SME

Transformers: Revenge of the Fallen - mami, kúp mi hračku

Každý filmový trhák – z hľadiska teoretických tržieb a výšky rozpočtu – má automaticky svoju kópiu i v hernom svete.

Vo väčšine prípadov však i o utrpenie pre hráčov, zbytočnú hračku pre fanúšikov filmu a samotný vydavateľ si za málo muziky vypýta nemalé peniaze. Kto videl tohtoročný letný blockbuster Transformers: Revenge of the Fallen, len sa utvrdil v tom, že Michael Bay vie robiť skvelé oddychové snímky, pri ktorých sledovaní sa pokojne zadusíme pukancami. Ak ste film videli, skromne sa dá hra ohodnotiť ako pravý opak – nie, že by išlo o lyrické vyznanie robotickej lásky. I tu sa budú mlátiť plechové krabice, no čo malo vo filme spád, v hre núti osudom kruto skúšaného jedinca zívať a nezaspať. Počas takmer dva a polhodinového filmu sa akcia nezastavila, v hre sa rozbehne viac menej až v samotnom závere a aj to len vlažne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takže ďalšie dovrzané herné spracovanie úspešného filmu? Žiaľ, odpoveď je jednoznačná: áno! Nejedná sa síce o kontaminovaný odpad typu Iron Man alebo Incredible Hulk, no Revenge of the Fallen ponúka zábavu iba priemernú. A ako už bolo spomenuté, v rozpore s filmom, sa vlastne nič nedeje, nenatrafíte na žiaden poriadne efektný súboj, nemáte pocit, že ovládate obrovské plechové ksichty. Nič úchvatné, nič zdrvujúce, nič tak spektakulárne vybuchujúce/rúcajúce sa ako vo filmovej predlohe. Tým utrpela hra neskutočnú ranu do rozkroku, hlavne ak máte v pamäti podarený film.

Všetky screenshoty nájdete v galérii hry

Príbeh si z predlohy berie základ, raz za čas odbočí, prípadne mierne pozmení obsadenie postáv, ale inak sa v ňom orientovať dá. Primus, úplne prvý transformer, stvoril svojich 13 nástupcov, tzv. primeov, z ktorých jeden sa odklonil od strany dobra a bol nazvaný Padlým (Fallen). Decepticoni nájdu stopu k špeciálnemu artefaktu, ktorý by im mohol pomôcť oživiť na morskom dne pochovaného Megatrona. Do toho si pridáme špeciálny mechanizmus, ktorý môže zničiť Zem ako takú a máme tu ukážkový príklad toho, prečo si Autoboti musia dať znovu do držky s Decepticonmi. Autobotom pomáha i špeciálna vojenská jednotka NEST, ktorá bola zriadená práve pri príležitosti nedávneho konfliktu v jednotke.

SkryťVypnúť reklamu

Príbeh úplne dostačujúci, z hry sa dá aj pochopiť, no rozprávaný je nasledovne: skupina Autobotov (alebo Decepticonov podľa výberu kampane) stojí, kamera lieta z jedného na druhého a každý svojim typicky plechovým hlasom povie zopár drsných viet. Alebo je tu na modrom pozadí vektorovo vykreslená krajina s nekvalitnými fotkami na pozadí vysvetlí ako sa príbeh presunie do Egypta a na iné miesta. Čiže totálne pravý opak filmu, žiadna akcia! A čo je ešte horšie Megan Fox sa objaví v hre raz a podobá sa skôr na štyridsaťročnú mamičku, ktorá každý rok rodila ako čerešňa. Skutočne to vyzerá tak, akoby hra nemala žiadnu spojitosť s filmom. Smutné a uberá to na atmosfére virtuálnych transformerov.

Hra samotná je klasikou: akcia je videná z pohľadu spoza postavy, pričom kampaň máme rozdelenú na misie, ktoré sa postupne odomykajú. Nečkajte však žiadne otvorené priestranstvá. Každá misia je situovaná do pomerne obmedzeného priestranstva, navyše ohraničená, kde z jedného konca na druhý doletíte/dojazdíte za niekoľko desiatok, sekúnd. Spracovanie všetkých máp je podpriemerné, textúry budov a objektov majú biedne rozlíšenie, efekty ničenia okolia sú minimálne, a hoci stĺpy, stromy a iné menšie súčasti mesta padajú pod váhou transformera, výsledný efekt je skôr biedny. Nemáte ten správny pocit z ovládania obrovského kolosu, skôr to pripomína neohrabanú postavu v papierovom svete. Modely postáv – reč je len a len o transformeroch, nie vojenských jednotkách, ktorých textúry by ste spočítali na prstoch oboch rúk – taktiež nijak nevynikajú. Pri transformácii z vozidla na robota nepociťujete tú energiu z prerodu, energiu, ktorá vás ohromí. Stlačíte tlačidlo a je to.

