Pondelok, 2. august, 2021 | Meniny má GustávKrížovkyKrížovky

Genetická podmorská ruleta

Genetická analýza mikróbov z okolia podmorských hydrotermálnych prieduchov odhalila ich nečakanú rozmanitosť.

Komín, ktorý vyrástol na „čiapke" z nehrdzavejúcej ocele v Juan de Fuca, chrlí horúcu mineralizovanú vodu.Komín, ktorý vyrástol na „čiapke" z nehrdzavejúcej ocele v Juan de Fuca, chrlí horúcu mineralizovanú vodu. (Zdroj: PNAS)

BRATISLAVA. Hlbokomorské hydrotermálne prieduchy poznáme iba od roku 1977. Vytvárajú zmes fyzikálnych a chemických podmienok, ktorú dnes vedci považujú za analógiu miest, kde na mladej Zemi mohol vznikať život.

Čierne dymidlá
  • Podmorské „komíny" dostali názov podľa tmavej farby zmesi, ktorú vytvárajú.
  • Oblasť okolo nich obývajú mikróby, obľubujúce extrémne podmienky; tie ich nútia geneticky sa prispôsobovať.

Medzitým sa totiž zistilo, že extrémne podmienky v prieduchoch a tesne pri nich znáša množstvo mikróbov. Hoci vyzerali rôzne, predpokladala sa pomerná podobnosť genetického základu a výslednej fyziológie. Nová metóda vzorkovania však ukázala čosi iné, aspoň pri mikróboch z hydrotermálnych prieduchov na podmorskom horskom chrbte Juan de Fuca západne od USA a Kanady.

Podľa farby zmesi, ktorú chrlia, komíny dostali názov black smokers čiže „čierne dymidlá". Vedci porovnali mikróby vo vnútornej a vonkajšej časti novovytvoreného komína.

Komín vzniká vyzrážaním minerálov z horúcej zmesi vody a plynov, vyvierajúcej spod oceánskeho dna, po kontakte s okolitou studenou vodou s mikróbmi, obývajúcimi komín staršieho dáta.

Mikróby vo vnútri nového komína mali okolo 113 funkčných metabolických génov, v jeho vonkajšej časti 504. Avšak mikróby zo staršieho komína až 5414. Podmienky, meniace sa s vývojom komínov, očividne vyžadujú rýchle prispôsobenie alebo obmenu zloženia mikrobiálnych spoločenstiev.

V časopise PNAS to napísal tím Jizhonga Zhoua z Oklahomskej univerzity v Normane (USA).

Špeciálny prokurátor Daniel Lipšic sa zastav vyšetrovateľov NAKA.

Lipšic sa s Remetom nestretol.

Patrik Jány na OH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte 10. deň olympiády minútu po minúte.

Sportnet 49m