Vlaky škodia klíme viac ako lietadlá

Americkí vedci sa pozreli na emisie oxidu uhličitého komplexnejšie.

Za výrazných škodcov, pokiaľ ide o produkciu skleníkových plynov, sa všeobecne považujú lietadlá. Americkí vedci v novej štúdii tvrdia, že pri komplexnejšom pohľade sa môžu názory meniť.

BRATISLAVA. Keď chcú Američania prejsť cez Boston a pritom spôsobiť čo najnižšiu škodu životnému prostrediu, mali by si vybrať radšej tryskové lietadlo než prímestskú elektrickú rýchlodráhu. Aj preto, že 82 percent elektriny v Massachusetts, kde Boston leží, sa vyrába z fosílnych palív.

Vedci porovnali kompletné emisie oxidu uhličitého, ktoré vyprodukuje 11 druhov prepravy v USA. Na rozdiel od štúdií, ktoré sa zaoberajú najmä „výfukovými“ emisiami, Mikhail Chester a Arpad Horvath z Kalifornskej univerzity v Berkeley sa pozreli na vec komplexnejšie. Všímajú si aj emisie, ktoré sa neprejavia priamo pri doprave.

Článok pokračuje pod video reklamou

Rôzna doprava, jednotné kritériá

Odborníčka na dopravu Abigail Bristow z univerzity v britskom Loughboroughu, ktorá sa zaoberá problematikou uhlíkovej ekonomiky, pre New Scientist hovorí, že ide o hodnotnú prácu, ktorá sa pokúša porovnať rôzne druhy dopravy na základe rovnakých kritérií. Sama na štúdii nespolupracovala.

Autori vypočítavajú, koľko cestujúcich a na akú vzdialenosť prepraví vlak, lietadlo, autobus alebo auto a akú infraštruktúru na to počas svojej životnosti potrebujú. Na to museli odhadnúť, koľko pasažierov a na akú vzdialenosť prepravia počas svojej životnosti.

Odhad zahŕňal aj množstvo fosílnych palív spotrebovaných na vybudovanie infraštruktúry, spojenej s každým druhom dopravy. Teda napríklad na výstavbu koľajníc alebo prevádzku letísk či staníc.

Emisie vznikajú aj pri stavbe ciest

Ak sa zarátajú dodatočné zdroje oxidu uhličitého napríklad vo vlakovej doprave, zdvojnásobí to jej produkciu skleníkových plynov. Keď sa zoberie do úvahy budovanie ciest a diaľníc, emisie z automobilovej dopravy stúpnu takmer o tretinu.

V porovnaní s automobilmi a vlakmi potrebujú lietadlá oveľa jednoduchšiu infraštruktúru. Pri takýchto počtoch sa dosť nečakane ukázalo, že kompletné emisie spojené s používaním leteckej dopravy stúpnu oproti „výfukovým“ iba o 10 až 20 percent.

V porovnaní s inými druhmi dopravy produkujú najviac oxidu uhličitého autá. Výnimkou k horšiemu sú autobusy chodiace mimo špičky, ktoré často vezú málo pasažierov.

Čo spôsobia prázdne sedadlá

Cesta v takmer prázdnom autobuse mimo špičky prináša až osemnásobne vyššie emisie na pasažiera, ako keď ten istý autobus prepravuje ľudí v špičke.

Autobusy sú teda na úroveň obsadenosti najcitlivejšie; ak vezú iba päť cestujúcich, sú menej efektívne ako autá, dokonca aj ako nákladiak alebo ako veľké športové úžitkové vozidlá, ktoré sú pre mnohých symbolom plytvania materiálom a pohonnými látkami.

Aj keď je teda hromadná doprava všeobecne vnímaná ako energeticky úspornejšia, nemusí to platiť automaticky.

„Úroveň obsadenosti dopravného prostriedku je dôležitý, no často prehliadaný faktor,“ povedal pre New Scientist Mikhail Chester.

Ponaučenie? Úbytok linkových autobusov síce znižuje pohodlie cestujúcich, ale aj škody na životnom prostredí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trúbia na ňu, brzdia, pokrikujú. Najstaršia slovenská kamionistka je úkaz

Kamiónom precestovala takmer celú Európu a stal sa jej domovom.

DOMOV

Šéf UNB: Medirex v univerzitnej nemocnici skončí

Chce, aby zdravotníci boli konfrontovaní s pohľadom iných na ich prácu.

DOMOV

Na Slovensku sú desiatky kryptofariem, ťažil aj Glváč

Hoci ministerstvo financií vydalo usmernenie, podnikateľom to nestačí.

Neprehliadnite tiež

Podcast Klik

Klik: Ako Elon Musk tuneluje Chicago

Prehľad technologických správ týždňa.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 205
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 665
  3. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 9 072
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 549
  5. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 357
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 5 765
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 697
  8. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 654
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 994
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 282