SkryťVypnúť reklamu

Cieľ úrovní je zväčša jediný: všetkých zlikvidovať. To, že musíte niekam prísť a zničiť X nepriateľov alebo ani nemusíte nikam chodiť, či musíte niekoho ochrániť (tým, že zlikvidujete X nepriateľov) je v podstate to isté. Výnimku tvoria súboje s bossmi, ktorých musíte síce (znovu) zničiť, no ide o pomerne pestrý boj, keďže vám to netrvá niekoľko trápnych sekúnd, ale musíte sa i trochu snažiť. Miernym odreagovaním sú aj úrovne, v ktorých nejde o to, aby ste všetkých dostali do plechového nebíčka, ale niečo opravili či niekoho zachránili. Biedna náplasť. Misie môžete i opakovať, pričom dôvod je prozaický: za získané skúsenosti na mapách zlepšujete tímové vlastnosti (životy, energia, ochladzovanie zbraní...), avšak ich účinok nie príliš badať, takže toho po niekoľkých pokusoch necháte. Misie trvajú zopár minút, podľa času a úspešnosti v nich dostávate skúsenosti.

SkryťVypnúť reklamu

Každú úroveň plníte s vybraným transformerom, prípadne si môžete vybrať. Rozdiely medzi jednotlivými charaktermi sú viditeľné vďaka používaným zbraniam a špeciálnej vlastnosti. Jeden vie liečiť, iný vytvorí štít alebo položí na zem obrannú vežu. V kampani ich vlastnosti nemusíte príliš využívať, potrebné pre váš spôsob hrania sa stanú až v multiplayeri, ktorý obsahuje hneď niekoľko módov, ale mnoho hráčov mu zatiaľ neholduje, takže sú boje skôr komorné. I tak však multiplayer ponúka omnoho väčšiu porciu zábavy a vydržíte pri ňom dlhšie, než pri kampani. Nie, že by sa jednalo o niečo extrémne novátorské, no súboje zrazu predtavujú výzvu a keď sa mlátite s veľkými transformermi so živými protivníkmi, dostáva to hneď iné grády a môže to byť i obyčajný deathmatch.

SkryťVypnúť reklamu

Vrátime sa k príbehovej kampani. V samotnej úrovni to vyzerá tak, že idete na miesto, kam máte doraziť, postupne ničíte všetko, čo vidíte na radare červené, v prípade nutnosti sa snažíte manévrovať, no stále robíte to isté a stereotyp dá o sebe vedieť neskutočne skoro. Otvorený model sveta v štýle GTA by hru nezachránil, tento spôsob však taktiež nie je najšťastnejším. Keby sa hra tvrdo držala filmu, ponúkla v podobnom štýle i herný zážitok, bola by to síce hra s nálepkou „filmová hra“, no výsledný dojem by bol omnoho lepší, hra zábavnejšia, výpravnejšia. Nezachráni to ani dabing počas briefingov, v priebehu misii sa opakuje pár hlášok. Hudba dopredu neženie, hoci patrí k tomu lepšiemu, príliš rýchlo sa natlačí do pozadia a nebudete ju počas bojov vnímať. Filmový soundtrack rozhodne nečakajte, skladby sú úplne nové, vytvorené špeciálne pre hru. Celkovo pôsobí Revenge of the Fallen ako nízkorozpočtový projekt a nie prídavok k explozívnemu filmu.

SkryťVypnúť reklamu

Máme teda pred sebou priemernú akčnú hru, na ktorú sa o týždeň zabudne. Nemá dostatočný spád, nudiť začne po niekoľkých minútach hrania, keďže jediné, o čo v drvivej väčšine prípadoch ide, je stlačenie tlačidla streľby/útoku v momente, kedy máte červený zameriavací kríž, krivka zábavnosti prudko klesá. Revenge of the Fallen navyše vyzerá zastarane a s dnešnou konkurenciou sa nemôže porovnávať. Ulice miest sú mŕtve, autíčka jazda po uliciach ako formulky z autodráhy. Aby vývojári hráča udržali pri obrazovke, dali mu RPG prvky a možnosť zlepšovania vlastností transformerov. Len škoda, že skúsenosti získate výhradne opakovaným plnením už i tak dosť nudných, naskriptovaných úrovní, ktoré trvajú zopár minút. Nezachráni to dvojitá kampaň (23 úrovní za každú stranu, kampaň za jednu stranu vám zaberie pri rýchlom preletení maximálne 4 hodinky), ani licencia, lepších hier je jednoducho omnoho viac. To, že práve v tejto účinkujú známe postavičky transformers, je síce potešiteľný fakt, no čo z toho, keď vás to nebude baviť?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu