Aká je budúcnosť médií na internete?

„V roku 1994 sme mali so šéfom veľkú hádku," spomína Gustavo Entrala, bývalý ekonomický novinár, ktorý vybudoval pre španielsku vydavateľskú spoločnosť Recoletos desiatku veľkých internetových serverov. „Internet je len veľký chaos a nedajú sa na ňom zaro

biť žiadne peniaze - vravel mi. Máte tak zastaralé myslenie - vravím zasa ja - nič nechápete, odíďte do histórie! Dnes, po siedmych rokoch, si myslím, že vtedy mal pravdu."

Máloktoré odvetvie mal internet zmeniť tak, ako oblasť médií. Čitatelia by mali vo veku internetu dostávať omnoho viac kvalitných informácií - sú predsa odstránené priestorové obmedzenia, ktoré novinárov nútili vtesnať všetky dôležité témy do vopred určeného priestoru. Všetky informácie môžu byť zároveň pomocou hypertextu poprepájané - ku každému článku je teda možné doplniť množstvo štatistických a doplňujúcich údajov i odkazy na súvisiace staršie materiály.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ľudia vo veku internetu môžu vďaka technológiám personalizácie dostávať len tie správy, ktoré ich zaujímajú - nikto im viac nemusí vnucovať kurzový lístok, ak ich zaujímajú len výsledky obľúbeného futbalového klubu.
Vďaka priamej spätnej väzbe prostredníctvom e-mailu i diskusných fór môžu novinári okamžite reagovať na požiadavky čitateľov a venovať sa práve tým témam, ktoré ich zaujímajú. Navyše, internet umožňuje spájanie všetkých typov médií a tak môžu aj noviny ponúkať svojim čitateľom hoci audiosprávy či videozáznamy.

Popri tom všetkom internetové médiá nespotrebúvajú žiaden papier a ich distribúcia by teda mala byť podstatne ekologickejšia a samozrejme lacnejšia, než distribúcia novín alebo časopisov.
Prečo však veľa tradičných médií stále zverejňuje na webe len niekoľko tradičných článkov zo svojej papierovej podoby, hypertextové odkazy vedú maximálne na jeden článok z vlastného archívu a video možno nájsť spravidla len na webstránkach televízií?

Kto to zaplatí
Fascinujúce nové možnosti, ktoré tradičným médiám prináša internet, nezmenili základný princíp ich fungovania: na prevádzku a platy svojich zamestnancov si musia, ako ktorákoľvek iná firma, najskôr zarobiť. Ako však môže získať financie internetové médium? Surfisti na celom svete berú ako samozrejmosť bezplatný prístup ku všetkým informáciám: dosť predsa platia už za samotné internetové pripojenie! Telekomunikácie sa však s poskytovateľmi informácií o svoj zisk deliť nebudú. Pokusy o zavedenie plateného prístupu k informáciám zatiaľ neboli veľmi úspešné, hoci niekoľko amerických internetových časopisov sa začalo nedávno opäť spoplatňovať aspoň prístup k nadštandardným službám.
Zďaleka najväčším zdrojom príjmov všetkých médií je inzercia. Tá internetová má oproti tradičnej množstvo teoretických výhod - dá sa oveľa presnejšie zacieliť, môže mať rozmanité formy a navyše umožňuje po odkliknutí okamžité zakúpenie produktu. Prax však ukazuje, že napriek tomu dokáže uživiť len máloktoré internetové médium. Objemy internetovej inzercie sa samozrejme stále zvyšujú, oveľa rýchlejšie však rastú náklady internetových médií - tie potrebujú nielen kvalitných novinárov, ale aj technikov, programátorov, dizajnérov a výpočtovú techniku. Aj využívanie tých najtriviálnejších vymožeností internetu je mimoriadne nákladné. Niektoré americké médiá napríklad zamestnávajú až štyroch-piatich novinárov, ktorí vykonávajú jedinú činnosť: prepájajú tematicky súvisiace články hypertextovými odkazmi.

Podľa Marthy L. Stone, analytičky nových médií z USA, je z desiatich najväčších internetových médií na svete (pozri tabuľku) ziskové len jedno jediné - USAToday.com. Všetky ostatné spoločnosti teda financujú prevádzku svojich webových vydaní zo ziskov z iných aktivít.

Ak teda na Slovensku ešte väčšina internetových médií dúfa, že si na svoje živobytie predsa len v budúcnosti zarobí vďaka predaju reklamných bannerov, v Spojených štátoch a západnej Európe už túto nádej prakticky všetky médiá stratili.

Načo byť online
Zástupcovia jedenástich významných médií z ôsmich európskych krajín sa na seminári v Maastrichte minulý týždeň poľahky zhodli na hlavnej motivácií publikovania na internete: sú tam už všetci a my si nemôžeme dovoliť zostať pozadu.

