SME
Nedeľa, 29. november, 2020 | Meniny má VratkoKrížovkyKrížovky
TV OKO

Ani motorka, ani auto? Najlepší v meste

Má to kapotu, ale nie je to auto. Má len dve kolesá, ale podaktorí tvrdia, že to nie je motocykel. Čo je to?

Skútre Vespa sú veľmi žiadané aj dnes. Základný tvar zostáva, všetko ostatné prešlo výraznou modernizáciou. Na snímke VESPA GTV250 (Vintage Edition). V USA sa predáva v cene okolo 6 000 dolarov.Skútre Vespa sú veľmi žiadané aj dnes. Základný tvar zostáva, všetko ostatné prešlo výraznou modernizáciou. Na snímke VESPA GTV250 (Vintage Edition). V USA sa predáva v cene okolo 6 000 dolarov.



Možno žiadne iné motorové vozidlo sa tak intenzívne nespája so životným štýlom päťdesiatych a šesťdesiatych rokov ako skúter. A je to zároveň aj jediná motorka, ktorá bola určená rovnako pre mužov, ako aj pre ženy - čomu zodpovedal nielen elegantný tvar, jej ľahkosť, ale aj jednoduchá obsluha.

Čo je to za motorku?

Skúter je síce motocykel, čiže jednostopové motorové vozidlo, ale niektoré konštrukčné riešenia spôsobili, že pravoverní motorkári sa za ním ani neotočia. Ozajstný motocykel má totiž poriadne kolesá, je mu vidieť poriadny motor a má poriadny rám. Okrem toho má aj veľký výkon a ako taký je určený predovšetkým pre mužov, aby demonštrovali vysokú hladinu svojho testosterónu. Skúter vznikol z iných pohnútok - aby dostal ľudí bývajúcich v meste čo najrýchlejšie a najlacnejšie do práce a pritom aspoň čiastočne poskytoval komfort uzavretého automobilu.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_04.jpg

Dobová propagačná pohľadnica Čezety 501

Takže preto má skúter aj svoj najtypickejší znak - plechovú karosériu, ktorá úplne zakrýva motor a spredu chráni nohy pred vodou a blatom. Druhým znakom sú malé kolesá, ktoré prispievajú k väčšej obratnosti v hustej mestskej premávke a k celkovému zmenšeniu rozmerov vozidla. Schovať motor pod karosériu malo svoj účel - nešlo ani tak o estetiku, ako o praktickú stránku veci. Odkrytý motor produkuje rôzne nečistoty a stačil malý dotyk a hneď ste mali špinavé ruky, nohavice či sukňu. Výrobca, ktorý chcel, aby na jeho motocykli jazdili aj ženy, musel motor schovať a tváriť sa, že vari ani neexistuje.

Prvý skúter

O pohodlných a jednoduchých „mestských" motorkách konštruktéri snívali už dávno. Ale ich sny sa začali plniť až po druhej svetovej vojne a realitou sa stali začiatkom 50. rokov. Taliansky výrobca Piaggio spustil výrobu skútrov značky Vespa už v roku 1946 a zažil obrovský úspech. Presne obsiahol potreby mladých ľudí - ich túžbu po netradičnom „imidžovom" vozidle, ktoré ich rýchlo, lacno a pohodlne dopravilo, kam len chceli a zároveň nemalo veľa nárokov na údržbu. Podobne uvažovali aj konštruktéri v Československu a začiatkom 50. rokov začali v továrni na výrobu motocyklov v Strakoniciach pripravovať výrobu skútra značky Čezeta.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_02.jpg

Čezeta 501 na výstave Bruselský sen

Skúter Čezeta

V Československu vtedy vládol tuhý režim a komunistom bolo úplne jedno, či sú skútre v móde, alebo nie sú. Skôr ich zaujímalo, ako dopraviť ľudí do práce, ako zvýšiť mobilitu pracovnej sily. Skútre boli na tento účel ideálne - automobily si pracujúci pri svojich platoch dovoliť nemohli, motocykle vyžadovali mužskú silu a veľa údržby, bicykle boli len na krátke vzdialenosti. Po niekoľkoročnom vývoji sa v roku 1957 spustila výroba skútra Čezeta 501 (jednovalcový dvojtakt s objemom 175 cm3) a úspech prišiel okamžite - ľudia sa doň zamilovali, pretože šlo o vozidlo nielen veľmi praktické a moderné, ale aj pekné.

