Objav z Číny osvetľuje záhadu dinosaurieho pôvodu vtákov

Kosti bylinožravého dinosaura so zobákom zo severozápadnej Číny ukazujú, ako sa mohli trojprsté vtáčie končatiny vyvinúť z dinosaurích. Takže dinosaury celkom nevymreli, sčasti stále žijú s nami.

Umelecká vízia jedincov novoobjaveného dinosaura Limusaurus inextricabilis. Nájdené fosílie však neposkytli nijaké priame dôkazy štruktúr, ktoré by pripomínali operenie.(Zdroj: Portia Sloan)

Kosti bylinožravého dinosaura so zobákom zo severozápadnej Číny ukazujú, ako sa mohli trojprsté vtáčie končatiny vyvinúť z dinosaurích. Odpadá tým hlavný argument proti definitívnemu prijatiu - aj dosiaľ široko uznávaného názoru - že vtáky sa vyvinuli z istej línie dinosaurov. Takže dinosaury celkom nevymreli, sčasti stále žijú s nami.

V dnešnom čísle časopisu Nature to napísal medzinárodný vedecký tím na čele so známym „lovcom" dinosaurích fosílií Singom Suom (Xing Xu) z Ústavu paleontológie stavovcov a paleoantropológie Čínskej akadémie vied v Pekingu.

Popri ďalších piatich čínskych odborníkoch boli členmi pätnásťčlenného tímu bádatelia z USA, Kanady a Mexika.

Druhým vedúcim tímu a spoluobjaviteľom fosílie bol ďalší slávny „lovec dinosaurov", James Clark z Univerzity Georgea Washingtona v hlavnom meste Spojených štátov. (Su a Clark v Číne spoločne pátrajú už 18 rokov, posledných sedem na západe púšte Gobi.)

Smrtonosná pasca

Fosílie pochádzajú z náleziska v okolí Wu-cai-wanu, ktorý leží v Džungárskej panve v autonómnej oblasti Sin-ťiang na severozápade Číny, v najzápadnejšej časti púšte Gobi. Ide o dosiaľ neznámy druh a rod malého dinosaura.

Objavitelia ho nazvali Limusaurus inextracabilis, voľne „jašter, ktorý sa nedokázal vyprostiť z bahna". Tento názov vyjadruje očividnú príčinu smrti nájdených dinosaurov.

Predmetné vrstvy totiž bývali jamami plnými bahna. Staré sú 159 miliónov rokov. Tvor teda žil v jure, zlatom veku dinosaurov (preklenovala doby pred 199 až 144 miliónmi rokov).

Nálezisko si v roku 2008 takpovediac zahralo v dokumentárnom filme kanálu National Geographic, ktorý tvorcovia nazvali Dino Death Trap čiže Smrtonosná pasca dinosaurov.

dinosaury_vtaky2.jpg

Kamenný blok s najlepšie zachovanou fosíliou limusaura.
Foto: James Clark

Dve kostry

Jamy obsahovali kostry dvoch jedincov naskladané na sebe. Boli to mladé dospelé dinosaury, ktoré práve zavŕšili rýchly rast. Prvý bol o 15 percent menší. Prvá kostra je takmer úplná a súvislá, druhá nesúvislejšia a chýba lebka.

Spoločne definujú unikátny druh dinosaura. Bol to teropod, s „vtáčím" typom nôh. Presnejšie príslušník pestrej skupiny ceratosaurov. Mnohé druhy ceratosaurov sa vyznačovali hrebeňmi či rohmi na hlave a prednými končatinami s dobre vyvinutými kĺbmi prstov, avšak bez pazúrov.

Limusaurus nemal v hornej čeľusti ani v sánke nijaké zuby. Čeľuste mu fungovali ako zobák. Spolu s krátkymi prednými končatinami bez pazúrov a kameňmi, ktoré mu pomáhali tráviť tuhú potravu v žalúdku (našli sa v kostrách) to poukazuje na bylinožravosť.

