Halo ODST ponúkne na rozdiel od predošlých troch lineárnych strieľačiek otvorený svet, ktorý budeme môcť preskúmavať. Postačí si predstaviť Grand Theft Auto a základ hry budete mať pred sebou. Sme veľmi zvedaví ako to bude vyzerať v prípade akčnej hry z vlastného pohľadu, pretože si tento štýl vyžiada od vývojárov úplne iný prístup, než tomu bolo doteraz u troch predošlých Halo hrách vsádzajúcich na epickosť.
Zápletka hovorí o záchrannom tíme, ktorý hľadá stopy po členoch iného ODST tímu. Ak sa hráč bude chcieť dostať ďalej v hre, musí navštíviť, respektíve preskúmať určité časti mesta a nájsť stopy, pri ktorých nájdení hráčovi viac napovie flashback s udalosťami, ktoré sa stali predchodcom. Podľa Bungie pôjde o úplne novú skúsenosť s Halo hrami a táto akcia to už rozhodne potrebovala – viď. prosba Pitchforda.
Druhá Halo hra nazvaná Halo: Reach by mala využívať systém Project Natal predstavený na hernej výstave E3 2009. Zatiaľ sa síce ešte nevie akým spôsobom a či vôbec pôjde o nutnosť alebo sa bude dať hra ovládať i bežným spôsobom.
Zdroj: Kotaku, SeattleTimes