V súčasnosti ešte vôbec nie je jasné, ktoré nové technológie sa uchytia: či budú mať čitatelia záujem skôr o jednoduché textové spravodajstvo cez mobilné telefóny, alebo budú radšej sledovať animované prezentácie cez webové stránky. Nevieme, či môžu mať úspech všeobecné portály ponúkajúce množstvo masovo produkovaného obsahu prostredníctvom personalizácie, alebo naopak nastanú zlaté časy špecializovaným časopisom, ktorým budú čitatelia za prístup cez internet platiť.

Nezodpovedaná zostáva otázka, či môžu v dlhodobom horizonte nové médiá vychádzajúce iba na internete poraziť tradičné noviny či časopisy s kvalitným vydavateľským a novinárskym zázemím.

Dnes je preto ťažké stanoviť zmysluplnú stratégiu rozvoja na mnoho rokov dopredu - a prakticky nemožné zarobiť na internetovom spravodajstve peniaze. „História ukazuje, že ešte pred šiestimi rokmi sme sa všetci v Španielsku dokonale mýlili: vsádzali sme na digitálnu televíziu, ktorá skončila fiaskom, a internet sme považovali za hračku pre deti," hovorí Gustavo Entrala. „Jediným východiskom z dnešnej neistoty je investícia do všetkých nových technológií." Tú si však nemôže dovoliť každý a tak sa k slovu dostávajú aj bohaté spoločnosti, ktoré v minulosti nemali s médiami nič spoločné - server MSNBC.com môže produkovať veľké množstvo kvalitného multimediálneho spravodajstva len vďaka obrovským finančným tokom zo spoločnosti Microsoft, ktorá nepožaduje ich okamžitú návratnosť.

Z obrovskej neistoty na druhej strane výrazne profitujú internetoví čitatelia: vydavateľstvá na celom svete sa predbiehajú, kto ponúkne kvalitnejšie, rýchlejšie a bohatšie informácie - zadarmo.

Internet ako idea
Ak by sa v budúcnosti definitívne ukázalo, že nijaký „biznis model" pre internetové spravodajstvo skutočne neexistuje - že si jednoducho nikdy nedokáže na seba zarobiť - nemusí to znamenať sklamanie a úpadok internetového publikovania. Internetové vydania novín môžu teoreticky okrádať svoje materské papierové periodikum o čitateľov a príjmy z predaja, tradičným vydavateľstvám však prinášajú aj množstvo originálnych podnetov.

Nikdy predtým napríklad nemohli redaktori komunikovať priamo so svojimi čitateľmi alebo sa dozvedieť, koľko z nich si prečítalo ten-ktorý článok. Záleží len od novinárov, ako si s takýmito informáciami poradia: ak by ich totiž mali absolútne rešpektovať, veľkú väčšinu článkov na internete by tvorili pikošky o intímnom živote amerických hercov a špekulácie o platoch slovenských celebrít.
Dnes možno len konštatovať - ani tento vývoj zatiaľ nemožno úplne vylúčiť.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ako sa dá objednať vládny vrtuľník na súkromnú svadbu

Ministerstvo ukázalo výpis platby za vrtuľník. Faktúra chýba.

EKONOMIKA

Penta potichu pustila do polikliník investora, je ním majiteľ Swanu

Najväčšia súkromná sieť polikliník má nového akcionára, menšinový podiel kúpil fond Avant.

DOMOV

Tománková: Čistý deň sa možno presunie na ranč pri Bratislave

Tománkovci tvrdia, že majú dôkazy o tom, že Blahová používa falošné dôkazy.

Neprehliadnite tiež

Musk ukázal prvé internetové satelity vo vesmíre

Heslo na wifi je marťania, žartoval zakladateľ SpaceX.

DETSKÁ RUBRIKA

Otužilec so zahnutým zobákom. Krivonos smrekový hniezdi aj v zime

Mláďatá sa liahnu s úplne rovnými zobáčikmi.

Keramika aj svätyňa. Najväčšia zatopená jaskyňa odhaľuje mayské artefakty

Nájdené ľudské pozostatky siahajú ešte hlbšie do minulosti, než sme čakali.

Pod obrazom Pabla Picassa objavili maľbu iného umelca

Krajinka ukazuje barcelonské okolie.

NOVINKY NA SME.SK

Stiahnite si novú aktualizáciu iOS aplikácie SME.sk

Aktualizácia aplikácie prináša podporu pre iPhone X, vyhľadávanie v aplikácii, profily autorov, vylepšené notifikácie a mnohé ďalšie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 23 408
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 21 440
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 10 064
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 463
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 655
  6. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 024
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 674
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 177
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 125
  10. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 2 991