Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Minister ocenil vedecké osobnosti roka

Najvýznamnejších vedcov pôsobiacich na Slovensku ocenil v stredu večer v Bratislave minister školstva SR Ján Mikolaj pri príležitosti práve prebiehajúceho Týždňa vedy a techniky 2009.

BRATISLAVA. Najvýznamnejších vedcov pôsobiacich na Slovensku ocenil dnes večer v Bratislave minister školstva SR Ján Mikolaj pri príležitosti práve prebiehajúceho Týždňa vedy a techniky 2009. Vedecké osobnosti si ceny prevzali za svoju prácu v oblasti matematiky, jadrovej energetiky, za prírodovedné disciplíny, techniku, ale aj psychológiu.

Podľa ministra je veľmi dôležité, aby si spoločnosť vážila skutočné hodnoty vedy a výskumu. "Je už tradíciou, že oceňujeme výsledky našich najlepších vedcov. Ich prácu oceňujeme nielen za ich výsledky, ale aj celoživotné úsilie, ktoré vynaložili počas svojho vedeckého života. Je to dôležité aj pre našu mladú vedeckú komunitu, ktorá potrebuje aj spoločenské uznanie a podporu pre rozvíjanie svojho talentu," povedal minister počas svojho príhovoru. Cenu a s ňou aj finančný dar udeľuje vedcom minister školstva od roku 2004.

Tohtoročnou osobnosťou vedy a techniky sa stal Anatolij Dvurečenský z Matematického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) za vynikajúce výsledky pri riešení úloh výskumu a vývoja v SR. Rovnakú cenu získal aj Peter Líška z Výskumného ústavu jadrových elektrární a Miroslav Urban z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského (UK).

V kategórii Vedecko-technický tím roka odmenili za mimoriadne a metodologické podnetné výsledky Centrum excelentnosti z Ústavu etnológie SAV. Svoje miesto si tu našla aj spoločnosť MicroStep, s. r. o., za originálne riešenie riadiacich systémov pre stroje na delenie materiálov energolúčovými technológiami. Za príspevok k odhaleniu mechanizmu pôsobenia benzotiazinónov ocenili kolektív katedry biochémie pod vedením Kataríny Mikušovej z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského.

Vedeckými osobnosťami do 35 rokov sa tento rok stali Judita Lihová z Botanického ústavu SAV, Branislav Zigmund z Elektrotechnického výskumného a projektového ústavu Nová Dubnica a Zdenko Machala z bratislavskej UK.

Za celoživotné zásluhy vo vede a technike ocenili Damiána Kováča z Ústavu experimentálnej psychológie SAV, ktorý okrem iného popularizoval psychologickú vedu doma i v zahraničí a zaslúžil sa o rozvoj experimentálnej psychológie na Slovensku. Za dlhodobý prínos pri zvyšovaní aplikovaného výskumu v oblasti elektrotechniky prevzal ocenenie Jozef Buday z Elektrotechnického výskumného a projektového ústavu Nová Dubnica. Dlhoročné zásluhy takto vyzdvihli aj u Otakara Bokůvku zo Žilinskej univerzity. Ten sa podpísal aj pod vznik vedeckej školy medzinárodného významu v oblasti materiálového inžinierstva.

Cenu Propagátor vedy a techniky za tento rok dostala Katarína Šlopková zo Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity, Hana Pačaiová zo Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach a Anton Puškár zo Stavebnej fakulty bratislavskej STU.

Kolektív pracovníkov Národného centra nukleárnej magnetickej rezonancie spektroskopie ocenil predseda SAV Jaromír Pastorek Cenou za budovanie infraštruktúry pre vedu.

Vedec a filozof sa rozprávajú o viacúrovňovej povahe reality.

a 1 ďalší 23. sep
Vizualizácia: Sonda Dart vrazí do mesiaca planétky Didymos, ktorá patrí medzi potenciálne nebezpečné pre Zem.

Sonda Dart zanikne.

Nová epizóda Vedeckého podcastu SAV aj o arabskej literatúre.

a 2 ďalší 23. sep

1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov