SME
Štvrtok, 9. júl, 2020 | Meniny má LujzaKrížovkyKrížovky

Aj vtáky čítajú inzeráty

Vedci ukázali, že posadnutosť reklamou nie je výlučnou vlastnosťou človeka.

Strakoš veľký s ulovenou myšou. O chvíľu ju napichne na konár ako reklamu na svoje lovecké schopnosti.Strakoš veľký s ulovenou myšou. O chvíľu ju napichne na konár ako reklamu na svoje lovecké schopnosti. (Zdroj: MAREK SCZEPANEK)

BRATISLAVA. Časy, keď francúzsky filozof René Descartes považoval zvieratá za bezduché mechanizmy bez citov, emócií a rozumu, sú dávno preč.

Zaslúžili sa o to mnohí vedci, najmä etológovia, ktorí študujú správanie zvierat. Ich najvýraznejším predstaviteľom bol Rakúšan Konrad Lorenz, ocenený Nobelovou cenou.

Prečo čítajú inzeráty

Zaujímavé objavy z živočíšnej ríše pokračujú. Jeden z nich urobili aj členovia medzinárodného slovensko-poľsko-amerického tímu.

Zistili, že samce strakoša obyčajného pri hľadaní nového teritória dokážu rozoznať „reklamné pútače" susediaceho, konkurenčného druhu, a na ich základe si vybrať vhodné miesto na hniezdenie. Ušetrí im to čas a energiu, ktorých pri hľadaní teritória a budovaní hniezda nemajú nazvyš.

Skryť Vypnúť reklamu

Dve hypotézy

Vtáky si svoje lokality nevyberajú náhodne, a často si stavajú hniezda v blízkosti konkurencie. To sa na prvý pohľad môže zdať paradoxné, vysvetlenie však existuje.
Jedna hypotéza hovorí, že fyzická prítomnosť konkurenta posilňuje bezpečnosť slabšieho druhu, umožňuje lepšiu ochranu pred votrelcami a dravcami, zabezpečuje kvalitnejšiu stravu a celkový reprodukčný úspech (tzv. Alleeho pravidlo).

Druhá hypotéza tvrdí, že vtáky využívajú konkurenčný druh skôr ako zdroj informácií o danej lokalite. Inak povedané, fakt, že si toto miesto vybral niekto iný, vypovedá o jeho vysokej hodnote.

Na overenie oboch hypotéz poslúžili dva druhy spevavcov - sťahovavý strakoš obyčajný (Lanius collurio) a strakoš veľký (Lanius excubitor). Oba druhy, aj keď pomerne malé, sú dravé a dokážu uloviť takú veľkú korisť, ako sú samy.

Skryť Vypnúť reklamu

Špajze s úlovkom

Časť koristi strakoše veľké napichujú na konár a vešajú do svojich „špájz", a vystavujú ju na obdiv samičkám, ale aj príslušníkom iných druhov vrátane zvedavých vedcov.

Aby vedci zistili, ako sa bude správať menší strakoš obyčajný, vytvárali špajze s "úlovkom" aj na miestach, kde sa inak jeho kolega - strakoš veľký - nevyskytuje.

Ukázalo sa, že vystavené úlovky okrem informačnej funkcie pre samičky slúžia aj strakošom obyčajným ako hraničné kamene, podľa ktorých určia hranicu a kvalitu teritória.

Výsledky elegantných experimentov ukázali, že pre strakošov obyčajných je rozhodujúci napichnutý úlovok, nie samotný lovec. Usadili sa v umelo pripravených lokalitách s nastraženou korisťou rovnako úspešne ako v prirodzených.

Skryť Vypnúť reklamu

Týmto postupom vedci vylúčili hypotézu vyplývajúcu z Alleeho pravidla, ktorá vyžaduje fyzickú prítomnosť konkurenčného druhu.

Pečať kvality

Úlovok teda poslúžil ako reklama. Vtáky sa podla nej rozhodli, že určitá lokalita je dostatočne kvalitná na to, aby tam zahniezdili.

„Zistili sme, že strakoše obyčajné 'čítajú inzeráty' iného druhu strakošov a orientujú sa podľa reklamných pútačov väčších bratrancov," povedal pre SME Martin Hromada, vedúci autor štúdie. Vedci tak ukázali, že posadnutosť reklamou nie je výsadou ľudí, no v živočíšnej ríši je univerzálna, čím sme prišli o ďalšiu čisto ľudskú vlastnosť.

Štúdiu možno využiť pri ochrane ďalších vtáčích aj živočíšnych druhov, no má aj ďalšie dôsledky.
Autori sa domnievajú, že pozorovaný pokles mnohých živočíšnych druhov môže mať nečakané príčiny. Doteraz sa totiž predpokladalo, že úbytok konkurencie inému druhu iba prospieva.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak však zvieratá využívajú informácie svojich konkurentov na vlastné rozmnožovanie, pokles početnosti jedného druhu poškodí oba druhy.

Konkurencia je nevyhnutná

Práve medzidruhovou previazanosťou by sa dal vysvetliť súčasný pokles druhov v konkurenčných spoločenstvách.

„Vzťahy v živočíšnych spoločenstvách sú oveľa zaujímavejšie poprepletané, ako sme si doteraz dokázali predstaviť," komentuje výsledky štúdie Hromada.

Znovu sa naskytuje paralela s ľudskou spoločnosťou, v ktorej sa konkurenčné strany potrebujú. Bez lupičov by sme nepotrebovali policajtov, bez ľavice pravicu, bez klimaskeptikov by boli zbytoční klimaalarmisti.

Experimentálne overili tieto hypotézy Martin Hromada z Biologickej fakulty Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach spolu s Thomasom Valoneom z Univerzity v St. Louis a Martinom Antczakom a Piotrom Tryjanowskim z Univerzity Adama Mickiewicza v Poznani. Štúdiu uverejnil prestížny biologický online časopis PLoS one (Public Library of Science). Všetky články časopisu sú prístupné na internete.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Meteorológovia z WMO upozorňujú na zvyšujúcu sa šancu, že v jednom z najbližších piatich rokov budú priemerné svetové teploty vyššie o 1,5 stupňa v porovnaní s obdobím pred priemyselnou revolúciou.

Luxemburg rozhodol. YouTube nemusí vydať údaje ľudí, ktorí nahrali pirátsky obsah

Zákon sa nevzťahuje na e-mailové a IP adresy, či telefónne čísla.

Ilustračná fotografia.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  2. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  3. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  4. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  5. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  8. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  9. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  10. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  1. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  2. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  3. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  4. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  5. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  6. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  9. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  10. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 42 387
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 300
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 15 431
  4. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 696
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 554
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 637
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 270
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 498
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 154
  10. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 8 043