Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Je hobit z Indonézie nový ľudský druh?

Záhada okolo ľudských kostí, ktoré našli na indonézskom ostrove Flores, ešte stále nie je vyriešená. Vedci sa nevedia dohodnúť, či ide o nový ľudský druh.

Porovnanie lebky homo sapiens (vpravo) a homo floresiensis.Porovnanie lebky homo sapiens (vpravo) a homo floresiensis. (Zdroj: WIKIMEDIA)

Záhada okolo ľudských kostí, ktoré sa v roku 2003 podarilo nájsť na indonézskom ostrove Flores, ešte stále nie je vyriešená. Vedci sa ani po niekoľkých rokoch skúmania nevedia dohodnúť, či ide o nový ľudský druh alebo len o človeka trpiaceho genetickou poruchou.

BRATISLAVA. Človek z Flores, ktorý svojou metrovou výškou pripomínal hobita a žil na indonézskom ostrove pred 18-tisíc rokmi, je neustále terčom špekulácií a rôznych dohadov. Niektorí sa domnievajú, že nájdené ostatky patrili zakrpatenému človeku trpiacemu mikrocefáliou, čo je vývinová porucha postihujúca centrálny
nervový systém. Prejavuje sa zaostávaním v raste mozgu. Iní zastávajú názor, že ide o nový ľudský vývojový druh.

Výsledky poslednej štúdie sa pridávajú k najprekvapujúcejšej hypotéze, že homo floresiensis (človek floreský) je ľudský druh, ktorý sa nikdy doteraz nepodarilo identifikovať a v žiadnom prípade to nie je geneticky chybná
verzia moderného človeka.

Zvyšky tohto exemplára našli v roku 2003 austrálski a indonézski vedci na vzdialenom ostrove Flores. Objav otvoril veľkú debatu a všetci sa pýtali, kto mohli byť tvory merajúce len o niečo viac ako jeden meter, vážiace približne 25 kilogramov, bez brady a s malým mozgom. Vedci z newyorského Stony Brook University Medical Center uskutočnili štatistickú analýzu dobre zachovalých zvyškov kostí ženy, aby tak určili či ide o iný druh.

Jaskyňa vo Flores, kde sa našli kosti.

Výsledky štúdie sú publikované v časopise Royal Statistical Society. Výskumníci William Jungers a Karen Eaab skúmali zvyšky ženskej kostry, ktorú pomenovali "floreská žena" alebo jednoducho "Flo", a snažili sa potvrdiť evolučnú cestu tohto druhu. Veľmi zachovalý exemplár zahŕňal lebku, čeľusť, ramená, nohy a ruky. Meral 106 centimetrov - čo je menej ako Pygmejovia, ktorí v dospelosti dosahujú výšku 150 centimetrov - a objem jeho mozgu bol len o niečo viac ako 400 centimetrov kubických, čo sa najviac podobá šimpanziemu mozgu.

Charakteristiky lebky a čeľuste sú oveľa primitívnejšie ako charakteristiky hociktorého súčasného človeka. S veľkou kapacitou fosílnych zvyškov, ktoré mali k dispozícii, mohli vedci rekonštruovať dôveryhodný nákres tela, ktorí ako tvrdia, sa podstatne líši od ktoréhokoľvek moderného človeka. Floreský človek tak ostáva pre svet aj naďalej záhadou.

Informáciu zverejnil internetový portál abc.es.