BRATISLAVA. Spôsob, akým nám vyhľadávače ponúkajú informácie sa, zdá sa, už onedlho zmení. Najväčší vyhľadávač včera predstavil zásadné zmeny, ktorými chce už o niekoľko mesiacov inovovať svoju službu.
"Vývoj vyhľadávačov je ešte veľmi ďaleko pred finálnou podobou a ich zlepšovanie je absolútne kľúčové," povedala Marissa Mayer z Google pre BBC.
Tri inovácie, ktoré teraz predstavil, podľa Keviho Goela z Google spája to, "že sú krokom vpred v cieli urobiť internet inteligentnejším". Opierajú sa o modely "sémantického webu", ktorý predpokladá, že informácie na internete by sa raz mohli zhlukovať podľa ich významu.
Rich Snippets
Službu Rich Snippets chce Google vypustiť verejne už o niekoľko mesiacov. Tvorcovia stránok budú môcť do svojich webov vkladať štrukturované informácie, ktoré sa zobrazia hneď vo výsledkoch.
Na tejto ukážke napríklad vidieť spôsob, akým sa pri stránke s recenziou produktu môže rovno zobraziť jeho hodnotenie alebo cena.
Čo má Google pri stránke zobraziť mu priamo vo webovej stránke, podhodia samotní tvorcovia. Použijú na to niektorý zo štruktúrovaných jazykov RDF alebo microformats
Vyhľadávanie vo vyhľadávaní
Najskôr zadáte kľúčové slová, a potom si z výsledkov vytriedite iba ten druh informácii, ktoré naozaj chcete. Tak si Google predstavuje svoju druhú inováciu. Po zadaní názvu mobilného telefónu vám Google ponúkne možnosť vytriediť z výsledkov iba recenzie, videá, alebo vylúčiť ďalšie "podtémy", ktoré ste nemali na mysli, keď ste daný výraz písali.
Služba tiež dovolí pre rôzne druhy obsahu využiť aj rôzne druhy zobrazenia. Jedným z nich bude napríklad Google Timeline, služba zobrazujúca spravodajstvo na časovej osi, ktorú firma predstavila minulý mesiac.
Záhadný projekt Google: Google na druhú
Najmenej jasným zostáva tretia z inovácií, ktoré chce Google onedlho priniesť. Firma ju nazvala Google Squared, teda Google na druhú.
Google z nej novinárom zatiaľ ukázal len jeden príklad - do kolonky vyhľadávania sa po zadaní "little dog" (malý pes) zobrazila tabuľka s fotografiami a rôznymi informáciami o plemenách psov.
Firma zatiaľ nechce prezradiť ďalšie detaily, iba že služba bude na základe algoritmu na webe hľadať rôzne fakty, ktoré sa dajú získať a priamo dopraviť k používateľovi. "Rôzne tabuľky, rôzne štruktúry, do ktorých sa dostanú rôzne informácie podľa toho, či prináležia k hľadanému výrazu".
"Zatiaľ je to všetko len tajný recept a čaká nás neskutočné množstvo námahy, kým z neho urobíme 'na druhú'," povedala BBC Mayer.
Celý svet vyhľadávania informácii na internete je podľa Google stále len v plienkach a tak je nutné hľadať celkom nové spôsoby, ako ho urobiť inteligentnejším a prinášajúcim relevantnejšie informácie.