Mediálny gigant AOL Time Warner, webový portál Yahoo a firma Microsoft sú tri veľké spoločnosti, ktoré z hľadiska návštevnosti dominujú svetovému internetu. Ich webové stránky navštevuje 40 – 50 percent všetkých internetových surfistov. S odstupom za nimi nasledujú vyhľadávač Google, aukčná stránka eBay a sieť portálov Lycos, ktoré však navštevuje len 10 – 12 percent internetistov.
Spoločnosť AOL Time Warner vznikla fúziou mediálnej siete Time Warner a firmy America Online (AOL), ktorá je najväčším a najstarším internetovým providerom na svete. AOL svojím používateľom ponúka nielen pripojenie na internet, ale aj kompletné informačné služby. Typickým zákazníkom AOL je americká stredostavovská rodina s deťmi, America Online si preto zakladá na tom, že ponúka bezpečný prístup na internet a ochranu pred jeho nebezpečenstvami. Znamená to, že mnohí jej zákazníci sa ani nevydávajú do nebezpečných vôd internetu a svoje informácie čerpajú výhradne zo zdrojov AOL.
Spoločnosti Microsoft a jej portálu MSN.com sa darí najmä vďaka prepojeniu služieb s internetovým prehliadačom Internet Explorer, ktorý dnes využíva absolútna väčšina internetových surfistov. Odkazy na jej služby sa automaticky každému majiteľovi softvéru zobrazujú ako jeho „Obľúbené položky“, prehliadač je tesne previazaný aj s populárnou e-mailovou službou Hotmail, ktorú tiež prevádzkuje Microsoft. Webový portál Microsoftu sa okrem toho automaticky zobrazuje pri prvom štarte programu, pričom množstvo ľudí nedokáže toto nastavenie zmeniť, a tak sa „nedobrovoľne“ stávajú užívateľmi portálu MSN.
Jedinou z trojice firiem, ktorá je od svojho vzniku špecializovaná na internetový obsah, je internetový portál Yahoo. Pod menom „Jerryho sprievodca World Wide Webom“ vzniklo Yahoo ako prvý katalóg webových stránok na svete ešte v počiatkoch internetu a na komerčnej báze funguje od roku 1995, keď jeho zakladatelia odmietli ponuku na odkúpenie od AOL. V oblasti vyhľadávania webových stránok Yahoo stále dominuje vďaka synergickému efektu z neustále narastajúceho počtu používateľov, server je však aj v lukratívnych službách ako finančné správy či virtuálny obchodný dom.
Na Slovensku, na rozdiel od západoeurópskych krajín či Českej republiky, žiaden z týchto troch gigantov v oblasti poskytovania internetového obsahu priamo nepôsobí. Najnavštevovanejšou webovou stránkou je Zoznam, ktorý recept na úspech v počiatočnej fáze prebral od amerického Yahoo. Vzhľadom na nízke investície do slovenského internetového trhu sú však rozdiely medzi návštevnosťou stránok u nás menšie, než vo svete, a v žiadnej oblasti nemožno hovoriť o dominancii jediného servera.
Najnavštevovanejšie webstránky na svete
1. AOL Time Warner
2. Yahoo!
3. MSN
4. Microsoft
5. Google
6. eBay
7. Lycos Network
8. About-Primedia
9. Amazon
10. eUniverse Network
Zdroj: Nielsen/NetRatings, posledný marcový týždeň
Vyhľadávače
1. Yahoo!
2. MSN
3. Google
4. AOL
5. Ask Jeeves
Financie
1. Yahoo! Finance
2. Quicken.com
3. MSN Money
4. Intuit.com
5. Paypal
Obchod
1. Amazon
2. Yahoo! Shopping
3. eBay
4. MSN Eshop
5. DealTime
Cestovanie
1. Expedia
2. Travelocity
3. Orbitz.com
4. AOL Travel
5. PriceLine
(Zdroj: Nielsen/NetRatings, február 2002)
Najnavštevovanejšie slovenské webové stránky
(počet unikátnych návštevníkov)
1. Zoznam.sk 258 449
2. Szm.sk 164 853
3. Markiza.sk 146 360
4. Azet.sk 112 014
5. Globtelnet.sk 103 774
6. SME.sk 102 990
7. Atlas.sk 102 947
8. Post.sk 98 480
9. Pobox.sk 86 740
10. Centrum.sk 81 549
Zdroj: iDot, marec 2002
Autor: Richard Havroš