BRATISLAVA. e elektronický obchod (SAEC).
"Hodnota predaného tovaru v týchto internetových obchodoch za šesť mesiacov tohto roka dosiahla 28,63 milióna eur (862,51 milióna Sk). Predstavuje to 168.248 kladne vybavených objednávok našich zákazníkov," zhodnotil výkonný riaditeľ SAEC Jozef Dvorský.
Tieto čísla podľa neho vedú k záveru, že čoraz viac zákazníkov, ktorí boli zvyknutí nakupovať v kamenných obchodoch, častejšie vyhľadáva internetové obchody. Kým obrat tejto vzorky obchodníkov sa medziročne v priemere zvýšil o 7,6 %, počet objednávok poskočil až o 42,3 %. "Takýto vývoj dokumentuje rast obľuby internetového predaja. Počet nákupov síce dynamicky rastie, ale v dôsledku vplyvov hospodárskej krízy sa znížila priemerná suma jednej objednávky o 47 eur (1416 Sk)," podotkol.
V sledovanom období zákazníci v segmente predaja tovaru uskutočnili 133.277 objednávok za 13,99 milióna eur (421,46 milióna Sk). Štruktúra platieb za objednávky je v ostatných troch rokoch takmer rovnaká. Približne 60 % platieb sa uskutoční formou dobierky pri prevzatí tovaru, 18 % zákazníkov si vyzdvihne tovar osobne a zaplatí v hotovosti a 16 % preferuje platbu na bankový účet. Iba jedno percento objednávok financovali zákazníci prostredníctvom splátkového predaja, čo bol medziročne pokles o dve percentá. Napriek tomu podiel splátkového predaja na celkovom obrate za nákup tovaru cez internet tvoril päť percent.
Sektor služieb k obratu vo výške 14,64 milióna eur (441,04 milióna Sk) potreboval 38.910 objednávok, pričom internetoví zákazníci nákup služieb hradili výhradne prevodom na bankový účet.
Podľa riaditeľa k pozitívnemu trendu vo vývoji internetového predaja prispieva aj zvyšovanie dôvery spotrebiteľov. Tú asociácia podporuje prostredníctvom certifikátov SAEC Bezpečný nákup. Doteraz sa môže certifikáciou preukázať 36 internetových obchodov.