BRATISLAVA. Vyhľadávače každý deň prehliadavajú miliardy webových stránok a ľuďom ponúkajú časti ich obsahov. Ľudia na ne prestávajú samostatne chodiť, vystačia si s vyhľadávačom, tvrdí Rupelt Murdoch, vlastník mediálneho impéria, ktoré zahŕňa britské Timesy, Sun, New York Post či Wall Street Journal a tiež veľké množstvo internetových spravodajských serverov a webových stránok, medzi inými napríklad aj populárnu sociálnu sieť Myspace.com.
Murdoch je prvým spomedzi veľkých mediálnych hráčov, ktorý sa tomuto trendu pokúsi povedať nie. V rozhovore pre austrálsky Sky News povedal, že plánuje zakázať prístup vyhľadávača Google k svojim stránkam. Ľudia sa tak už k ich obsahu dostanú len priamo cez ich domovskú stránku. „Google, Microsoft, Ask.com a ďalší nesmú mať možnosť parazitovať na našom obsahu, kradnúť ho a zarábať na ňom," povedal v rozhovore. „Myslím, že sme v tomto ohľade zaspali." Zmenu chce uskutočniť už na budúci rok.
Odíde z Googlu, stratí pätinu
Murdoch nie je zďaleka jediný, kto má výhrady proti dominancii Googlu na trhu s dodávkami obsahu.
Firma sa po celom svete súdi s vydavateľmi, ktorí tvrdia, že ich jeho vyhľadávač Google.com, ako aj služba Google News poškodzujú tým, že ľuďom ponúkajú časti ich obsahu. Tí potom chodia oveľa menej priamo na ich webové stránky.
Neparazitujeme na vás, naopak, posielame vám každý mesiac viac ako miliardu čitateľov, odpovedá Google kritikom. „Títo ľudia dávajú každému z vydavateľov šancu získať si ho, zobraziť mu reklamu alebo ponúknuť predplatné," napísal Google v júli na svojom blogu.
Pre toho, komu sa to nepáči, existuje možnosť zobrazovanie v Googli zrušiť, pridáva firma.
Prečo to teda firmy nerobia? Google ich dostáva do paradoxnej situácie - na jednej strane ich oberá o pravidelných čitateľov, lebo ľudia si vystačia už aj len s vyhľadávačom, na druhej strane tvorí podstatnú časť ich návštevnosti, ak ľudia na jeho odkazy kliknú, tvrdia analytici.
Podľa údajov zo služby Hitwise, ktorá vyhodnocuje návštevnosť amerických webov, prichádza na stránku Murdochovho Wall Street Journalu napríklad mesačne až štvrtina ľudí z vyhľadávača Google - pätnásť percent priamo zo stránky Google.com, ďalších dvanásť percent zo služby Google News, ktorá zbiera odkazy a citáty priamo z článkov.
Až 44 percent z týchto návštevníkov pritom nikdy predtým na stránke denníka nebola. Ak Murdoch splní, čo sľubuje, príde o pätinu svojich návštevníkov.
Záchranou je spoplatnenie
Google je však podľa Murdocha len jedným z tŕňov v päte vydavateľov online obsahu. Oveľa väčším problémom je bezplatný obsah. „Fakticky neexistuje žiadna stránka hocikde na svete, ktorá by dokázala zarobiť seriózne peniaze," povedal. Obsah treba podľa neho spoplatniť.
The Wall Street Journal to už začal, keď spoplatnil niektoré online sekcie, a tiež mobilnú verziu stránky. Murdoch chce spoplatniť aj ďalšie veľké spravodajské servery už v druhej polovici roka.
Vyjde mu to? Kritici sú skeptickí. Pokusy o spoplatnenie obsahu už v minulosti skúšali viaceré servery, neujali sa najmä pre neexistujúci mikroplatobný systém, ktorý by umožnil jednoduchú realizáciu platieb.