Napriek všeobecnej príbuznosti s mäsožravými dinosaurami. Limusaurus podľa všetkého prešiel na bylinožravosť druhotne, ako celý rad známych druhov teropodov. Vo vzťahu k objasneniu dinosaurieho pôvodu vtákov je však najpodstatnejšie usporiadanie kostí na jeho končatine.

dinosaury_vtaky3.jpg

Kostra Limusaurus inextricabilis na fotografii (a), pričom žlté šípky ukazujú smer k zachovalej fosíliii krokodíla hneď vedľa, a na kresbe (b), ktorá umožňuje lepšie rozlíšiť anatomické podrobnosti, mierka je 5 centimetrov. Na (c) je záber histologického rezu z lýtkovej kosti pod polarizovaným svetlom, šípky ukazujú rastové línie, podľa ktorých sa určil vek tohto dinosaura. Fotografia (d) približuje podrobnosti kameňov, ktoré zvieraťu pomáhali tráviť tuhú rastlinnú potravu, mierka je 2 centimetre.
Ilustrácia: X. Xu et al./Nature

Záhada prstov

V súvislosti s pôvodom dnes žijúcich vtákov, najpravdepodobnejšie potomkoch istej línie teropodných dinosaurov, totiž paleontológovia a evoluční biológovia už dlho vedú spor o tom, ktoré prsty ich plazích a špecificky dinosaurích predkov sa pretransformovali do pozorovanej podoby vtáčej končatiny.

V prípade teropodných dinosaurov mal päťprstá končatina základných štvornožcov a plazov stratiť vonkajšie (myslené od lakťa) dva prsty, teda v analógii s ľudskou rukou malíček a prsteník, vnútorné tri prsty - palec, ukazovák a prostredník - zostali. Vzorec: I-II-III.

Vtáčie embryá, ktorých postupný vývoj nám predvádza akúsi rekapituláciu evolúcie, ale ukazujú, že vtáky oproti tomu stratili po jednom prste z vonkajšej i z vnútornej strany končatiny. Opäť v analógii s ľudskou rukou, malíček a palec. Zostali ukazovák, prostredník a prsteník. Vzorec: II-III-IV.

dinosaury_vtaky4.jpg

Prsty na končatinách dvoch dosiaľ nájdených limusaurov (a, b), primitívneho teropoda dilophosaura (c), tyrannosaurovitého guanlonga (d) a dromaeosaurovitého deinonychusa (e).

Ilustrácia: X. Xu et al./Nature

dinosaury_vtaky5.jpg

Klúč k pôvodu vtákov. Zľava zmenšený prvý a robustný druhý a tretí prst limusaura.
Foto: James Clark

Konečne všetko sedí?

Limusaurus je voči všetkým ostatným teropodným dinosaurom unikátny tým, že má výrazne zmenšený prvý prst, palec, a druhý, ukazovák, sa mu naopak zväčšil. Jeho objavitelia si preto myslia, že tento tvor zosobňuje predchodný stav, v ktorom došlo ku strate vnútorného prsta.

Tým by sa dosiahla zhoda so vzorom pozorovaným pri vtákoch. Tri prsty rozvinutejších foriem teropodov by potom boli II-III-IV. Nie I-II-III, ako sa predpokladá v tradičnom paleontologickom vysvetlení, čo predstavovalo jednu z najväčších prekážok definitívneho prijatia dinosaurieho pôvodu vtákov.

Limusaurus je vôbec prvý ceratosaurus známy z východnej Ázie a patrí medzi najprimitívnejších členov tejto skupiny. Náleziská v sin-ťiangskej časti púšte Gobi už predtým vydali fosílie najstaršieho známeho tyrannosaura, najstaršieho dinosaura s rohami, dosiaľ neznámeho druhu stegosaura a rýchlo sa pohybujúceho krokodíla.

Hlavné zdroje: Nature z 18. júna 2009; Komuniké The George Washington University a National Science Foundation, obe zo 17. júna 2009.

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Vedci z Oregonu po prvý raz v USA upravili gény ľudského embrya

Využili metódu CRISPR, ktorá umožňuje pozmeniť alebo nahradiť časti DNA.

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Mliečna dráha má cudzí pôvod, ukázali astrofyzici

Nový vesmírny fenomén odhalil, ako sa objavila časť hmoty hmoty v galaxiách.

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík. Pacienti by však nemali prerušovať liečbu.

1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu