Utorok, 4. október, 2022 | Meniny má František

Poznáme najdôležitejšie vynálezy sveta

Pomáhajú liečiť choroby, priblížili človeka ku hviezdam, dovolia mu rýchlo sa presunúť z miesta na miesto. Také sú najdôležitejšie vynálezy sveta.

Replika prvej ľudskej družice Sputnik 1.Replika prvej ľudskej družice Sputnik 1. (Zdroj: Science Museum)

LONDÝN, BRATISLAVA. Sto rokov svojej existencie sa londýnske Vedecké múzeum rozhodlo osláviť anketou. Verejnosti predstavilo desať predmetov zo svojich zbierok, ktoré podľa názoru odborníkov najviac zmenili svet. Boli to niektoré z najdôležitejších vynálezov rôznych vedcov a experimentátorov. Široká verejnosť potom zostavila ich rebríček.

Samozrejme, zoznam nie je desiatkou definitívne najdôležitejších vynálezov ľudstva. Chýba napríklad koleso či množstvo iných významných vecí: napríklad Galileov ďalekohľad či nástroje na prvú pitvu človeka. No aj týchto desať objavov či vynálezov vytvorilo svet, aký dnes poznáme.

V roku 1895 objavil Wilhelm Röntgen zvláštny druh žiarenia. Dnes by sme si bez neho nevedeli predstaviť napríklad medicínsku diagnostiku. Na obrázku je prístroj Russella Reynoldsa, ktorý zostrojil len mesiac po Röntgen objave.

Alexander Fleming objavil penicilín v roku 1928. Vďaka antibiotikám dnes dokážeme úspešne bojovať proti bakteriálnym infekciám.

Francis Crick a James Watson vysvetlili v roku 1953 dvojzávitniciu DNA. Na snímke je rekonštrukcia modelu, ktorý dvojica pôvodne používala.

Modul Apolla 10. Vesmírne preteky medzi USA a Sovietskym zväzom nakoniec skončili pristátim na Mesiaci. V lete sme si pripomenuli 40. výročie tejto udalosti.

Nebyť druhej svetovej vojny a fanatického nacistického vodcu, možno by dnes nejestvoval raketový program. Strely V2 Wernhera von Brauna stáli na počiatku raketového dobýjania kozmu.

Para umožnila priemyselnú revolúciu. Jedným z jej symbolov bola Stephensonova raketa, parný stroj - lokomotíva, ktorá vo svojej dobe prekonávala všetky rýchlostné rekordy.

Na začiatku počítačovej súčasnosti boli veľké stroje, ktoré zaberali celé miestnosti. Jedným z nich bol aj počítač ACE, ktorý spustili v roku 1950.

Vek pary však neodštartovali lokomotívy, ale stroje, ktoré uľahčovali ťažbu nerastných surovín. Zariadenie Thomasa Newcomena z roku 1712 bol na počiatku tejto cesty. Na obrázku je Thompsonova napodobenina vodnej pumpy z roku 1791.

Predtým boli automobily len hračky pre pár čudákov. Keď sa však Ford rozhodol svoj slávny model T produkovať masovo, asi si neuvedomil, že práve vytvoril svet plný množstva áut a produktov valiacich sa z výrobných liniek.

Elektrický telegraf pospájal svet. Charles Wheatstone a William Cooke si takéto zariadenie nechali patentovať v roku 1837.