Objav z Číny osvetľuje záhadu dinosaurieho pôvodu vtákov

Kosti bylinožravého dinosaura so zobákom zo severozápadnej Číny ukazujú, ako sa mohli trojprsté vtáčie končatiny vyvinúť z dinosaurích. Takže dinosaury celkom nevymreli, sčasti stále žijú s nami.

Umelecká vízia jedincov novoobjaveného dinosaura Limusaurus inextricabilis. Nájdené fosílie však neposkytli nijaké priame dôkazy štruktúr, ktoré by pripomínali operenie.(Zdroj: Portia Sloan)

Kosti bylinožravého dinosaura so zobákom zo severozápadnej Číny ukazujú, ako sa mohli trojprsté vtáčie končatiny vyvinúť z dinosaurích. Odpadá tým hlavný argument proti definitívnemu prijatiu - aj dosiaľ široko uznávaného názoru - že vtáky sa vyvinuli z istej línie dinosaurov. Takže dinosaury celkom nevymreli, sčasti stále žijú s nami.

V dnešnom čísle časopisu Nature to napísal medzinárodný vedecký tím na čele so známym „lovcom" dinosaurích fosílií Singom Suom (Xing Xu) z Ústavu paleontológie stavovcov a paleoantropológie Čínskej akadémie vied v Pekingu.

Popri ďalších piatich čínskych odborníkoch boli členmi pätnásťčlenného tímu bádatelia z USA, Kanady a Mexika.

Druhým vedúcim tímu a spoluobjaviteľom fosílie bol ďalší slávny „lovec dinosaurov", James Clark z Univerzity Georgea Washingtona v hlavnom meste Spojených štátov. (Su a Clark v Číne spoločne pátrajú už 18 rokov, posledných sedem na západe púšte Gobi.)

Smrtonosná pasca

Fosílie pochádzajú z náleziska v okolí Wu-cai-wanu, ktorý leží v Džungárskej panve v autonómnej oblasti Sin-ťiang na severozápade Číny, v najzápadnejšej časti púšte Gobi. Ide o dosiaľ neznámy druh a rod malého dinosaura.

Objavitelia ho nazvali Limusaurus inextracabilis, voľne „jašter, ktorý sa nedokázal vyprostiť z bahna". Tento názov vyjadruje očividnú príčinu smrti nájdených dinosaurov.

Predmetné vrstvy totiž bývali jamami plnými bahna. Staré sú 159 miliónov rokov. Tvor teda žil v jure, zlatom veku dinosaurov (preklenovala doby pred 199 až 144 miliónmi rokov).

Nálezisko si v roku 2008 takpovediac zahralo v dokumentárnom filme kanálu National Geographic, ktorý tvorcovia nazvali Dino Death Trap čiže Smrtonosná pasca dinosaurov.

dinosaury_vtaky2.jpg

Kamenný blok s najlepšie zachovanou fosíliou limusaura.
Foto: James Clark

Dve kostry

Jamy obsahovali kostry dvoch jedincov naskladané na sebe. Boli to mladé dospelé dinosaury, ktoré práve zavŕšili rýchly rast. Prvý bol o 15 percent menší. Prvá kostra je takmer úplná a súvislá, druhá nesúvislejšia a chýba lebka.

Spoločne definujú unikátny druh dinosaura. Bol to teropod, s „vtáčím" typom nôh. Presnejšie príslušník pestrej skupiny ceratosaurov. Mnohé druhy ceratosaurov sa vyznačovali hrebeňmi či rohmi na hlave a prednými končatinami s dobre vyvinutými kĺbmi prstov, avšak bez pazúrov.

Limusaurus nemal v hornej čeľusti ani v sánke nijaké zuby. Čeľuste mu fungovali ako zobák. Spolu s krátkymi prednými končatinami bez pazúrov a kameňmi, ktoré mu pomáhali tráviť tuhú potravu v žalúdku (našli sa v kostrách) to poukazuje na bylinožravosť.

Napriek všeobecnej príbuznosti s mäsožravými dinosaurami. Limusaurus podľa všetkého prešiel na bylinožravosť druhotne, ako celý rad známych druhov teropodov. Vo vzťahu k objasneniu dinosaurieho pôvodu vtákov je však najpodstatnejšie usporiadanie kostí na jeho končatine.

dinosaury_vtaky3.jpg

Kostra Limusaurus inextricabilis na fotografii (a), pričom žlté šípky ukazujú smer k zachovalej fosíliii krokodíla hneď vedľa, a na kresbe (b), ktorá umožňuje lepšie rozlíšiť anatomické podrobnosti, mierka je 5 centimetrov. Na (c) je záber histologického rezu z lýtkovej kosti pod polarizovaným svetlom, šípky ukazujú rastové línie, podľa ktorých sa určil vek tohto dinosaura. Fotografia (d) približuje podrobnosti kameňov, ktoré zvieraťu pomáhali tráviť tuhú rastlinnú potravu, mierka je 2 centimetre.
Ilustrácia: X. Xu et al./Nature

Záhada prstov

V súvislosti s pôvodom dnes žijúcich vtákov, najpravdepodobnejšie potomkoch istej línie teropodných dinosaurov, totiž paleontológovia a evoluční biológovia už dlho vedú spor o tom, ktoré prsty ich plazích a špecificky dinosaurích predkov sa pretransformovali do pozorovanej podoby vtáčej končatiny.

V prípade teropodných dinosaurov mal päťprstá končatina základných štvornožcov a plazov stratiť vonkajšie (myslené od lakťa) dva prsty, teda v analógii s ľudskou rukou malíček a prsteník, vnútorné tri prsty - palec, ukazovák a prostredník - zostali. Vzorec: I-II-III.

Vtáčie embryá, ktorých postupný vývoj nám predvádza akúsi rekapituláciu evolúcie, ale ukazujú, že vtáky oproti tomu stratili po jednom prste z vonkajšej i z vnútornej strany končatiny. Opäť v analógii s ľudskou rukou, malíček a palec. Zostali ukazovák, prostredník a prsteník. Vzorec: II-III-IV.

dinosaury_vtaky4.jpg

Prsty na končatinách dvoch dosiaľ nájdených limusaurov (a, b), primitívneho teropoda dilophosaura (c), tyrannosaurovitého guanlonga (d) a dromaeosaurovitého deinonychusa (e).

Ilustrácia: X. Xu et al./Nature

dinosaury_vtaky5.jpg

Klúč k pôvodu vtákov. Zľava zmenšený prvý a robustný druhý a tretí prst limusaura.
Foto: James Clark

Konečne všetko sedí?

Limusaurus je voči všetkým ostatným teropodným dinosaurom unikátny tým, že má výrazne zmenšený prvý prst, palec, a druhý, ukazovák, sa mu naopak zväčšil. Jeho objavitelia si preto myslia, že tento tvor zosobňuje predchodný stav, v ktorom došlo ku strate vnútorného prsta.

Tým by sa dosiahla zhoda so vzorom pozorovaným pri vtákoch. Tri prsty rozvinutejších foriem teropodov by potom boli II-III-IV. Nie I-II-III, ako sa predpokladá v tradičnom paleontologickom vysvetlení, čo predstavovalo jednu z najväčších prekážok definitívneho prijatia dinosaurieho pôvodu vtákov.

Limusaurus je vôbec prvý ceratosaurus známy z východnej Ázie a patrí medzi najprimitívnejších členov tejto skupiny. Náleziská v sin-ťiangskej časti púšte Gobi už predtým vydali fosílie najstaršieho známeho tyrannosaura, najstaršieho dinosaura s rohami, dosiaľ neznámeho druhu stegosaura a rýchlo sa pohybujúceho krokodíla.

Hlavné zdroje: Nature z 18. júna 2009; Komuniké The George Washington University a National Science Foundation, obe zo 17. júna 2009.

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Google spúšťa bezplatné autonómne taxi, chce spätnú väzbu od rodín

Zbaviť sa auta a cestovať taxíkom? Autonómne technológie môžu byť prínosom.

Veľké finále sa začalo. Sonda Cassini sa prvýkrát vnorila medzi prstence a Saturn

Sonda začína finále nabité vedou, nakoniec zhorí ako meteoroid.

Slováci pomáhajú hľadať pôvod záhadných častíc, ktoré môžu popierať Einsteina

Balón NASA vyniesol do stratosféry Zeme testovací experiment EUSO.

1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  4. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  5. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  8. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  9. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  10. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 454