Murdoch ide proti Googlu

Spravodajské servery hľadajú spôsob, ako prežiť. Bránia sa Googlu a rozmýšľajú o spoplatnení svojho obsahu.

Vlastník mediálneho impéria chce zakázať prístup vyhľadávača Google k svojim stránkam.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Vyhľadávače každý deň prehliadavajú miliardy webových stránok a ľuďom ponúkajú časti ich obsahov. Ľudia na ne prestávajú samostatne chodiť, vystačia si s vyhľadávačom, tvrdí Rupelt Murdoch, vlastník mediálneho impéria, ktoré zahŕňa britské Timesy, Sun, New York Post či Wall Street Journal a tiež veľké množstvo internetových spravodajských serverov a webových stránok, medzi inými napríklad aj populárnu sociálnu sieť Myspace.com.

Murdoch je prvým spomedzi veľkých mediálnych hráčov, ktorý sa tomuto trendu pokúsi povedať nie. V rozhovore pre austrálsky Sky News povedal, že plánuje zakázať prístup vyhľadávača Google k svojim stránkam. Ľudia sa tak už k ich obsahu dostanú len priamo cez ich domovskú stránku. „Google, Microsoft, Ask.com a ďalší nesmú mať možnosť parazitovať na našom obsahu, kradnúť ho a zarábať na ňom," povedal v rozhovore. „Myslím, že sme v tomto ohľade zaspali." Zmenu chce uskutočniť už na budúci rok.

Článok pokračuje pod video reklamou

Odíde z Googlu, stratí pätinu

Murdoch nie je zďaleka jediný, kto má výhrady proti dominancii Googlu na trhu s dodávkami obsahu.
Firma sa po celom svete súdi s vydavateľmi, ktorí tvrdia, že ich jeho vyhľadávač Google.com, ako aj služba Google News poškodzujú tým, že ľuďom ponúkajú časti ich obsahu. Tí potom chodia oveľa menej priamo na ich webové stránky.

Neparazitujeme na vás, naopak, posielame vám každý mesiac viac ako miliardu čitateľov, odpovedá Google kritikom. „Títo ľudia dávajú každému z vydavateľov šancu získať si ho, zobraziť mu reklamu alebo ponúknuť predplatné," napísal Google v júli na svojom blogu.

Pre toho, komu sa to nepáči, existuje možnosť zobrazovanie v Googli zrušiť, pridáva firma.

Prečo to teda firmy nerobia? Google ich dostáva do paradoxnej situácie - na jednej strane ich oberá o pravidelných čitateľov, lebo ľudia si vystačia už aj len s vyhľadávačom, na druhej strane tvorí podstatnú časť ich návštevnosti, ak ľudia na jeho odkazy kliknú, tvrdia analytici.

Podľa údajov zo služby Hitwise, ktorá vyhodnocuje návštevnosť amerických webov, prichádza na stránku Murdochovho Wall Street Journalu napríklad mesačne až štvrtina ľudí z vyhľadávača Google - pätnásť percent priamo zo stránky Google.com, ďalších dvanásť percent zo služby Google News, ktorá zbiera odkazy a citáty priamo z článkov.

Až 44 percent z týchto návštevníkov pritom nikdy predtým na stránke denníka nebola. Ak Murdoch splní, čo sľubuje, príde o pätinu svojich návštevníkov.

Záchranou je spoplatnenie

Google je však podľa Murdocha len jedným z tŕňov v päte vydavateľov on­line obsahu. Oveľa väčším problémom je bezplatný obsah. „Fakticky neexistuje žiadna stránka hocikde na svete, ktorá by dokázala zarobiť seriózne peniaze," povedal. Obsah treba podľa neho spoplatniť.

The Wall Street Journal to už začal, keď spoplatnil niektoré on­line sekcie, a tiež mobilnú verziu stránky. Murdoch chce spoplatniť aj ďalšie veľké spravodajské servery už v druhej polovici roka.

Vyjde mu to? Kritici sú skeptickí. Pokusy o spoplatnenie obsahu už v minulosti skúšali viaceré servery, neujali sa najmä pre neexistujúci mikroplatobný systém, ktorý by umožnil jednoduchú realizáciu platieb.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Môj fanklub a moji fanúšikovia sú dve veci

Majster sveta prišiel na Slovensko, aby sa stretol s VIP fanúšikmi a podporil deti na Detskej Tour Petra Sagana.

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Rodíme sa s ňou alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

ŽENA

Anorexia je ako alkoholizmus, nikdy nie ste celkom za vodou

Vidieť, kam som bola schopná doviesť svoje telo, je strašidelné.

Neprehliadnite tiež

PODCAST KLIK

Klik: Prečo Microsoft roztopil Windows

Komentovaný prehľad technologických správ týždňa. Aká je budúcnosť Windowsu, Uber kúpil bicykle, Amazonu aj Netlifxu rastú predplatitelia.

Zistili, ako morskí nomádi vydržia toľko pod vodou. Ich gény sa prispôsobili

Bajauovia sa dokážu bez prístrojov ponoriť do hĺbky desiatok metrov. Majú predispozíciu.

DETSKÁ RUBRIKA

Spieva a lieta zároveň. Vzdušný koncert škovránka môže trvať vyše hodiny

Desiatky minút trepotania krídel a nástojčivého trilkovania už možno považovať za pôsobivý výkon.

V nedeľu pozorujte vrchol najstaršieho meteorického roja

Pozorovanie Lyríd môže prvú polovicu noci rušiť Mesiac.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 436
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 962
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 14 785
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 11 325
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 7 561
  6. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 5 708
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 233
  8. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 818
  9. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 4 626
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 901