Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

Američania našli „svrbiace“ mozgové bunky

Odlíšiť svrbenie od bolesti pre nás väčšinou nie je ťažké. Pre vedcov to však ťažké bolo, lebo nevedeli odlíšiť neuróny, ktoré obe činnosti riadia. Teraz sa im to konečne podarilo.

Ak niečo svrbí medveďa, pomôžu mu stromy. Ľuďom môžu pomôcť lieky, zacielené na novoobjavenú signálnu dráhu.Ak niečo svrbí medveďa, pomôžu mu stromy. Ľuďom môžu pomôcť lieky, zacielené na novoobjavenú signálnu dráhu. (Zdroj: ČTK/AP)

BRATISLAVA. Je svrbenie iba druhom bolesti, ktorá má nižšiu intenzitu? Alebo ide o rozdielne pocity, ovplyvnené a riadené rozdielnymi nervovými dráhami?

Hľadaním neurónov, ktoré by vysvetlili, prečo mozog vníma svrbenie inak ako bolesť, strávili vedci desiatky rokov. Odborné časopisy v minulosti priniesli niekoľko článkov o objave buniek, určených výhradne na vnímanie svrbenia. Vždy sa však ukázalo, že to bol omyl.

Až teraz to dokázal tím z Lekárskej fakulty Washingtonskej univerzity v St. Louis vedený Zhou-Feng Chenom. Americkí vedci v Science Express napísali, že našli dve rôzne signálne dráhy; jedna z nich vedie v mieche bolesť, druhá svrbenie.
Existenciu týchto dráh dokázali experimentom: neurotoxínom umlčali potkanom špecifickú signálnu dráhu pre svrbenie bez toho, aby ovplyvnili ich schopnosť cítiť bolesť a vyhýbať sa jej.

Práca amerického tímu má okrem poznania nového mechanizmu aj praktický význam, napríklad pri liečbe pretrvávajúcich alergií.

„Ukázali sme, že existujú neuróny spojené s pocitom svrbenia, ale nie s bolesťou,“ povedal Chen. „Tieto bunky môžu mať niekoľko špecifických receptorov alebo signálnych molekúl, ktoré by sa sa dali využiť ako ciele pre budúcu liečbu chronického svrbenia.“

Poznáme mená, ktoré by mohli nahradiť ministrov SaS.

Keď opakuje, aké ťažké časy republiku čakajú, mal by mať v zálohe krízové riešenie.

Andre (vľavo) a Victor, sa prehrabávajú troskami bytu po ruskom útoku na Nikopol.

Zamestnanci sú v neustálom nebezpečenstve.

Po útokoch na ruskú základňu na Kryme stále horí.

Vojna na Ukrajine pokračuje.

Vstup do jaskyne Hučivá diera.

Výskum zverejnil časopis Antiquity.

Ľudia sú závislí od dvanástich potravín.

Filip Dvořák, exper na umelú inteligenciu má české aj americké občianstvo.

Nepozerajte sa na umelú inteligenciu ako na nepriateľa, hovorí.