Aká je budúcnosť médií na internete?

„V roku 1994 sme mali so šéfom veľkú hádku," spomína Gustavo Entrala, bývalý ekonomický novinár, ktorý vybudoval pre španielsku vydavateľskú spoločnosť Recoletos desiatku veľkých internetových serverov. „Internet je len veľký chaos a nedajú sa na ňom zaro

biť žiadne peniaze - vravel mi. Máte tak zastaralé myslenie - vravím zasa ja - nič nechápete, odíďte do histórie! Dnes, po siedmych rokoch, si myslím, že vtedy mal pravdu."

Máloktoré odvetvie mal internet zmeniť tak, ako oblasť médií. Čitatelia by mali vo veku internetu dostávať omnoho viac kvalitných informácií - sú predsa odstránené priestorové obmedzenia, ktoré novinárov nútili vtesnať všetky dôležité témy do vopred určeného priestoru. Všetky informácie môžu byť zároveň pomocou hypertextu poprepájané - ku každému článku je teda možné doplniť množstvo štatistických a doplňujúcich údajov i odkazy na súvisiace staršie materiály.

Ľudia vo veku internetu môžu vďaka technológiám personalizácie dostávať len tie správy, ktoré ich zaujímajú - nikto im viac nemusí vnucovať kurzový lístok, ak ich zaujímajú len výsledky obľúbeného futbalového klubu.
Vďaka priamej spätnej väzbe prostredníctvom e-mailu i diskusných fór môžu novinári okamžite reagovať na požiadavky čitateľov a venovať sa práve tým témam, ktoré ich zaujímajú. Navyše, internet umožňuje spájanie všetkých typov médií a tak môžu aj noviny ponúkať svojim čitateľom hoci audiosprávy či videozáznamy.

Popri tom všetkom internetové médiá nespotrebúvajú žiaden papier a ich distribúcia by teda mala byť podstatne ekologickejšia a samozrejme lacnejšia, než distribúcia novín alebo časopisov.
Prečo však veľa tradičných médií stále zverejňuje na webe len niekoľko tradičných článkov zo svojej papierovej podoby, hypertextové odkazy vedú maximálne na jeden článok z vlastného archívu a video možno nájsť spravidla len na webstránkach televízií?

Kto to zaplatí
Fascinujúce nové možnosti, ktoré tradičným médiám prináša internet, nezmenili základný princíp ich fungovania: na prevádzku a platy svojich zamestnancov si musia, ako ktorákoľvek iná firma, najskôr zarobiť. Ako však môže získať financie internetové médium? Surfisti na celom svete berú ako samozrejmosť bezplatný prístup ku všetkým informáciám: dosť predsa platia už za samotné internetové pripojenie! Telekomunikácie sa však s poskytovateľmi informácií o svoj zisk deliť nebudú. Pokusy o zavedenie plateného prístupu k informáciám zatiaľ neboli veľmi úspešné, hoci niekoľko amerických internetových časopisov sa začalo nedávno opäť spoplatňovať aspoň prístup k nadštandardným službám.
Zďaleka najväčším zdrojom príjmov všetkých médií je inzercia. Tá internetová má oproti tradičnej množstvo teoretických výhod - dá sa oveľa presnejšie zacieliť, môže mať rozmanité formy a navyše umožňuje po odkliknutí okamžité zakúpenie produktu. Prax však ukazuje, že napriek tomu dokáže uživiť len máloktoré internetové médium. Objemy internetovej inzercie sa samozrejme stále zvyšujú, oveľa rýchlejšie však rastú náklady internetových médií - tie potrebujú nielen kvalitných novinárov, ale aj technikov, programátorov, dizajnérov a výpočtovú techniku. Aj využívanie tých najtriviálnejších vymožeností internetu je mimoriadne nákladné. Niektoré americké médiá napríklad zamestnávajú až štyroch-piatich novinárov, ktorí vykonávajú jedinú činnosť: prepájajú tematicky súvisiace články hypertextovými odkazmi.

Podľa Marthy L. Stone, analytičky nových médií z USA, je z desiatich najväčších internetových médií na svete (pozri tabuľku) ziskové len jedno jediné - USAToday.com. Všetky ostatné spoločnosti teda financujú prevádzku svojich webových vydaní zo ziskov z iných aktivít.

