Dinosaury nielen vládli. Museli sa aj ukrývať

Paleontológovia objavili v Austrálii skamenelinu nôr malých dinosaurov. Vek fosílií je okolo 110 miliónov rokov.

Takto mohli vyzerať dinosaury druhu Oryctodromeus cubicularis, ktorí si budovali nory. Vedci objavili ich fosílie v roku 2006 v Montane.(Zdroj: ILUSTRÁCIA THE HAIRY MUSEUM OF NATURAL HISTORY)

Po dvoch rokoch tak majú v rukách druhý nález, ktorý zrejme zmení našu predstavu o dinosauroch. Väčšie druhy typu T-rex síce vládli, no menšie si museli občas vyhrabať úkryt. Buď pre potomkov, alebo aby sa samé skryli pred extrémnymi podmienkami na povrchu. Nález z Austrálie svedčí o tom, že rôzne druhy dinosaurov to robili častejšie, ako sa doteraz myslelo.

V roku 2006 našiel tím Davida Varricchia z Montanskej štátnej univerzity v americkom Bozemane pozostatky troch menších dinosaurov - dvoch mladých a jedného dospelého. Vek fosílií, pochádzajúcich z juhozápadnej Montany (formácia Backleaf) bol úctyhodných 95 miliónov rokov.

Kopajúci bežec z nory

Najzaujímavejší poznatok však spočíval v tom, že všetky kostry neznámeho dinosaurieho druhu ležali v zachovanej precízne vyhrabanej podzemnej nore, dlhej asi dva metre a širokej 70 cm. Bola veľká tak akurát, aby sa do nej zmestila menšia bylinožravá rodinka, chodiaca po dvoch. Preto vedci nazvali nový druh Oryctodromeus cubicularis („Kopajúci bežec z nory"); bol to celkovo už 611. opísaný druh dinosaura.

Vtedy paleontológovia uvažovali aj o tom, že okrem starostlivosti o potomstvo mohlo byť účelom podzemných dier prežiť extrémne podmienky na povrchu.

Teraz oznámil americký paleontológ Anthony Martin z Emory university v USA, člen tímu D. Varricchia, že našiel ďalší dôkaz o kopajúcich dinosauroch. Tentoraz však pochádza z druhej strany sveta - z austrálskej Viktórie, z čias, keď bola Austrália spojená s Antarktídou a bola oveľa južnejšie - teda spred 110 miliónov rokov. Opis nálezu bude publikovať časopis Cretaceous Research.

„Tento výskum nám umožní lepšie pochopiť dlhodobé geologické zmeny ako aj to, ako sa živočíchy prispôsobovali na prebiehajúce klimatické zmeny od globálneho otepľovania až po globálne ochladzovanie," povedal Martin.

Náhoda praje pripraveným

Rok po objave z Montany sa vydal Martin do austrálskej Viktórie, považovanej za najlepšie zdokumentované nálezisko fosílií dinosaurov z polárnej oblasti. Počas výletu na vzdialené miesto známe ako Knowledge Creek, ležiace západne od Melbourne, obišiel malé pieskové návršie a uvidel priamo v úrovni svojich očí neuveriteľnú vec: obrys dávnej skameneliny, ktorá vyzerala takmer rovnako ako dinosauria nora z Montany.

„Dlho som sa na ňu pozeral a nemohol som odtrhnúť oči," povedal Martin. „V paleontológii teda skutočne platí, že náhoda praje pripraveným."

Nora z obdobia skorej kriedy bola približne 1,8 metra dlhá a mala priemer okolo 30 centimetrov. Zvoľna klesala špirálovito dole a na jej konci bola zväčšená diera. Neskôr Martin našiel v tej istej oblasti ďalšie dva obrysy nôr.

Fascinujúci dôkaz

V období, z ktorého nález pochádza (teda spred 110 miliónov rokov) bolo na Zemi oveľa teplejšie ako dnes. Počas polárnej zimy však mohli teploty klesnúť aj pod nulu. Pred objavom nôr vedci predpokladali, že malé dinosaury prežívali zimu v úkrytoch, ktoré im poskytovali konáre alebo dutiny stromov. Martinov objav však ukazuje, že si zrejme ryli úkryty do mäkkých riečnych naplavenín v údoliach.

Vek, veľkosť a tvar predpokladaných nôr umožnili Martinovi uvažovať o tom, že ich vytvorili malé ornitopodné dinosaury, ktoré v oblasti prevažovali. Chodili po dvoch a boli veľkí približne ako dnešné leguány. Neboli to však príbuzní druhu Oryctodromeus cubicularis.

„Je fascinujúce nájsť dôkaz o rovnakom druhu správania, spájajúcom zrejme nepríbuzné druhy, ktoré žili na rozdielnych pologuliach v rozdielnom čase," povedal Martin. „Zapĺňa to ďalšiu medzeru v našom pochopení evolúcie dinosaurov, najmä v poznaní spôsobov, ako mohli prežiť extrémne podmienky."

Hlavný zdroj: Emory University

1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 285
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 213
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 544
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 541

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Čím viac hlasov, tým ľahšie rozhodovanie o kandidatúre, tvrdí konšpirátor a bývalý minister spravodlivosti. Zneužitia svojich údajov sa nebojí.

LG V30 je skoro dokonalý smartfón pre milovníkov multimédií

Špičkový výkon, skvelý fotoaparát a množstvo ďalších superlatív. Aký je nový smartfón od LG v skutočnosti?

Krahulcom ublížili postreky. Z poškodených vajec sa mladé nikdy nevyliahli

Pôsobením chemikálií sa škrupina na vajíčkach stenčila a nasledoval smutný koniec. Keď si nádejná mama sadla na znášku, vajíčka pod ňou popraskali.

Prekvapivé príslušenstvo: Nintendo spojilo kartónové hračky a hraciu konzolu

Postavte si vlastný klavír, auto na diaľkové ovládanie či robotický oblek.

Prekonáva všetky limity. Nový fotoaparát má 400 megapixelové fotky

Jedna fotografia zaberie 2,4 gigabajtu úložného priestoru.

Môže ukrývať mayské tajomstvá. Našli najväčšiu zatopenú jaskyňu sveta

Potápači našli prepojenie dvoch jaskynných systémov, spolu sú dlhé 347 kilometrov.