Vlaky škodia klíme viac ako lietadlá

Americkí vedci sa pozreli na emisie oxidu uhličitého komplexnejšie.

Za výrazných škodcov, pokiaľ ide o produkciu skleníkových plynov, sa všeobecne považujú lietadlá. Americkí vedci v novej štúdii tvrdia, že pri komplexnejšom pohľade sa môžu názory meniť.

BRATISLAVA. Keď chcú Američania prejsť cez Boston a pritom spôsobiť čo najnižšiu škodu životnému prostrediu, mali by si vybrať radšej tryskové lietadlo než prímestskú elektrickú rýchlodráhu. Aj preto, že 82 percent elektriny v Massachusetts, kde Boston leží, sa vyrába z fosílnych palív.

Vedci porovnali kompletné emisie oxidu uhličitého, ktoré vyprodukuje 11 druhov prepravy v USA. Na rozdiel od štúdií, ktoré sa zaoberajú najmä „výfukovými“ emisiami, Mikhail Chester a Arpad Horvath z Kalifornskej univerzity v Berkeley sa pozreli na vec komplexnejšie. Všímajú si aj emisie, ktoré sa neprejavia priamo pri doprave.

Rôzna doprava, jednotné kritériá

Odborníčka na dopravu Abigail Bristow z univerzity v britskom Loughboroughu, ktorá sa zaoberá problematikou uhlíkovej ekonomiky, pre New Scientist hovorí, že ide o hodnotnú prácu, ktorá sa pokúša porovnať rôzne druhy dopravy na základe rovnakých kritérií. Sama na štúdii nespolupracovala.

Autori vypočítavajú, koľko cestujúcich a na akú vzdialenosť prepraví vlak, lietadlo, autobus alebo auto a akú infraštruktúru na to počas svojej životnosti potrebujú. Na to museli odhadnúť, koľko pasažierov a na akú vzdialenosť prepravia počas svojej životnosti.

Odhad zahŕňal aj množstvo fosílnych palív spotrebovaných na vybudovanie infraštruktúry, spojenej s každým druhom dopravy. Teda napríklad na výstavbu koľajníc alebo prevádzku letísk či staníc.

Emisie vznikajú aj pri stavbe ciest

Ak sa zarátajú dodatočné zdroje oxidu uhličitého napríklad vo vlakovej doprave, zdvojnásobí to jej produkciu skleníkových plynov. Keď sa zoberie do úvahy budovanie ciest a diaľníc, emisie z automobilovej dopravy stúpnu takmer o tretinu.

V porovnaní s automobilmi a vlakmi potrebujú lietadlá oveľa jednoduchšiu infraštruktúru. Pri takýchto počtoch sa dosť nečakane ukázalo, že kompletné emisie spojené s používaním leteckej dopravy stúpnu oproti „výfukovým“ iba o 10 až 20 percent.

V porovnaní s inými druhmi dopravy produkujú najviac oxidu uhličitého autá. Výnimkou k horšiemu sú autobusy chodiace mimo špičky, ktoré často vezú málo pasažierov.

Čo spôsobia prázdne sedadlá

Cesta v takmer prázdnom autobuse mimo špičky prináša až osemnásobne vyššie emisie na pasažiera, ako keď ten istý autobus prepravuje ľudí v špičke.

Autobusy sú teda na úroveň obsadenosti najcitlivejšie; ak vezú iba päť cestujúcich, sú menej efektívne ako autá, dokonca aj ako nákladiak alebo ako veľké športové úžitkové vozidlá, ktoré sú pre mnohých symbolom plytvania materiálom a pohonnými látkami.

Aj keď je teda hromadná doprava všeobecne vnímaná ako energeticky úspornejšia, nemusí to platiť automaticky.

„Úroveň obsadenosti dopravného prostriedku je dôležitý, no často prehliadaný faktor,“ povedal pre New Scientist Mikhail Chester.

Ponaučenie? Úbytok linkových autobusov síce znižuje pohodlie cestujúcich, ale aj škody na životnom prostredí.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Iste, politici ani zajtra neprestanú nepoctivo zavádzať, ale aspoň by sme im to nemali uľahčovať.

KULTÚRA

Susedia fičia u mladých mužov. Vychovali si ich ešte ako tínedžerov

V žánrovej vernosti niet čo Susedom vytknúť.

DOMOV

Po streľbe v petržalskom paneláku zostali dvaja mŕtvi

Na chodbe tam našli telo ženy a muža, na mieste našli dieťa.

ŠPORT

Hantuchová: Život, ktorý žijú tenisti, nie je normálny

Australian Open prvý raz sleduje na plný úväzok spoza mikrofónu.

Neprehliadnite tiež

Po prvý raz zmapovali zmysly rastlín. Už vieme ako cítia

Namiesto zmyslových orgánov využívajú proteíny. Bez niektorých sa všetko zrúti.

Fyzikálna záhada. Neutrónové hviezdy svietia aj po zrážke

Dosvit po zrážke neutrónových hviezd je čoraz jasnejší, vyvracia očakávania.

V NASA prestali pracovať. Musk musel odložiť test rakety

Američanom sa nepodarilo schváliť štátny rozpočet. Kennedyho vesmírne stredisko prestáva pracovať.

Obchod bez radov a pokladní. Otvorili prvý Amazon Go

Obchod využíva rovnaké technológie ako autonómne autá.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 579
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 135
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 062
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 347
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 034
  6. Kam do tepla v januári? 1 717
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 402
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 371
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 099
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 958