Miliardové weby si na seba nevedia zarobiť

Ak rastie služba príliš rýchlo, na webe to môže byť vážny problém. Najpopulárnejším webom sveta, ako sú YouTube, Facebook alebo Flickr, sa v skutočnosti príliš nedarí.

Jeden z najnavštevovanejšíchwebov sveta YouTube.com míňa každý rok stovky miliónov dolárov na prevádzku a rôzne poplatky.(Zdroj: Ilustračné - TASR/AFP)

BRATISLAVA. Predstavte si, že váš web využívajú milióny ľudí na celom svete. Z názvu vašej firmy sa stala značka, ktorú pozná každý. Ak by ste ju chceli predať, ponúkali by vám za ňu milióny dolárov. Každý mesiac rastiete na popularite, konkurenciu ste dávno predbehli.

Ideálny stav? Pre firmy ako Coca Cola či Nike iste. Pre najväčšie webové značky ako YouTube, Facebook alebo Flickr zďaleka nie. Aj keď sú najväčšie a najpopulárnejšie, zo zisku, ktorý majú, nevedia ani len pokryť náklady na fungovanie.

Veľkí, no nie bohatí

Jedna z najpopulárnejších sociálnych sietí Facebook minie podľa predbežných odhadov TechCrunch.com len na elektrinu mesačne viac ako milión dolárov. Vyše dvesto miliónov aktívnych používateľov na celom svete ju pritom núti neustále investovať do hardvéru - len v minulom roku musela dokúpiť 50-tisíc nových serverov za 30 miliónov dolárov a ďalšie peniaze musia pribúdať s novými používateľmi. Dohromady jej náklady môžu siahať podľa odhadov odborníkov až po hranicu 500 miliónov dolárov ročne. Príjmy? V roku 2008 dosiahli 256 miliónov dolárov.

Lepšie na tom nie je ani jeden z najnavštevovanejších webov sveta, server YouTube.com. Gigant Google ho ako veľmi úspešnú značku kúpil v roku 2006 za viac ako jeden a pol miliardy dolárov. No teraz podľa štúdie spoločnosti RampRate míňa každý rok viac ako tristo miliónov dolárov len na rôzne poplatky spojené s licencovaním diel chránených autorským zákonom, províziách z reklamy a iné bežné výdavky. Ďalších takmer sto miliónov dolárov míňa na servery a ich prevádzku.

Strata, ktorú tento rok server vygeneruje po odpočítaní ziskov z reklamy vkladanej do videí, by sa podľa štúdie Credit Suisse mohla priblížiť k pol miliarde dolárov. Novšia štúdia RampRate tvrdí, že Google za YouTube nemíňa až tak veľa peňazí, podľa jej štúdie bude preto výsledná strata len 174 miliónov dolárov.

„Napriek masívnemu rastu, globálnemu povedomiu o značke, prevádzkovanie YouTube je doslova bláznovstvo a jeho prognóza je zánik," citoval pred pár mesiacmi server Cnet News Benjamina Wayna, prevádzkovateľa jedného z konkurenčných videoserverov.

Strácajú, lebo rýchlo rastú

Ako to, že si najpopulárnejšie servery na seba nevedia zarobiť? Podľa odborníkov je paradoxne najväčším problémom ich veľký rast. Na serveri YouTube pribudne každú minútu 20 hodín videí od používateľov na celom svete.

Google však dokáže predať reklamu len k jednej desatine z nich. Náklady na tie ostatné už nemá z čoho vykryť.

Facebook je zase úplne najsilnejší mimo USA. Čím sú jeho návštevníci vo vzdialenejšej oblasti, tým viac nákladov na prevádzku s nimi má. Naopak, zisky z reklamy v týchto krajinách sú najmenšie. Jednak pre malé trhy, jednak preto, že možnosti na jej distribúciu sú tu menšie. Obe firmy skúšajú, ako by na reklame mohli zarábať oveľa viac peňazí.

Facebook chce umožniť spoločnostiam, aby využívali potenciál sociálnej siete na svoje marketingové dotazníky. YouTube zase skúša rôzne agresívnejšie druhy reklamy vkladanej do videí.

Otázne je, či im to pomôže. Odborníci sú skôr skeptickí. Otrávení používatelia Facebooku môžu razom odísť inde a YouTube môže mať celkom iný problém so získavaním väčšieho množstva reklamy.

Farhad Manjoo, redaktor časopisu Slate, to vystihol takto: „Pozrite sa na hity YouTube z posledných dní. Hosť odpadol počas televíznej relácie, brazílsky tréner udiera rozhodcu, Britney Spears si pomýli mesto, v ktorom vystupuje. Zaplatili by ste, aby sa pri nich zobrazovalo logo vašej firmy?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bývalý vyšetrovateľ: V tieňovej ekonomike skončia ročne dva bilióny dolárov

V tieňovej ekonomike sa pohybuje veľké množstvo peňazí.

KOMENTÁRE

Nerobme z Kisku dobrého anjela, ide o princíp

To, čo sa urobilo v prípade prezidenta, očakávame aj pri vládnych kauzách.

BLOG INEKO

Máme priveľa magistrov a inžinierov, dlho študujeme a neodmeňujeme úspech

Rozdiely vo vzdelávaní medzi Slovenskom a krajinami OECD.

Neprehliadnite tiež

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty už nevyhovujú

Je príliš teplo na to, aby cesty postavené v poslednom desaťročí slúžili podľa plánov.

YouTube pre nezáujem ľudí končí s platenými kanálmi

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové, plánované projekty.

Google kupuje mobilnú divíziu HTC, ide mu o ľudí a patenty

Aké má firma plány do budúcna zatiaľ neprezradila. Nová akvizícia sa týka vývoja hardvéru a potrebného know-how.

Vedci objavili spôsob, akým dokážu zvrátiť starnutie

Štúdia na modelovom organizme dokázala, že evolúcia je slepá.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 11 238
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 5 456
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 149
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 135
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 532
  6. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 995
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 920
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 866
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 376
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 226