Miliardové weby si na seba nevedia zarobiť

Ak rastie služba príliš rýchlo, na webe to môže byť vážny problém. Najpopulárnejším webom sveta, ako sú YouTube, Facebook alebo Flickr, sa v skutočnosti príliš nedarí.

Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky.(Zdroj: Ilustračné - TASR/AFP)

BRATISLAVA. Predstavte si, že váš web využívajú milióny ľudí na celom svete. Z názvu vašej firmy sa stala značka, ktorú pozná každý. Ak by ste ju chceli predať, ponúkali by vám za ňu milióny dolárov. Každý mesiac rastiete na popularite, konkurenciu ste dávno predbehli.

Ideálny stav? Pre firmy ako Coca Cola či Nike iste. Pre najväčšie webové značky ako YouTube, Facebook alebo Flickr zďaleka nie. Aj keď sú najväčšie a najpopulárnejšie, zo zisku, ktorý majú, nevedia ani len pokryť náklady na fungovanie.

Veľkí, no nie bohatí

Jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí Facebook minie podľa predbežných odhadov TechCrunch.com len na elektrinu mesačne viac ako milión dolárov. Vyše dvesto miliónov aktívnych používateľov na celom svete ju pritom núti neustále investovať do hardvéru - len v minulom roku musela dokúpiť 50-tisíc nových serverov za 30 miliónov dolárov a ďalšie peniaze musia pribúdať s novými používateľmi. Dohromady jej náklady môžu siahať podľa odhadov odborníkov až po hranicu 500 miliónov dolárov ročne. Príjmy? V roku 2008 dosiahli 256 miliónov dolárov.

Lepšie na tom nie je ani jeden z najnavštevovanejších webov sveta, server YouTube.com. Gigant Google ho ako veľmi úspešnú značku kúpil v roku 2006 za viac ako jeden a pol miliardy dolárov. No teraz podľa štúdie spoločnosti RampRate míňa každý rok viac ako tristo miliónov dolárov len na rôzne poplatky spojené s licencovaním diel chránených autorským zákonom, províziách z reklamy a iné bežné výdavky. Ďalších takmer sto miliónov dolárov míňa na servery a ich prevádzku.

Strata, ktorú tento rok server vygeneruje po odpočítaní ziskov z reklamy vkladanej do videí, by sa podľa štúdie Credit Suisse mohla priblížiť k pol miliarde dolárov. Novšia štúdia RampRate tvrdí, že Google za YouTube nemíňa až tak veľa peňazí, podľa jej štúdie bude preto výsledná strata len 174 miliónov dolárov.

„Napriek masívnemu rastu, globálnemu povedomiu o značke, prevádzkovanie YouTube je doslova bláznovstvo a jeho prognóza je zánik," citoval pred pár mesiacmi server Cnet News Benjamina Wayna, prevádzkovateľa jedného z konkurenčných videoserverov.

Strácajú, lebo rýchlo rastú

Ako to, že si najpopulárnejšie servery na seba nevedia zarobiť? Podľa odborníkov je paradoxne najväčším problémom ich veľký rast. Na serveri YouTube pribudne každú minútu 20 hodín videí od používateľov na celom svete.

Google však dokáže predať reklamu len k jednej desatine z nich. Náklady na tie ostatné už nemá z čoho vykryť.

Facebook je zase úplne najsilnejší mimo USA. Čím sú jeho návštevníci vo vzdialenejšej oblasti, tým viac nákladov na prevádzku s nimi má. Naopak, zisky z reklamy v týchto krajinách sú najmenšie. Jednak pre malé trhy, jednak preto, že možnosti na jej distribúciu sú tu menšie. Obe firmy skúšajú, ako by na reklame mohli zarábať oveľa viac peňazí.

Facebook chce umožniť spoločnostiam, aby využívali potenciál sociálnej siete na svoje marketingové dotazníky. YouTube zase skúša rôzne agresívnejšie druhy reklamy vkladanej do videí.

Otázne je, či im to pomôže. Odborníci sú skôr skeptickí. Otrávení používatelia Facebooku môžu razom odísť inde a YouTube môže mať celkom iný problém so získavaním väčšieho množstva reklamy.

Farhad Manjoo, redaktor časopisu Slate, to vystihol takto: „Pozrite sa na hity YouTube z posledných dní. Hosť odpadol počas televíznej relácie, brazílsky tréner udiera rozhodcu, Britney Spears si pomýli mesto, v ktorom vystupuje. Zaplatili by ste, aby sa pri nich zobrazovalo logo vašej firmy?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Ako dávni migranti zmenili Európsku DNA? Prišli len muži a kone

Tretia hlavná migračná vlna zanechala stopu v Európanoch až dodnes.

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva robia špičkovú vedu

Päť ústavov Slovenskej akadémie vied vytvára výskum, ktorý nestojí na pevných základoch, tvrdia výsledky nezávislého auditu.

Nová liečba by mohla napraviť poškodený sluch

Klinické testy na ľuďoch spustia do dvoch rokov.

Polovica internetovej komunikácie už prebieha v šifrách

Plošné špehovanie už nebude jednoduché. Začíname si chrániť aj každodennú rutinu.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 449
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 375
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 374
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 007
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 939
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 100
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 993
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 528
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 906
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 553

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop