Aj tak nám však neuniklo, že zmeny pokračujú. Fotoaparáty sa učia robiť to, čo sme ešte pred rokom či dvoma mali robiť my. V rukách začiatočníka môžu milo prekvapiť.
Široké ohnisko, maximálny zoom s optickou stabilizáciou a možnosť snímania kvalitného videa vo vreckovom formáte. Práve takéto modely sa stávajú vlajkovými loďami výrobcov. V teréne neprekážajú a dokážu podať výkon v každej situácii. Ak to nie je nutné, nikto už nechce väčší fotoaparát, ak ho môže zastúpiť menší. Tento trend prerazil už aj do segmentu zrkadloviek. Univerzálnosť sa cení.
Fotoaparáty myslia za nás
Fotografovať chceme všetci, málokto si však vyhradí čas na to, aby sa to naučil. Ak by sme chceli dnešok porovnať s érou rodinných 35 milimetrových analógových kompaktov, veľa sa toho nezmenilo. Masy rodinných fotografov klikajú na spúšť bez toho, aby vôbec tušili, aké nastavenia vo fotoaparáte majú. Výhodou digitálnej éry je možnosť okamžitého náhľadu snímky na displeji a jej jednoduchý prenos do počítača. Áno svet fotografie oživilo množstvo fotonadšencov, ktorí si zobrali fotografovanie ako koníček, je ich však podstatne menej ako konzumentov.
A práve na tento fenomén reagujú výrobcovia fotoaparátov čoraz intenzívnejšie. Ešte pred časom sa od konzumentov očakávalo, že si zvolia podľa situácie jeden z motívových režimov, aby automatika aspoň trochu vedela, čo od nej chceme. Teraz vypadáva už aj tento krok.
Firmvér fotoaparátu analyzuje scénu pred objektívom a sám vie, či fotografujete lyžovačku, posedenie na pláži či večernú párty. Nastavenia prispôsobí situácii a tuší aj to, že najostrejšie chcete mať na snímkach tváre svojich priateľov. Bez vycierania zubov rozozná tváre a zachádza dokonca ďalej. Dokáže odlíšiť tváre dospelákov od detí, na skupinovej fotografii automaticky vyhľadá tých ľudí, ktorých ste fotografovali na predchádzajúcich snímkach.
Mení sa aj snímanie panorám. Skladanie políčok a lícovanie ich okrajov je nuda. Teraz stačí iba fotoaparátom otočiť zo strany na stranu, tak ako by ste v rukách držali kameru. Na kartu sa uloží panoramatická snímka, s ktorou už netreba nič robiť.
Autonómne systémy sú jednoducho na špici a môžeme iba hádať, čo dokážu v budúcich rokoch. Výrobcovia už prestali dúfať, že vychovajú generáciu fotografov používajúcich desiatky nastavení. Aj keď tieto prvky zatiaľ z ponuky nevypadli, všade je už prednastavená automatika. Vytráca sa však formát RAW a zostáva iba v modeloch pre profesionálov. Keďže práca s ním je podstatne zložitejšia ako s JPEG formátom, ľudia ho nevyužívali.
Pýtate sa prečo firmy manuálne režimy a nastavenia neodstránia? Na jednej strane si stále nie sú istí že sa ich systém nepomýli a nebude vyžadovať korekcie, na druhej si uvedomujú že ľudia kupujú zariadenia s tisíckami funkcií, ktoré aj tak nikdy nepoužijú. To že kupujeme zložité veci, ktorým nerozumieme je trendom aj v ostatných segmentoch elektroniky. Akoby sme tajne dúfali, že raz sa zmeníme.
Bez videa ani na krok
Každý lepší kompakt si už dokáže poradiť so záznamom videa v HD kvalite a táto funkcia neobišla ani zrkadlovky. Želáte si 1080p záznam s 24 snímkami za sekundu, alebo rýchlotočku v kvalite 720p @ 60 fps? Aj takéto fotoaparáty nájdete na pultoch predajní. Tí, čo fotografujú a filmovaniu sa venujú iba okrajovo, na dovolenku už môžu vyraziť iba s fotoaparátom. S formátom AVCHD Lite si v počítači poradia hravo.
Trh tak intenzívne odmietal proprietárne konektory výrobcov fotoaparátov, až museli všetci prejsť na štandardné HDMI výstupy, alebo redukcie ktoré ich sprístupňujú. Znamená to, že zobrazovanie fotografií na televíznej obrazovke naberá nový rozmer. Snímky už neblikajú, majú množstvo detailov a ak si fotoaparát rozumie s televízorom, prehliadanie je možné riadiť jeho diaľkovým ovládačom.
Pri zrkadlovkách sa objavuje nový fenomén – objektív upravený pre lepšie natáčanie videa. Kým telo zrkadlovky zaznamenáva scénu pred sebou, objektív bez jeho pomoci automaticky doostruje a upravuje clonu tak, aby bolo video správne exponované. Časom sa môže stať, že úplne vymizne rozdiel medzi fotoaparátmi a kamerami. To však ešte niekoľko rokov potrvá.
Zrkadlovky upútali, niektoré stratili zrkadlá
Keďže ceny tiel zrkadloviek padli v posledných troch rokoch z 1100 eurovej hranice na štyri stovky, nie je prekvapením že sa stali stredobodom záujmu. Fotonadšenci získali prístup k prístrojom, ktoré ešte pred časom boli výsadou profesionálov. Môžeme to iba pochváliť.
Faktom však zostáva, že nie každý so zrkadlovkou v rukách s ňou vie zaobchádzať. Predajcovia aj výrobcovia registrujú masy ľudí, ktorí si kupujú zrkadlovky iba preto, že sú v móde a cenou sa približujú k ultrazoomom. Pri snímaní využívajú iba plnú automatiku a výnimkou nie sú takí, čo iba stláčajú spúšť. Jedni tvrdia že je to deformácia trhu, iní v tom vidia príležitosť pre vyššie zárobky. Isté však je, že móda zrkadloviek je natoľko silná, že ich kupujú aj tí, čo im nerozumejú. A nie je ich málo. Svedčí o tom aj nepomer medzi množstvom predaných tiel a objektívov.
Čo sa stane, ak zrkadlovka stratí svoje zrkadlo? S doplnkovým snímačom, ktorý zaisťuje takmer nepretržitý náhľad scény na displeji sa zmenšujú rozmery na kabelkový formát. Ak k tomu pribudne aj menší bajonet nesúci odľahčené objektívy, môžeme hovoriť o tom, že aj svet zrkadloviek sa približuje potrebám fotografov. Tento trend bude naďalej pokračovať, takže zrkadlovky budú stále jednoduchšie a jednoduchšie.
Dizajnéri dostali zelenú, trh ich akceptuje
Akej farby by mal byť fotoaparát? Ešte pred troma rokmi by ste na pultoch predajní našli iba strieborné a čierne modely aj napriek tomu, že vo svete už dizajnéri experimentovali s farbami. Na rozbehnutý vlak sme naskočili až príliš neskoro a tak chvíľu trvalo, kým spotrebitelia pripustili, že farebné fotoaparáty sú atraktívne. Firmy to skúšali najprv s ružovými a červenými modelmi, dnes sú už kompakty dostupné v zelených, oranžových, modrých či zlatých odtieňoch. Nuž a podľa slov predajcov často končia v nákupných košíkoch. Uniformite konečne odzvonilo.
Univerzálne objektívy siahli na kvalitu snímok
Vyrobiť dokonalý objektív so širokým rozsahom zoomu je s obmedzeným rozpočtom takmer nemožné. Aj napriek tomu nie je v segmente kompaktných ultrazoomov výnimkou široké, 28 milimetrové ohnisko sprevádzané 5 až 12 násobným zoomom žiadnou výnimkou. Novinkou je dokonca 25 milimetrov na širokom konci. Pri väčších ultrazoomoch sa stal bez viditeľného zhoršenia svetelnosti štandardnom 20 násobný zoom, extrémy siahajú až na hranicu 26x. Optická stabilizácia obrazu je už samozrejmosťou.
Ako môžu byť snímky kvalitné v takom veľkom rozsahu nastavení? Iba tak, že firmvér fotoaparátu urobí také korekcie, ktoré skryjú všetky nedostatky. Softvér odstráni tvarovú deformáciu, kompenzuje vinetáciu a upraví snímky ešte pred ďalším spracovaním tak, že to oko laika nespozná. Kto chce kvalitu, kompromisom sa musí vyhýbať.
Megapixely už nerastú, zmenili sa čipy
Nezmyselná vojna megapixelov konečne utíchla a kdesi v tichosti bez veľkej reklamy prebieha nový trend. CCD čipy sa vytrácajú aj zo sveta kompaktov a začínajú ich nahrádzať CMOS čipy druhej a tretej generácie. Čo to vlastne znamená? Menej šumu na snímkach, lepšie výsledky pri fotení pri slabom svetle a rýchle sekvenčné snímanie. Ak dnes v triede kompaktov hovoríme o 10 snímkach za sekundu, určite si spomeniete na to, že ešte pred časom podávali takýto výkon iba zrkadlovky. S výmenou čipov pri zachovaní ich pôvodnej uhlopriečky kráča všetko vpred. Kto by to bol ešte pred dvoma rokmi očakával? Asi nikto.
A aké fenomény a zmeny môžeme očakávať v budúcom roku? Čoraz intenzívnejšie sa hovorí o bezdrôtovom prenose snímok, ich označovaní GPS koordinátmi a viaceré firmy začínajú experimentovať s trojrozmerným snímaním. Ale to už zachádzame snáď ďalej, ako nám prináleží.