Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Našli rekordne vzdialenú hviezdu

Satelit NASA vo vesmíre zachytil výbuch supernovy. Vedci zo Zeme potvrdili, že ide o dosiaľ najvzdialenejší vesmírny objekt.

Zatiaľ najvzdialenejší objekt (v strede) vo vesmíre.Zatiaľ najvzdialenejší objekt (v strede) vo vesmíre. (Zdroj: TASR)

Satelit NASA vo vesmíre zachytil výbuch hviezdy. Vedci zo Zeme potvrdili, že ide o dosiaľ najvzdialenejší vesmírny objekt. Je 13 miliárd svetelných rokov ďaleko.

BRATISLAVA. Na konci jej života ostala masívna čierna diera. Ešte predtým však dala hviezda vedieť o sebe celému vesmíru. Vybuchla a následné záblesky gama žiarenia pozorovali dokonca aj na Zemi.

Takýto kozmický jav je vo vesmíre relatívne bežný. Čo však robí nedávnu červenú bodku na hviezdnej mape oblohy výnimočnou, je jej vek. Zdrojom žiarenia, ktoré označili ako GRB 090423 je pravdepodobne najvzdialenejší vesmírny objekt, aký sa kedy podarilo zachytiť ďalekohľadom.

Vzdialený - a teda aj starý - je viac ako trinásť miliárd svetelných rokov, výbuch teda nastal asi 630 miliónov rokov po Veľkom tresku.

Dva nezávislé tímy

Záblesk podľa magazínu Nature sledovali dva nezávislé tímy vedcov. Najskôr si ho však všimol vo vesmíre umiestnený teleskop Swift, ktorý patrí americkej NASA. Ten poslal na Zem upozornenie, že v kozme sa čosi deje. Takýchto upozornení však ročne pošle asi sto. Je potom na rozhodnutí vedcov, či sa signál odhodlajú sledovať. Na záblesk v aktuálnom prípade nasmerovali teleskopy dva medzinárodné tímy vedcov: z britských a talianskych inštitúcií.

Z jeho spektra zistili, že výbuch sa musel odohrať vo veľmi veľkej diaľke. „Vieme z našich teoretických modelov, že takéto objekty by mali jestvovať,“ povedal pre Nature Ruben Salvaterra, ktorý viedol "taliansky" tím z Národného inštitútu pre astrofyziku.

„Byť však jedným z ľudí, ktorí ho našli, je úžasné. Je to čosi, čo raz budete rozprávať svojim vnúčatám.“

Aký bol mladý vesmír?

Podobné vesmírne udalosti vedcom umožňujú spoznávať mladý vesmír. Aj keď teoretické modely ako­tak vysvetľujú, čo sa v tom období dialo, jestvuje len málo priamych dôkazov. Práve sledovanie gama zábleskov - ktoré vznikajú keď po výbuchu hviezdy vymrštený plyn z hviezdy narazí an iný plyn v kozme - by však mohlo prezradiť čosi nové.

Netreba pritom zabúdať, že ešte pred sto rokmi si ľudia mysleli, že vo vesmíre jestvuje len naša Galaxia.