BRATISLAVA. Od 1. júla Slovenská pošta zvýšila poštovné. Internetové obchody sú nespokojné. „Zvýšenie cien Slovenskou poštou je logické, pretože naposledy sa ceny poštovného menili na začiatku roka 2008, vtedy však nešlo o také dramatické zvýšenie," povedal Michal Meško z internetového kníhkupectva Martinus.sk.
Z 24 percent 40
Podľa hovorcu pošty Juraja Danielisa bolo poštovné zvýšené o deväť percent v prípade listov, o 12 percent za balíky prvej triedy a o 24 percent pri balíkoch druhej triedy.
Prevádzkovatelia internetových predajní však hovoria o vyšších číslach. Pošta totiž zrušila služby, ktoré vo veľkej miere využívali. „Bola zrušená listová dobierka. Prostredníctvom nej bola posielaná podstatná časť zásielok. To viedlo k dramatickému zvýšeniu cien. Poslať zásielku s hmotnosťou 400 g na dobierku stojí podľa nových cien asi o 90 percent viac oproti pôvodnému cenníku," povedal Meško. Ceny Slovenskej pošty podľa neho šli hore až o 40 percent.
So zmenou spôsobu odoslania je spojený aj zmenený obal tovaru. „Poistený balík musí byť v papierovom prebale alebo v originálnom balení, ktoré predáva Slovenská pošta. To je drahšie ako balenie z našich vlastných zdrojov," povedal Miroslav Navrátil z kníhkupectva alterego.sk.
Prežije nulové poštovné?
Najviac by sa zvýšenie cien malo dotknúť internetových obchodov, ktoré poskytujú malý a lacný tovar, ako sú knihy, CD a DVD nosiče, parfumy, hry alebo hračky.
Viacerí prevádzkovatelia uvažujú o celkovom zvýšení poštovného alebo o zrušení bezplatného poštovného pri dosiahnutí určitej sumy nákupu. Iní však väčšiu záťaž zákazníkov nepripúšťajú.
„Zvýšenie poplatkov sa neodzrkadlí na cenách. Konkurencia neumožňuje zvyšovať ceny ani poštovné," povedal Štefan Fukaš z internetovej parfumérie SvetVoni.sk.
Radšej kuriér ako pošta
Niektoré internetové obchody zmeny cien nerešpektovali a radšej prešli ku kuriérskym prepravcom.
„Zvýšením poštovného Slovenskej pošty sa stali prepravné podmienky kuriérskych spoločnosti konkurencieschopnými aj pre malé 1 - 2 kg zásielky," povedal Milan Šimoník z online kníhkupectva ePlanet.sk.
Zvýšenie poštovného môže na malých internetových predajcov pôsobiť likvidačne. Firmy, ktoré si nebudú môcť vybaviť výhodnejšie zmluvy so Slovenskou poštou ako veľké obchody alebo ešte nemajú vybudovanú dostatočne veľkú sieť stálych zákazníkov, môžu mať od júla veľké problémy s konkurencieschopnosťou - zhodli sa predajcovia.