SME
Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Miliardové weby si na seba nevedia zarobiť

Ak rastie služba príliš rýchlo, na webe to môže byť vážny problém. Najpopulárnejším webom sveta, ako sú YouTube, Facebook alebo Flickr, sa v skutočnosti príliš nedarí.

Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky.Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky. (Zdroj: Ilustračné - TASR/AFP)

BRATISLAVA. Predstavte si, že váš web využívajú milióny ľudí na celom svete. Z názvu vašej firmy sa stala značka, ktorú pozná každý. Ak by ste ju chceli predať, ponúkali by vám za ňu milióny dolárov. Každý mesiac rastiete na popularite, konkurenciu ste dávno predbehli.

Ideálny stav? Pre firmy ako Coca Cola či Nike iste. Pre najväčšie webové značky ako YouTube, Facebook alebo Flickr zďaleka nie. Aj keď sú najväčšie a najpopulárnejšie, zo zisku, ktorý majú, nevedia ani len pokryť náklady na fungovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Veľkí, no nie bohatí

Jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí Facebook minie podľa predbežných odhadov TechCrunch.com len na elektrinu mesačne viac ako milión dolárov. Vyše dvesto miliónov aktívnych používateľov na celom svete ju pritom núti neustále investovať do hardvéru - len v minulom roku musela dokúpiť 50-tisíc nových serverov za 30 miliónov dolárov a ďalšie peniaze musia pribúdať s novými používateľmi. Dohromady jej náklady môžu siahať podľa odhadov odborníkov až po hranicu 500 miliónov dolárov ročne. Príjmy? V roku 2008 dosiahli 256 miliónov dolárov.

Lepšie na tom nie je ani jeden z najnavštevovanejších webov sveta, server YouTube.com. Gigant Google ho ako veľmi úspešnú značku kúpil v roku 2006 za viac ako jeden a pol miliardy dolárov. No teraz podľa štúdie spoločnosti RampRate míňa každý rok viac ako tristo miliónov dolárov len na rôzne poplatky spojené s licencovaním diel chránených autorským zákonom, províziách z reklamy a iné bežné výdavky. Ďalších takmer sto miliónov dolárov míňa na servery a ich prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Strata, ktorú tento rok server vygeneruje po odpočítaní ziskov z reklamy vkladanej do videí, by sa podľa štúdie Credit Suisse mohla priblížiť k pol miliarde dolárov. Novšia štúdia RampRate tvrdí, že Google za YouTube nemíňa až tak veľa peňazí, podľa jej štúdie bude preto výsledná strata len 174 miliónov dolárov.

„Napriek masívnemu rastu, globálnemu povedomiu o značke, prevádzkovanie YouTube je doslova bláznovstvo a jeho prognóza je zánik," citoval pred pár mesiacmi server Cnet News Benjamina Wayna, prevádzkovateľa jedného z konkurenčných videoserverov.

Strácajú, lebo rýchlo rastú

Ako to, že si najpopulárnejšie servery na seba nevedia zarobiť? Podľa odborníkov je paradoxne najväčším problémom ich veľký rast. Na serveri YouTube pribudne každú minútu 20 hodín videí od používateľov na celom svete.

Skryť Vypnúť reklamu

Google však dokáže predať reklamu len k jednej desatine z nich. Náklady na tie ostatné už nemá z čoho vykryť.

Facebook je zase úplne najsilnejší mimo USA. Čím sú jeho návštevníci vo vzdialenejšej oblasti, tým viac nákladov na prevádzku s nimi má. Naopak, zisky z reklamy v týchto krajinách sú najmenšie. Jednak pre malé trhy, jednak preto, že možnosti na jej distribúciu sú tu menšie. Obe firmy skúšajú, ako by na reklame mohli zarábať oveľa viac peňazí.

Facebook chce umožniť spoločnostiam, aby využívali potenciál sociálnej siete na svoje marketingové dotazníky. YouTube zase skúša rôzne agresívnejšie druhy reklamy vkladanej do videí.

Otázne je, či im to pomôže. Odborníci sú skôr skeptickí. Otrávení používatelia Facebooku môžu razom odísť inde a YouTube môže mať celkom iný problém so získavaním väčšieho množstva reklamy.

Skryť Vypnúť reklamu

Farhad Manjoo, redaktor časopisu Slate, to vystihol takto: „Pozrite sa na hity YouTube z posledných dní. Hosť odpadol počas televíznej relácie, brazílsky tréner udiera rozhodcu, Britney Spears si pomýli mesto, v ktorom vystupuje. Zaplatili by ste, aby sa pri nich zobrazovalo logo vašej firmy?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.


5 h
Na zápase Maďarsko - Portugalsko v Budapešti boli desaťtisíce fanúšikov.

Vláda sprísni podmienky návratu na Slovensko. Ako, rozhodne o týždeň.


5 h
Publicista Matúš Ritomský.

Z odstupu má Slovensko výsledky, ale uspokojiť by nás to nemalo.


10 h
Jozef Brhel

Obvinenie rozšírili aj Imreczemu a Suchobovi.


SITA 4 h

Neprehliadnite tiež

Vo Veľkej Británii sa stal delta variant dominantnou formou koronavírusu a spôsobil aj odloženie plánovaného uvoľňovania opatrení. Do londýnskych ulíc vyšli ľudia protestovať proti tomuto kroku.

Delta variant sa šíri rýchlejšie.


5 h
Hubblov vesmírny ďalekohľad.

Problémy zrejme spôsobil pamäťový modul. NASA sa snaží prepnúť na záložnú pamäť.


11 h
Hviezdu Betelgeuze môžete na nočnej oblohe vidieť aj bez použitia teleskopu. Tvorí pravé rameno súhvezdia orion.

Hviezdu z nášho pohľadu zahalil závoj prachu.


16. jún
Čínska kozmická loď Šen-čou.

Astronauti strávia na stanici tri mesiace.


TASR 16. jún

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  4. Crème de la crème po slovensky
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 501
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 690
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 684
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 608
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 901
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 184
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 371
  8. Po Slovensku na motorke 5 857
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 246
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 549