Predstavitelia najmladšieho slovenského internetového portálu Atlas minulý týždeň obvinili ostatné konkurenčné firmy ako Zoznam, Centrum a Azet, že prinútili spoločnosť Taylor Nelson Sofres (TNS) vymazať výsledky Atlasu z porovnania návštevnosti slovenských stránok. Príčinou mala byť skutočnosť, že Centrum sa v počte zhliadnutých stránok umiestnil na prvom mieste.
Spoločnosť TNS totiž najskôr zverejnila tabuľku, v ktorej Atlas skutočne figuroval na prvom mieste v počte zhliadnutých stránok. O deň neskôr však boli tieto výsledky vyhlásené za neoficiálne a napokon bolo zverejnené nové poradie, v ktorom už Atlas nebol uvedený.
Hrušky s jablkami
Spor okolo výsledkov auditu je spôsobený najmä nejasnými pravidlami pri meraní návštevnosti rôznych serverov. Z logiky auditu vyplýva, že porovnávať by sa mali len navzájom príbuzné služby.
Poradie serverov totiž môže byť stanovené podľa troch rôznych kritérií: počet zhliadnutých stránok, počet unikátnych IP adries a počet návštev. Služby poskytujúce priestor na uloženie webstránok sa napríklad vyznačujú až desaťnásobne vyšším počtom unikátnych IP adries (rozličných návštevníkov) v porovnaní s najnavštevovanejšími portálmi. Započítavajú sa im totiž aj návštevy stránok vytvorených užívateľmi, s ktorými však servery poskytovateľov nemajú takmer nič spoločné. Na druhej strane služby ako webové rozhranie k e-mailu či chatovacie služby generujú vďaka automatickému obnovovaniu stránok (refresh) obrovské množstvo zhliadnutých stránok. „Tieto čísla sú preto pri takýchto službách prakticky irelevantné,“ vysvetľuje Ivan Šimek, riaditeľ TNS na Slovensku. Hoci však Atlas ponúka viaceré z vymenovaných služieb, v audite sa osobitne neuvádzali. Za mimoriadne veľké množstvo prezretých strán Atlas pravdepodobne vďačí najmä hre Overland. Nasvedčuje tomu aj extrémne vysoký počet strán zhliadnutých jedným užívateľom Atlasu – hoci mal tento server započítaných o niečo menej unikátnych IP ako portál Centrum, počet videných stránok bol až 3,5-krát vyšší. V tabuľke unikátnych IP adries by sa Atlas umiestnil až na jedenástom mieste, tesne za Centrumom.
Práve pre nízku relevantnosť údajov o počte zhliadnutých stránok v prípade Atlasu sa teda TNS rozhodla Atlas z marcového auditu vyradiť. „Snaha Atlasu ide proti určitým štandardom auditu a my si nemôžeme nechať diktovať podmienky, ako audit vykonávať,“ povedal nám Ivan Šimek z TNS.
Atlas však napriek tomu v tlačovej správe prezentoval nezverejnené údaje ako dôkaz svojho prvenstva na slovenskom internete. Zoznam, Centrum a Azet zareagovali spoločným vyhlásením, v ktorom prvenstvo Atlasu spochybnili a poukázali na skutočnosť, že oficiálny údaj o návštevnosti servera neexistuje.
Atlas vtedy vydal správu „Trafená hus zagágala“ a detinsky obvinil všetkých konkurentov aj nezávislú auditovaciu spoločnosť z komplotu, argumentujúc neoficiálnymi údajmi, ktoré sú štatisticky správne, ale irelevantné. Rovnaký problém má pritom aj materská česká stránka Atlasu – výsledky oficiálneho auditu nie sú vôbec zverejňované. „Je to ich stratégia – byť prvý za každú cenu, aj proti štandardom auditu,“ povedal nám zdroj blízky TNS.
Riešenie v dohľadne
Ako nám potvrdili zástupcovia TNS aj Atlasu, v apríli by sa mali výsledky Atlasu pravdepodobne v audite opäť objaviť, tentokrát už spoločne s rozpisom jednotlivých služieb, ako ho uvádzajú aj konkurenčné portály. Riaditeľ Superzoznamu Milan Igrini nás navyše informoval, že od tohto mesiaca budú v oficiálnom audite zahrnuté aj výsledky szm.sk. O mesiac by teda mali byť konečne k dispozícii porovnateľné údaje pre všetky najvýznamnejšie slovenské webové stránky.
Problém nejednotného prístupu k auditu by však mala definitívne rozriešiť až metodologická komisia, ktorej ustanovenie bude pravdepodobne musieť iniciovať TNS. Vysledky auditu: www.sme.sk/tns