SME
Nedeľa, 15. september, 2019 | Meniny má Jolana

Nová ponorka preskúma hĺbky oceánov

Nová robotická ponorka sa už dotkla aj dna Mariánskej priekopy. Strávila tam desať hodín.

Nerus si už stihol pozrieť aj dno Mariánskej priekopy.Nerus si už stihol pozrieť aj dno Mariánskej priekopy.(Zdroj: Woods Hole)



BRATISLAVA. Hľadáme planéty podobné Zemi, na Marse sa snažíme nájsť stopy po živote. Ale čo všetko sa nachádza v najväčších hĺbkach pozemských oceánov, to stále presne nevieme.

Kým astronómovia sa pozerajú nahor, morskí oceánografi sa rozhodli radšej hľadieť do hlbín. Teraz na to majú nový prístroj, robotickú ponorku Nereus. V nedeľu sa dotkla dna Mariánskej priekopy a strávila tam desať hodín.

Hlbšie a najhlbšie

Challenger je súčasťou Mariánskej priekopy a je najhlbším miestom na našej planéte.

Článok pokračuje pod video reklamou

V hĺbke skoro 11-tisíc metrov sa nachádza tlak asi tisíckrát väčší, ako na povrchu. Napriek tomu by sa v ňom mohol nachádzať život. Aký, presne nepoznáme. Zmeniť by to mohol nový americký robot - ponorka.

Dostať sa do takejto hĺbky nie je jednoduché. Dodnes sa to podarilo iba dvom strojom. A teraz tretiemu, Nereusu, čo za osem miliónov dolárov postavil americký oceánografický inštitút Woods Hole. „Priekopy nie sú poriadne preskúmané,“ povedal BBC Andy Bowen, manažér projektu. „Som si však istý, že Nereus prinesie nové objavy. Verím, že odštartuje novú éru morských objavov.“

Trieste.

V Januári 1960 sa dna najhlbšieho miesta na Zemi jediný raz „dotkol“ človek. Nie priamo, sedel v slávnom batiskafe Trieste. Ten mal na palube Jacqua Picarda a Dona Walsha, ktorí na dne priekopy strávili 20 minút. Namerali vtedy hĺbku 10 916 metrov.

Po nich sa už človek na dno neodvážil. O tridsaťpäť rokov neskôr sa rovnakým smerom vydalo „len“ japonské robotické plavidlo Kaiko. Z hĺbky prinieslo zábery i vzorky rozbahnenej pôdy. V roku 2003 sa však táto ponorka stratila, pretrhol sa totiž kábel, ktorý ju spájal s operátormi na palube lode.

Nerus je sám

Nerus je v súčasnosti azda jediným prístrojom na svete, ktorý sa dokáže ponoriť až do takýchto extrémnych hĺbok. Môžu ho riadiť ľudia z paluby lode Kilo Moana, no na rozdiel od Kaika dokáže fungovať aj sám.

Nereus na dne Mariánskej priekopy.

Napríklad v prípade, že sa pod vodou niečo stane. Vtedy jeho palubný systém preberie kontrolu nad loďou, ktorá dokáže sama vykonávať výskumné úlohy a vrátiť sa späť na hladinu. Konštruktéri ponorky teraz tvrdia, že vďaka takému systému dokáže Nereus preskúmať čokoľvek v oceáne.

Aby vedci predišli nešťastiu s Kaikom, použili aj nové technológie. Klasické, oceľou vystužené medené káble by pri ponoroch na najhlbšie dná oceánov neuniesli svoju vlastnú hmotnosť. Trojtonový Nereus preto používa 46-kilometrový kábel z optických vlákien. Vďaka nemu dokáže lepšie manévrovať a priniesť na hladinu vzorky z hĺbok: bahno, kamene, ale aj raritné živočíchy.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

Petr Weiss (1954) je český sexuológ, klinický psychológ a psychoterapeut. Narodil sa v Levoči, no žije a pôsobí v Prahe. Zaoberá sa sexuálnymi dysfunkciami, deviáciami, transsexualitou, partnerskými vzťahmi a psychoterapiou.vyučuje na Katedre psychológie na Karlovej univerzite. V domácich a zahraničných odborných časopisoch publikoval vyše 500 odborných článkov a o sexualite doposiaľ napísal už 15 kníh.
Peter Sagan (v zelenom drese).
PÍŠE NOURIEL ROUBINI – FÓRUM

Toto bude iná kríza ako minulá

Iná kríza bude potrebovať iné riešenia.

Reklamný pútač Huawei v uliciach Bratislavy.
Igor Matovič.

Neprehliadnite tiež

Záber na Mliečnu cestu s dvomi bublinami rádiového žiarenia, ktoré vyčnievajú z oboch strán galaxie. Majú tvar ako presýpacie hodiny. Mliečnu cestu predstavuje horizontálna línia uprostred. Jej najžiarivejší bod ukrýva supermasívnu čiernu dieru. Na zábere vidno aj niekoľko vlákien plynu, ktoré zrejme vznikli spolu s bublinami.
Podcast Klik

Klik: Prečo je sklamanie z Applu dobrý biznis

Komentovaný prehľad technologických správ.

Podcast Klik denníka SME.

Mortal Kombat 11 aj Doom 1. Čo si zahrať cez víkend?

Od hororového mesta cez deštrukčné preteky až po tri klasiky.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  5. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  8. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  9. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia
  10. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  5. Návod na renováciu starých rodinných domov
  6. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  8. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  9. „SPRAVBYT“ Ospravedlňujeme za nepríjemnosti
  10. Aké to je, byť riaditeľom pobočky banky?
  1. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 10 087
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 126
  3. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 619
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 8 113
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 792
  6. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 4 913
  7. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 782
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 697
  9. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 511
  10. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 505