Asteroid - zabijak priletí 16. marca 2880

Reálnosť nebezpečenstva zrážky Zeme s niektorým z asteroidov primäla astronómov z celého sveta vyvíjať stále lepšie metódy na určovanie objektov, ktoré by ľudstvo mohli ohroziť. Dômyselným sitom prepadol pred týždňom najvážnejší kandidát. S dosiaľ najväčš

Rádioteleskop v kalifornskom Goldstone slúži astronómom na určovanie fyzikálnych vlastností objektov, ktoré sa k Zemi priblížia na nebezpečnú vzdialenosť. FOTO - NASA

ou pravdepodobnosťou by Zem mal trafiť asteroid 1950 DA. Má priemer asi kilometer a vedci už určili aj dátum prípadnej zrážky - 16. marca 2880.

„Niet sa však čoho obávať,“ hovorí Jon Giorgini z Jet Propulsion Laboratory v Pasadene, „chceli sme len ukázať, že naša nová metóda skúmania telies, ktoré sa nebezpečne približujú k Zemi, je skutočne produktívna. Pravdepodobnosť katastrofy je asi 1 ku 300, je to však oveľa presnejšia predpoveď ako boli doterajšie.“ Don Yeomans, šéf programu NASA pre štúdium blízkozemných objektov, Giorginiho prácu oceňuje: „Nová metóda nám umožní až desaťkrát lepšie výsledky pri predpovedaní prípadných kolízií.“

Práca, ktorú Giorgini publikoval 5. apríla v časopise Science, posúva výskum objektov, ktoré predstavujú pre Zem vážne nebezpečenstvo, na kvalitatívne novú úroveň. Doteraz boli astronómovia viac-menej v úlohe kronikárov, ktorí zaznamenávali prelety malých telies v blízkosti Zeme. Katalogizovali ich dráhy a snažili sa predpovedať, kedy by nás telesá mohli ohroziť.

Presnosť takýchto predpovedí, najmä ďaleko do budúcnosti, však nebola veľmi veľká. Na pohyb telesa v našej sústave totiž okrem gravitačného pôsobenia ostatných objektov vplývajú aj jeho fyzikálne vlastnosti. Tie sa však z klasických fotografií určiť nedali. Astronómovia teda začali používať radar.

Pri tesnom priblížení sa objektu k Zemi naň vedci namieria namiesto klasického ďalekohľadu rádioteleskop. Ten im umožní „ohmatať“ nebezpečné teleso, určiť jeho tvar, spôsob rotácie a základné vlastnosti povrchu. Kombinácia týchto údajov s dráhovými prvkami objektu potom po zložitých výpočtoch umožní predpovedať vývoj dráhy telesa v čase oveľa presnejšie ako doteraz.

Asteroid 1950 DA, objavený 23. februára 1950 na Lickovom observatóriu, sa naposledy priblížil k Zemi v marci 2001. Okolo Zeme vtedy preletel vo vzdialenosti 21-krát väčšej, ako obieha Mesiac. Vzdialenosť 8 miliónov kilometrov nie je síce malá, stačila však na to, aby veľké rádioteleskopy v Goldstone a v Arecibo získali dostatočne presné údaje o fyzikálnych vlastnostiach objektu. Na ich základe Giorgini zopakoval komplikované výpočty budúcich dráh objektu. Vyšlo mu, že 1950 DA sa k Zemi najbližšie priblíži v rokoch 2809, 2840 a 2860 a že by našich potomkov mohol ohroziť 16. marca 2880.

„Je to však veľmi ďaleko,“ hovorí Giorgini. „Za tých 35 generácií sa môže stať všeličo nepredvídané a nie je vylúčené, že odhalíme objekt, ktorý nás ohrozí oveľa skôr. V každom prípade však dnes máme v ruke nástroj, pomocou ktorého vieme na nebezpečenstvo upozorniť s dostatočným predstihom.“

Od známych objektov nám teda bezprostredné nebezpečenstvo nehrozí. V slnečnej sústave je však ešte veľa planétok, ktoré sieti pozorovacích staníc unikajú. Začiatkom marca preletel tesne popri našej planéte zhruba vo vzdialenosti Mesiaca 60-metrový balvan, ktorý si astronómovia všimli až dva dni po jeho najväčšom priblížení. ROMAN PIFFL

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Lajčák hovorí o výbere Evky niečo iné, ako pred mesiacmi

Minister sa bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

Astronóm: Blikajúcu hviezdu sme pozorovali aj na Slovensku

Poklesy v jasnosti hviezdy nespôsobujú mimozemšťania, zrejme ide o prirodzený jav, hovorí Ľubomír Hambálek z Astronomického ústavu SAV.

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Antikoncepcia postavená na dávnej rastline sa bude dať užiť pred alebo po styku. Prípadne sa bude nosiť ako náplasť.

1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Cambridge Business School, škola novej doby