BRATISLAVA. Vyplýva to z výsledkov prieskumu Eurobarometra skúmajúceho dôveru spotrebiteľa v informačnú spoločnosť, ktorý vypracovalo generálne riaditeľstvo Európskej komisie pre informačnú spoločnosť a médiá. Uskutočnil sa na vzorke skoro 13.000 domácností z 27 krajín Európskej únie, ktoré majú širokopásmové pripojenie na internet.
Úplnú dôveru v online transakcie vyjadrilo 12 % respondentov a 46 % ich považuje za viac bezpečné ako nebezpečné. Ale jeden z desiatich opýtaných sa vyjadril, že vôbec nemá dôveru v používanie internetu. Najhoršie dopadli výsledky v Bulharsku a na Slovensku, kde až 34 % respondentov nepovažuje tieto transakcie za bezpečné, pričom vyše polovica Slovákov na túto otázku odpovedala, že nevie. Naopak, v severských štátoch, Nórsku, Fínsku a Švédsku vyše 80 % používateľov nepochybuje o dobrom zabezpečení internetu.
Prieskum odhalil, že spotrebitelia sú veľmi dobre informovaní o všetkých hrozbách, ktoré so sebou online operácie prinášajú. Najčastejšie spomínaným problémom sú počítačové vírusy a nevyžiadaná pošta - spam, ktoré pozná až 95 % opýtaných.
Napriek tomu, že väčšina respondentov používa rôzne zabezpečovacie systémy pri online komunikácii, mnohí sa vyjadrili, že v minulosti mali problémy s bezpečnosťou. Približne 65 % opýtaných dostávalo nevyžiadanú poštu. Pri otázke, či ich počítač bol napadnutý vírusom, 46 % odpovedalo kladne.
Dôsledky porušenia bezpečnosti nespôsobili vo väčšine prípadov signifikantné problémy. Išlo skôr o časovú náročnosť odstránenia vírusov, prípadne stratu niektorých nepodstatných dát. Len 16 % opýtaných priznalo, že prišli aj o nejaké financie.
Podľa Eurobarometra tri štvrtiny používateľov si myslí, že sú sami zodpovední za ochranu pred hrozbami internetu. Viac ako polovica sa však domnieva, že by sa tým mali zaoberať aj poskytovatelia internetových služieb a spoločnosti prevádzkujúce online obchod.