Ak si zákazník T-Mobilu alebo Orangeu chce preniesť číslo ku konkurencii, musí zaplatiť. Operátori poplatky neplánujú znížiť ani po tom, čo im to odporučil telekomunikačný úrad. Z týchto príjmov totiž sčasti službu financujú.
BRATISLAVA. Zmena operátora s ponechaním pôvodného čísla by mala trvať len päť pracovných dní. Predtým mohla trvať aj päťkrát dlhšie. Stačí prísť do predajne toho operátora, cez ktorého chce klient telefonovať.
Prenos čísla bol doteraz nielen časovo, ale aj finančne náročný. T-Mobile si za prenos čísla k inému operátorovi účtoval 13 eur a Orange 13,24 eura.
Telekomunikačný úrad po novom operátorom odporúča neúčtovať nič, a keď už, tak maximálne 4 eurá. Pôvodne úrad podľa agentúry ČTK chcel, aby bola nulová sadzba povinná, stopla ho však legislatívna rada vlády.
Poplatky zrejme nezlacnejú
Ako je to s prenosom čísla
Klientovi, ktorý si chce preniesť číslo, stačí prísť k operátorovi, ku ktorému chce prestúpiť.Potrebuje identifikačné doklady.Do 5 dní by malo byť jeho číslo prenesené. Doteraz bola maximálna lehota na prenos 25 dní.Z Orangeu do O2 si od začiatku roka do konca júla prenieslo číslo 22 055 klientov, do T-Mobilu 2630 klientov.T-Mobile si pripísal 2 750 čísiel z iných sietí a odpísal 19 377. Z O2 si číslo odnieslo 382 ľudí a vo firme pribudlo 54 438 čísiel.
Zdroj: T-Mobile, Orange, O2
Zdroj: T-Mobile, Orange, O2
„O zmene poplatku v súčasnosti neuvažujeme," odpovedal hovorca Orangeu Peter Tóth na otázku, či operátor počúvne odporúčanie úradu. Na zákazníckej linke Orange našu čitateľku informovali, že konkrétne informácie o zmenách v poplatkoch zatiaľ nemajú, no mali by sa znižovať maximálne na 5 eur.
Znižovať ceny za prenos sa nechystá ani T-Mobile. „Účelom tohto poplatku je pokryť aspoň časť nákladov spojených s prevádzkovaním služby. Aktuálna výška poplatku je však stanovená tak, aby neodrádzala zákazníka od prenosu," povedal hovorca T-Mobilu Andrej Gargulák.
Najmladší operátor, ktorý na skrátenie času prenosu čísla tlačil niekoľko mesiacov, upozorňuje, že si pri prenose operátori účtujú navzájom po 33,3 eura za klienta, o čom ten ani nevie. „Je to komerčná dohoda," povedal hovorca O2 René Parák.
Za prenos čísla ku konkurencii podľa neho neplatia ich odchádzajúci klienti nič. Keď sa naopak rozhodnú prejsť klienti Orangeu či T-Mobilu do O2, dostanú bonus 16,60 eura. „Bonus dávame klientom automaticky a platí rovnako pre predplatené karty, ako aj pre platbu na faktúru. Klient ho získava vo forme kreditu päťkrát po 3,32 eura každý mesiac," povedal Parák.
Pozor na viazanosť
Pre viazaných klientov je prenos čísla oveľa drahší. „Ide o štandardné poplatky vyplývajúce z dodatku k zmluve o pripojení - čiže zostatková cena akciového telefónu a zmluvná pokuta," povedal Tóth.
Podľa informácií z infolinky Orangeu sa pokuta štandardne pohybuje v stovkách eur. V T-Mobile sa podľa pracovníčky služieb pre zákazníkov pokuta mení podľa produktu, ktorý klient mal. Rozhoduje aj počet dní viazanosti, ktoré už prešli. Prenos čísla môžu stopnúť napríklad nesplatené faktúry. Zrýchlenie prenosu čísla hrá do karát najmä najmladšiemu O2, ktorý sa snaží získať väčší podiel na trhu.
Hovorca Orangeu, ktorý mal ku koncu júna 2 876 301 zákazníkov, hovorí, že prenosy čísiel netreba preceňovať. „Nie je to rozhodujúci faktor pri migrácii zákazníkov medzi operátormi," povedal Tóth. „Naša spoločnosť má v súčasnosti 2,160 milióna zákazníkov, čo predstavuje 40percentný podiel na trhu," povedal
Gargulák z T-Mobilu. O2 mal ku koncu júna 417tisíc zákazníkov.
Telekomunikačný úrad okrem skrátenia času prenosu čísla operátorom prijal aj pravidlá, ktoré sa týkajú takzvanej hlásky. Tá upozorní volajúceho, že síce telefonuje na číslo s predvoľbou iného operátora, ale to bolo prenesené do inej siete. Dôvodom je podľa úradu „zabezpečenie transparentnosti cien pri volaní na prenesené číslo". Túto službu si doteraz zákazníci mohli aktivovať a jej využívanie bolo bezplatné. Od septembra je aktivovaná všetkým zákazníkom.