Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Exoplanéta, ktorá sa podobá na Zem, má hory aj podobnú hustotu

Európski astronómovia potvrdili, že planéta ďaleko za hranicami Slnečnej sústavy, ktorú objavili ešte vo februári, má niektoré spoločné črty s našou Zemou. Nazvali ju CoRoT-7b.

(Zdroj: ILUSTRÁCIA www.eso.org)

Exoplanéta je vzdialená od Zeme asi 500 svetelných rokov, jej hustota je zhodná s hustotou modrej planéty, a zrejme sú na nej aj hory.

Žiť na povrchu exoplanéty by sa však nedalo. Podľa oznámenia Európskeho južného observatória (ESO) tamojšie teploty dosahujú až 2000 stupňov Celzia.

"Z planét, ktoré sme doteraz našli, sa najviac podobá na Zem. Leží iba trochu príliš blízko pri svojom slnku," poznamenal riaditeľ Durínskeho observatória v Nemecku Artie Hatzes, ktorý sa na výskume planéty podieľal.
CoRoT-7b je od materskej hviezdy vzdialená 2,5 milióna kilometrov a obkrúži ju každých 20 hodín. Merkúru, ktorý je v Slnečnej sústave najbližšie pri Slnku, trvá jeden okruh okolo Slnka 88 dní.

Na strane exoplanéty, obrátenej k hviezde, panujú vysoké teploty, no na odvrátenej strane naopak klesajú na mínus 200 stupňov Celzia.

"Je taká horúca, že jej hovoríme lávová planéta," vyhlásil Hatzes, podľa ktorého je hmotnosť planéty v porovnaní so Zemou asi päťkrát vyššia. Je teda jednou z najľahších dosiaľ objavených exoplanét. Podľa Hatzesovej kolegyne Claire Moutouovej by na chladnej nočnej strane mohli byť hory. Tekutá voda, predpoklad existencie života, sa tam ale s najväčšou pravdepodobnosťou nevyskytuje.

Planétu zachytila v tomto roku vo februári európska družice CoRoT. Na jej zmeranie astronómovia použili najvýkonnejší pozemský exoplanetárny spektrograf HARPS na obrom teleskope observatória La Silla v Chile.

Európski astronómovia súčasne objavili i jej sesterskú planétu. Či je tiež z hornín nebolo možné zo Zeme zistiť.
Vedci zatiaľ odhalili vyše 300 exoplanét, väčšinou plynných obrov niekoľkonásobne väčších než Jupiter.

Družica CoRoT je projektom Európskej vesmírnej agentúry (ESA) a v kozme je od roku 2006. Pred dvoma rokmi sonda ohlásila svoj prvý objav.

Okrem nej vzdialené planéty podobné Zemi hľadá od marca tohto roku americký kozmický teleskop Kepler, ktorý nesie meno slávneho nemeckého matematika a astronóma. Vedci veria, že počas svojej vyše trojročnej misie objaví asi 50 planét s približne rovnakým priemerom, aký má Zem, a vyše 800 planét so zhruba dvojnásobkom priemeru modrej planéty.

Exoplanéty, Nemecko, Astronómia

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.