Brusel 5. marca (TASR) -
Podiel spotrebiteľov z krajín EÚ, ktorí si kúpili tovar prostredníctvom internetu, predstavoval v minulom roku 33 %, čo je nárast o 5 % v porovnaní s rokom 2006. Veľmi obľúbený je online nákup v škandinávskych krajinách, kde 9 z 10 užívateľov internetu zrealizovalo nákup služieb či tovaru týmto spôsobom.
Zákazníci sú pritom s nakupovaním online celkom spokojní, pričom to platí najmä v prípade nákupu tovaru súvisiaceho s informačnými technológiami, voľným časom a zábavou. Spokojnosť sa týka najmä možnosti širšej ponuky, či porovnávania cien, zatiaľ čo výhrady súvisia predovšetkým s ochranou súkromia alebo reklamáciou výrobku.
Hoci sa podiel osôb nakupujúcich cez internet v rámci domáceho trhu z roka na rok zvyšuje, cezhraničný nákup sa rozvíja oveľa pomalšie. V roku 2008 si tovar v zahraničí prostredníctvom internetu kúpilo len 7 % spotrebiteľov. Tretina Európanov by pritom podľa správy zvažovala zaobstarať si tovar alebo služby online z inej členskej krajiny z dôvodu lepšej ceny alebo vyššej kvality. Rozvoju cezhraničného obchodu prostredníctvom internetu bráni množstvo prekážok praktického charakteru, ako aj jazykové bariéry. V niektorých prípadoch sa zákazníci napríklad stretávajú s odmietnutím zaslania tovaru do zahraničia, s problémami súvisiacimi s prepojenosťou poštových a platobných systémov, či neochotou pri sťažnostiach alebo žiadostiach o vrátenie peňazí.
"Už 150 miliónov spotrebiteľov nakupuje online, i keď iba 30 miliónov kupujúcich využíva internet na cezhraničné nákupy. Musíme dohliadnuť na to, aby nakupovanie prostredníctvom internetu zbytočne nebrzdili veľké regulačné bariéry alebo nevyriešené otázky dôvery dôležité z hľadiska spotrebiteľov," uviedla komisárka pre ochranu spotrebiteľov Meglena Kunevová.
Celkový objem online nákupov predstavoval v roku 2006 podľa odhadov 106 miliárd eur. Dovedna 70 % obratu pripadalo na tri kľúčové trhy - Veľkú Britániu, Nemecko a Francúzsko.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) zll