obrazok_05.jpg

Čezeta 501 s bočným prívesným vozíkom

Čezeta bola podstatne robustnejšia ako Vespa, pretože výrobcovia chceli predovšetkým ponúknuť cestný motocykel. Brali do úvahy fakt, že do mesta za prácou dochádzalo aj veľa ľudí z okolitých dedín a mestečiek, čiže z väčšej vzdialenosti. Najznámejším prvkom „Čezety" je jej karoséria - ktorá kryla takmer celý motocykel. Spredu chránila nohy, pričom jazdec nesedel obkročmo, ale ako na stoličke. Motor bol skrytý pod kapotou a od modelu 502 sa štartoval dynamospúšťačom - čo privítali najmä ženy. Čezeta mala vo výbave smerovky, podlahové stúpačky, nosič batožiny a neskôr pribudol aj priehľadný ochranný štít z plexiskla. Záujemcovia si mohli dokúpiť postranný prívesný vozík značky Druzeta a istý čas sa dokonca vyrábala aj nákladná trojkolka Rikša - kombinácia prednej časti skútra a dvojkolesového vozíka.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_01.jpg

Snímka fotografa Bohumila Puskailera z roku 1967. Šesťdesiate roky sa aj v Československu niesli v znamení baloniakov a skútrov. Správna dáma sedela na skútri bokom, aby mala nohy cudne pri sebe.

Zánik a návrat

Záujem o skútre vydržal do konca 60. rokov. Pomaly stúpajúca životná úroveň a najmä výroba lacných „ľudových" áut spôsobili, že ľudia radšej dlhšie šetrili a potom si kúpili auto, čo sa im zdalo výhodnejšie a najmä praktickejšie. Skútre vyšli z módy a napokon sa prestali vyrábať. Záujem o ne sa obnovil až prednedávnom a opäť ho vyvolali mladí ľudia z veľkých miest. Na skútri totiž pokojne môžete jazdiť aj v obleku či v kostýme, prekľučkujete v akejkoľvek dopravnej zápche, zaparkujete ho aj v kancelárii či na chodbe. Ako šikovné mestské vozidlo v peknom počasí je skúter skrátka nenahraditeľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mads Mikkelsen pre SME: Som slávny, som úspešný, ale toto som chcel?

Slávny dánsky herec priznáva, že mu niekedy pomôže pohár vína.

Dánsky herec Mads Mikkelsen.
AUTORSKÁ STRANA PETRA TKAČENKA

Ako sa láme tatranské tabu

Dlhoročný novinár napísal kapitoly z dejín slovenskej ekonomiky.

Iveta Radičová sa dostala k moci počas ekonomickej a menovej krízy.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sám si už Fico nepomôže

Špekulatívne štiepenie Smeru je obyčajná konšpirácia.

Peter Tkačenko

Prieskum: Z konfliktu SaS a OĽaNO ťaží Sulík, rastie aj Pellegriniho Hlas

Kollárova Sme rodina padala už pred kauzou nemocnica.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Vianoce 2020, toto sú naše tipy na technologické darčeky

Sprievodca nakupovaním technologických darčekov.

Podcast Klik.
Tieň sondy Hajabusa 2 na povrchu asteroidu Ryugu.
Podcast Tech_FM

Výpredaje majú problém, všetko skupujú roboty

Čo spôsobujú nové technológie.

Vedátorský podcast

Čierne diery sú sochármi vesmíru

Rozhovor s Norbertom Wernerom.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  5. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  8. Aká je chémia vôní
  9. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  10. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 31 983
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 349
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 274
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 12 058
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 544
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 086
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 501
  8. Aká je chémia vôní 8 488
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 315
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 296