SME
Štvrtok, 9. júl, 2020 | Meniny má LujzaKrížovkyKrížovky
TV OKO

Ani motorka, ani auto? Najlepší v meste

Má to kapotu, ale nie je to auto. Má len dve kolesá, ale podaktorí tvrdia, že to nie je motocykel. Čo je to?

Skútre Vespa sú veľmi žiadané aj dnes. Základný tvar zostáva, všetko ostatné prešlo výraznou modernizáciou. Na snímke VESPA GTV250 (Vintage Edition). V USA sa predáva v cene okolo 6 000 dolarov.Skútre Vespa sú veľmi žiadané aj dnes. Základný tvar zostáva, všetko ostatné prešlo výraznou modernizáciou. Na snímke VESPA GTV250 (Vintage Edition). V USA sa predáva v cene okolo 6 000 dolarov.



Možno žiadne iné motorové vozidlo sa tak intenzívne nespája so životným štýlom päťdesiatych a šesťdesiatych rokov ako skúter. A je to zároveň aj jediná motorka, ktorá bola určená rovnako pre mužov, ako aj pre ženy - čomu zodpovedal nielen elegantný tvar, jej ľahkosť, ale aj jednoduchá obsluha.

Čo je to za motorku?

Skúter je síce motocykel, čiže jednostopové motorové vozidlo, ale niektoré konštrukčné riešenia spôsobili, že pravoverní motorkári sa za ním ani neotočia. Ozajstný motocykel má totiž poriadne kolesá, je mu vidieť poriadny motor a má poriadny rám. Okrem toho má aj veľký výkon a ako taký je určený predovšetkým pre mužov, aby demonštrovali vysokú hladinu svojho testosterónu. Skúter vznikol z iných pohnútok - aby dostal ľudí bývajúcich v meste čo najrýchlejšie a najlacnejšie do práce a pritom aspoň čiastočne poskytoval komfort uzavretého automobilu.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_04.jpg

Dobová propagačná pohľadnica Čezety 501

Takže preto má skúter aj svoj najtypickejší znak - plechovú karosériu, ktorá úplne zakrýva motor a spredu chráni nohy pred vodou a blatom. Druhým znakom sú malé kolesá, ktoré prispievajú k väčšej obratnosti v hustej mestskej premávke a k celkovému zmenšeniu rozmerov vozidla. Schovať motor pod karosériu malo svoj účel - nešlo ani tak o estetiku, ako o praktickú stránku veci. Odkrytý motor produkuje rôzne nečistoty a stačil malý dotyk a hneď ste mali špinavé ruky, nohavice či sukňu. Výrobca, ktorý chcel, aby na jeho motocykli jazdili aj ženy, musel motor schovať a tváriť sa, že vari ani neexistuje.

Prvý skúter

O pohodlných a jednoduchých „mestských" motorkách konštruktéri snívali už dávno. Ale ich sny sa začali plniť až po druhej svetovej vojne a realitou sa stali začiatkom 50. rokov. Taliansky výrobca Piaggio spustil výrobu skútrov značky Vespa už v roku 1946 a zažil obrovský úspech. Presne obsiahol potreby mladých ľudí - ich túžbu po netradičnom „imidžovom" vozidle, ktoré ich rýchlo, lacno a pohodlne dopravilo, kam len chceli a zároveň nemalo veľa nárokov na údržbu. Podobne uvažovali aj konštruktéri v Československu a začiatkom 50. rokov začali v továrni na výrobu motocyklov v Strakoniciach pripravovať výrobu skútra značky Čezeta.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_02.jpg

Čezeta 501 na výstave Bruselský sen

Skúter Čezeta

V Československu vtedy vládol tuhý režim a komunistom bolo úplne jedno, či sú skútre v móde, alebo nie sú. Skôr ich zaujímalo, ako dopraviť ľudí do práce, ako zvýšiť mobilitu pracovnej sily. Skútre boli na tento účel ideálne - automobily si pracujúci pri svojich platoch dovoliť nemohli, motocykle vyžadovali mužskú silu a veľa údržby, bicykle boli len na krátke vzdialenosti. Po niekoľkoročnom vývoji sa v roku 1957 spustila výroba skútra Čezeta 501 (jednovalcový dvojtakt s objemom 175 cm3) a úspech prišiel okamžite - ľudia sa doň zamilovali, pretože šlo o vozidlo nielen veľmi praktické a moderné, ale aj pekné.

obrazok_05.jpg

Čezeta 501 s bočným prívesným vozíkom

Čezeta bola podstatne robustnejšia ako Vespa, pretože výrobcovia chceli predovšetkým ponúknuť cestný motocykel. Brali do úvahy fakt, že do mesta za prácou dochádzalo aj veľa ľudí z okolitých dedín a mestečiek, čiže z väčšej vzdialenosti. Najznámejším prvkom „Čezety" je jej karoséria - ktorá kryla takmer celý motocykel. Spredu chránila nohy, pričom jazdec nesedel obkročmo, ale ako na stoličke. Motor bol skrytý pod kapotou a od modelu 502 sa štartoval dynamospúšťačom - čo privítali najmä ženy. Čezeta mala vo výbave smerovky, podlahové stúpačky, nosič batožiny a neskôr pribudol aj priehľadný ochranný štít z plexiskla. Záujemcovia si mohli dokúpiť postranný prívesný vozík značky Druzeta a istý čas sa dokonca vyrábala aj nákladná trojkolka Rikša - kombinácia prednej časti skútra a dvojkolesového vozíka.

Skryť Vypnúť reklamu

obrazok_01.jpg

Snímka fotografa Bohumila Puskailera z roku 1967. Šesťdesiate roky sa aj v Československu niesli v znamení baloniakov a skútrov. Správna dáma sedela na skútri bokom, aby mala nohy cudne pri sebe.

Zánik a návrat

Záujem o skútre vydržal do konca 60. rokov. Pomaly stúpajúca životná úroveň a najmä výroba lacných „ľudových" áut spôsobili, že ľudia radšej dlhšie šetrili a potom si kúpili auto, čo sa im zdalo výhodnejšie a najmä praktickejšie. Skútre vyšli z módy a napokon sa prestali vyrábať. Záujem o ne sa obnovil až prednedávnom a opäť ho vyvolali mladí ľudia z veľkých miest. Na skútri totiž pokojne môžete jazdiť aj v obleku či v kostýme, prekľučkujete v akejkoľvek dopravnej zápche, zaparkujete ho aj v kancelárii či na chodbe. Ako šikovné mestské vozidlo v peknom počasí je skúter skrátka nenahraditeľný.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Druhý blackout nebude

Našťastie už vieme, že premiér len klame a blúzni.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Ani sa nenamáhajte

V rámci zbavovania sa zodpovednosti prišiel Matovič s nápadom, aby ľudia lustrovali kandidátov na prednostov.

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Meteorológovia z WMO upozorňujú na zvyšujúcu sa šancu, že v jednom z najbližších piatich rokov budú priemerné svetové teploty vyššie o 1,5 stupňa v porovnaní s obdobím pred priemyselnou revolúciou.

Luxemburg rozhodol. YouTube nemusí vydať údaje ľudí, ktorí nahrali pirátsky obsah

Zákon sa nevzťahuje na e-mailové a IP adresy, či telefónne čísla.

Ilustračná fotografia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  2. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  3. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  8. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  9. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  10. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  1. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  2. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  3. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  4. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  5. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  6. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  9. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  10. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 071
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 340
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 251
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 684
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 564
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 644
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 279
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 488
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 104
  10. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 7 995