Ak teda na Slovensku ešte väčšina internetových médií dúfa, že si na svoje živobytie predsa len v budúcnosti zarobí vďaka predaju reklamných bannerov, v Spojených štátoch a západnej Európe už túto nádej prakticky všetky médiá stratili.

Načo byť online
Zástupcovia jedenástich významných médií z ôsmich európskych krajín sa na seminári v Maastrichte minulý týždeň poľahky zhodli na hlavnej motivácií publikovania na internete: sú tam už všetci a my si nemôžeme dovoliť zostať pozadu.

V súčasnosti ešte vôbec nie je jasné, ktoré nové technológie sa uchytia: či budú mať čitatelia záujem skôr o jednoduché textové spravodajstvo cez mobilné telefóny, alebo budú radšej sledovať animované prezentácie cez webové stránky. Nevieme, či môžu mať úspech všeobecné portály ponúkajúce množstvo masovo produkovaného obsahu prostredníctvom personalizácie, alebo naopak nastanú zlaté časy špecializovaným časopisom, ktorým budú čitatelia za prístup cez internet platiť.

Nezodpovedaná zostáva otázka, či môžu v dlhodobom horizonte nové médiá vychádzajúce iba na internete poraziť tradičné noviny či časopisy s kvalitným vydavateľským a novinárskym zázemím.

Dnes je preto ťažké stanoviť zmysluplnú stratégiu rozvoja na mnoho rokov dopredu - a prakticky nemožné zarobiť na internetovom spravodajstve peniaze. „História ukazuje, že ešte pred šiestimi rokmi sme sa všetci v Španielsku dokonale mýlili: vsádzali sme na digitálnu televíziu, ktorá skončila fiaskom, a internet sme považovali za hračku pre deti," hovorí Gustavo Entrala. „Jediným východiskom z dnešnej neistoty je investícia do všetkých nových technológií." Tú si však nemôže dovoliť každý a tak sa k slovu dostávajú aj bohaté spoločnosti, ktoré v minulosti nemali s médiami nič spoločné - server MSNBC.com môže produkovať veľké množstvo kvalitného multimediálneho spravodajstva len vďaka obrovským finančným tokom zo spoločnosti Microsoft, ktorá nepožaduje ich okamžitú návratnosť.

Z obrovskej neistoty na druhej strane výrazne profitujú internetoví čitatelia: vydavateľstvá na celom svete sa predbiehajú, kto ponúkne kvalitnejšie, rýchlejšie a bohatšie informácie - zadarmo.

Internet ako idea
Ak by sa v budúcnosti definitívne ukázalo, že nijaký „biznis model" pre internetové spravodajstvo skutočne neexistuje - že si jednoducho nikdy nedokáže na seba zarobiť - nemusí to znamenať sklamanie a úpadok internetového publikovania. Internetové vydania novín môžu teoreticky okrádať svoje materské papierové periodikum o čitateľov a príjmy z predaja, tradičným vydavateľstvám však prinášajú aj množstvo originálnych podnetov.

Nikdy predtým napríklad nemohli redaktori komunikovať priamo so svojimi čitateľmi alebo sa dozvedieť, koľko z nich si prečítalo ten-ktorý článok. Záleží len od novinárov, ako si s takýmito informáciami poradia: ak by ich totiž mali absolútne rešpektovať, veľkú väčšinu článkov na internete by tvorili pikošky o intímnom živote amerických hercov a špekulácie o platoch slovenských celebrít.
Dnes možno len konštatovať - ani tento vývoj zatiaľ nemožno úplne vylúčiť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

IBM má umelú inteligenciu, ktorá vyhrá hádku s človekom

Divákov argumenty počítača presvedčili.

PODCAST ZOOM

Zoom: Nový výskum ukazuje, že delfíny sú ešte viac ako ľudia

Človek nie je korunou tvorstva.

OBJEKTÍV

Vidieť mláďatá manty veľkej je vzácne. Teraz objavili celé jasle

O mláďatách manty veľkej sa vie málo.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 827
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 552
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 257
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 778
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 237
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 750
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 346
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 850
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 749
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 064