Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Hackeri ukradli e-maily vedcov. Vraj klamú o globálnom otepľovaní

Z britskej inštitúcie ukradli hackeri elektronickú poštu, ktorá má dokazovať, že vedci manipulujú údaje.

Je globálne otepľovanie mýtus? Alebo útočili hackeri na objednávku?Je globálne otepľovanie mýtus? Alebo útočili hackeri na objednávku? (Zdroj: neutralexistence.com, NASA)

Z britskej inštitúcie ukradli hackeri e-maily, ktoré majú dokazovať, že vedci manipulujú údaje.

BRATISLAVA. Chvíľu to vyzeralo na veľké víťazstvo klimatických skeptikov. Hackerom sa z britského renomovaného centra Climate Search Unit - patrí University of East Anglia - podarilo ukradnúť e-mailovú korešpondenciu.

Niektoré jej vety vraj naznačovali, že inštitúcia, ktorá sa zaoberá prírodnými i ľudskými dopadni na celosvetové klimatické zmeny, mohla zmanipulovať svoje dáta ešte predtým, ako ich predstavila verejnosti.

Tesne pred Kodaňou

Zlodeji si to načasovali dobre. 7. decembra začne v dánskom hlavnom meste svetový klimatický summit, kde by sa hlavy dôležitých svetových štátov mali dohodnúť na znižovaní emisií skleníkových plynov, ktoré spôsobujú globálne otepľovanie.

„Cítime, že v súčasnosti je veda o klíme príliš dôležitá, aby ostala utajená," napísali preto hackeri vo svojom stanovisku hneď potom, ako sa súkromné údaje vedcov v piatok objavili na ruských internetových serveroch. „Zverejnili sme preto náhodný výber korešpondencie, kódu a dokumentov." Vedci sa však k týmto dátam nepriznali a únik odmietli komentovať.

Popierači globálneho otepľovania však upozorňujú na niektoré vety, ktoré naznačujú, že vedci mohli manipulovať nameranými údajmi. Takýmto mal byť aj e-mail z roku 1999 v ktorom stojí: „Práve som dokončil Mikov trik z magazínu Nature, ktorý pridáva k skutočným teplotám za posledných 20 rokov".

Problémom však je, že podobné vety sa v ukradnutých dátach objavujú bez kontextu. Bez neho nemožno ani potvrdiť ani vyvrátiť, či sa vedci snažili zavádzať verejnosť.

Vedci nechápu situáciu

George Marshall v denníku Guardian pritom zdôrazňuje, že problémom je najmä nepochopenie zo strany vedcov. Neuvedomujú si, že klimatické zmeny nie sú len otázkou vedy, ale aj nástrojom politického boja, do ktorého - chtiac či nechtiac - vedci vstupujú.

Problematika globálneho otepľovania tak nie je o vedeckých výsledkoch, ale o viere znepriatelených skupín. Preto klimaskeptici dokážu tvrdiť, že na základe hackermi ukradnutých dát vedcom viac nemožno veriť - vraj si iba vymýšľajú.

Je pritom jedno, že nič podobné sa v korešpondencii vedcov nenachádza. A ak by sa aj nachádzalo, výskum Climate Search Unit je len jedným z mnohých a fakt o globálnom otepľovaní podporuje množstvo údajov od britskej Kráľovskej spoločnosti, NASA či ďalších prestížnych organizácií.