1610 km/h
formula 1: 360km/h
cestné auto: 414 km/h
lietadlo Boeing 747: 913 km/h
zvuk: 1236 km/h
vystrelená guľka: od 650 km/h do 5400 km/h
svetlo: 299 793 km/s

LONDÝN, BRATISLAVA. Za sekundu prejde štyri futbalové ihriská. Výkon má asi ako 180 monopostov formuly 1. Bude rýchlejšie ako zvuk, dokonca rýchlejšie ako guľka vystrelená z niektorých zbraní. Také je nové superauto Bloodhound, ktoré plánujú zostrojiť v Británii a ktoré chce prekonať súčasný rýchlostný rekord. Konštruktéri tvrdia, že pôjde rýchlosťou tisícšesťsto kilometrov za hodinu.

Rýchlejšie ako zvuk

Bloodhound je viac lietadlo ako automobil, chýbajú mu vlastne iba krídla. Má raketový motor i motor zapožičaný zo stíhačky Eurofighter Typhoon. Na jeho konštrukcii sa podieľajú odborníci zo spoločnosti Lockheed Martin, ktorá vyrába či vyrábala bojové lietadlá, raketové strely i nákladné vesmírne rakety pre NASA.

A toto superauto bude šoférovať, či skôr pilotovať, bývalý bojový letec Andy Green. Mimochodom, človek, ktorý v súčasnosti drží rýchlostný rekord, keď sa mu podarilo v roku 1997 na stroji Thrust prekonať v Nevadskej púšti rýchlosť zvuku.

Práve rýchlosť zvuku je míľnik, ktorého sa v minulosti konštruktéri superrýchlych áut najviac báli. Pri jej prekonávaní totiž nastáva akýsi „výbuch“, ktorý vraj mohol ohroziť stabilitu vozidla. Pri takých veľkých rýchlostiach by akékoľvek kmitanie spôsobilo katastrofu.

Pred takmer trinástimi rokmi sa však ukázalo, že k žiadnym problémom nedochádza. Aj preto môže byť vozidlo Bloodhound ešte rýchlejšie. „Nebudem však tvrdiť, že žiadne riziko tu nie je,“ povedal britskému denníku Times budúci pilot auta Green. „Lenže bez rizika nie je ani prechádzanie cez cestu.“

Šoféruje pilot

Green i tak potrebuje pevné nervy. Maximálnu rýchlosť auto dosiahne za 40 sekúnd, no horšie to bude pri brzdení.

Preťaženie dosiahne asi trojnásobok bežných síl, ktoré normálne pôsobia na človeka. Aj preto musí auto šoférovať letec, ktorý má skúsenosti z bojových lietadiel. Ten je na podobné situácie zvyknutý.

Okrem dobrého vodiča však projekt potrebuje aj vhodné miesto. Takým sa javí púšť Hakskeen na severovýchode Juhoafrickej republiky. Má správny povrch, ktorý nesmie špeciálnym kolesám vozidla klásť príliš veľký odpor.

„Je dostatočne tvrdý na to, aby udržal šesťtonové auto na kovových kolesách, no zároveň správne mäkký na to, aby im umožnil vnoriť sa do pôdy asi jeden centimeter,“ povedal BBC Green. Pri relatívne nižších rýchlostiach vozidlo potrebuje stlmiť aj drobné nárazy a nerovnosti.

Ak už „poletí“ rýchlosťou zvuku, kolesá sa budú správať ako akési kormidlá lode.

Staňte sa vedcom

Výsledkom projektu, ktorý by mal stáť desať až pätnásť miliónov libier, však nie je iba nový rýchlostný rekord. Spoločnosť stojaca za projektom vytvorila aj program pre základné, stredné a vysoké školy, ktorým chce deti a študentov inšpirovať pre budúcu kariéru vedca, matematika či konštruktéra.

Preto inak súkromný projekt Bloodhound podporujú aj oficiálne inštitúcie. Britské ministerstvo obrany napríklad zapožičalo dva motory zo stíhačiek.

Najnovšie vedecké objavy nájdete na veda.sme.sk

Najčítanejšie na SME Tech

Inzercia - Tlačové správy

  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  5. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  6. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  9. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia
  10. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  5. Návod na renováciu starých rodinných domov
  6. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  8. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  9. „SPRAVBYT“ Ospravedlňujeme za nepríjemnosti
  10. Aké to je, byť riaditeľom pobočky banky?
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 10 087
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 126
  3. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 619
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 113
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 792
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 4 913
  7. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 782
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 697
  9. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 511
  10. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 505

Hlavné správy zo Sme.sk

Petr Weiss (1954) je český sexuológ, klinický psychológ a psychoterapeut. Narodil sa v Levoči, no žije a pôsobí v Prahe. Zaoberá sa sexuálnymi dysfunkciami, deviáciami, transsexualitou, partnerskými vzťahmi a psychoterapiou.vyučuje na Katedre psychológie na Karlovej univerzite. V domácich a zahraničných odborných časopisoch publikoval vyše 500 odborných článkov a o sexualite doposiaľ napísal už 15 kníh.
Peter Sagan (v zelenom drese).
PÍŠE NOURIEL ROUBINI – FÓRUM

Toto bude iná kríza ako minulá

Iná kríza bude potrebovať iné riešenia.

Reklamný pútač Huawei v uliciach Bratislavy.
Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Záber na Mliečnu cestu s dvomi bublinami rádiového žiarenia, ktoré vyčnievajú z oboch strán galaxie. Majú tvar ako presýpacie hodiny. Mliečnu cestu predstavuje horizontálna línia uprostred. Jej najžiarivejší bod ukrýva supermasívnu čiernu dieru. Na zábere vidno aj niekoľko vlákien plynu, ktoré zrejme vznikli spolu s bublinami.
Podcast Klik

Klik: Prečo je sklamanie z Applu dobrý biznis

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.

Mortal Kombat 11 aj Doom 1. Čo si zahrať cez víkend?

Od hororového mesta cez deštrukčné preteky až po tri klasiky.