BRATISLAVA. Za elektronické mýto bude možné v budúcnosti platiť aj inak ako prostredníctvom tzv. palubnej (OBU) jednotky. Vodiči, ktorí budú iba príležitostne jazdiť po spoplatnených úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest, by mohli platiť napr. aj v hotovosti prostredníctvom platobných terminálov. Vyplýva to z novely zákona o cestnej doprave, ktorú vo štvrtok (19.11.) podpísal prezident SR Ivan Gašparovič.
K zmene tejto právnej normy pritom došlo na pôde parlamentu cez nepriamu novelu, keď poslanec Peter Pelegrini (Smer-SD) takto formou pozmeňovacieho návrhu novelizoval zákon o elektronickom mýte. S jeho iniciatívou sa vtedy stotožnil aj minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer-SD).
"Je to na základe požiadavky príležitostných dopravcov, aby sme im umožnili aj iný spôsob užívania diaľnic, ako je zakúpenie OBU jednotky. Je to tzv. tiket portál, kde si kúpi na obchodnom mieste tiket a zaplatí tak za prejdenú vzdialenosť," priblížil v októbri Vážny.
Začiatkom novembra však vyhlásil, že výber poplatkov za mýto na Slovensku sa zatiaľ bude realizovať iba jedným spôsobom, a to prostredníctvom palubných jednotiek. Kamionista tak bude musieť zložiť zálohu za jej vypožičanie vo výške 50 eur (1506,30 Sk). "Zatiaľ všetky ostatné scenáre, ktoré boli avizované, nebudú naplnené. Nebude naplnené nájomné a takisto nebude uplatnený ani tiket portál," vyhlásil Vážny.
Plne elektronický mýtny systém, ktorý by mal byť v SR zavedený od januára budúceho roka, sa bude dotýkať iba dopravcov nad 3,5 tony. Vybudovať a prevádzkovať ho má spoločnosť SkyToll ktorá podpísala v januári 2009 zmluvu so štátnou Národnou diaľničnou spoločnosťou.
Budovanie mýtneho systému financujú Tatra banka, Poštová banka a rakúska Raiffeisenlandesbank Niederösterreich-Wien AG. Banky by mali spoločne poskytnúť 107 miliónov eur (3,22 miliardy Sk). Do výstavby a prevádzky slovenského systému mýta vstúpila v septembri tohto roka aj finančná skupina J&T Finance Group, a. s., ktorá získala 10-% podiel vo firme Ibertax.
Samotná novela zákona o cestnej doprave prináša tiež harmonizáciu vnútroštátnych právnych predpisov s právom Európskej únie (EÚ). Právna norma okrem iného upravuje niektoré povinnosti v súvislosti s prepravou nebezpečných vecí či určovanie cestovného v pravidelnej autobusovej doprave.