Aj vtáky čítajú inzeráty

Vedci ukázali, že posadnutosť reklamou nie je výlučnou vlastnosťou človeka.

Strakoš veľký s ulovenou myšou. O chvíľu ju napichne na konár ako reklamu na svoje lovecké schopnosti.(Zdroj: MAREK SCZEPANEK)

BRATISLAVA. Časy, keď francúzsky filozof René Descartes považoval zvieratá za bezduché mechanizmy bez citov, emócií a rozumu, sú dávno preč.

Zaslúžili sa o to mnohí vedci, najmä etológovia, ktorí študujú správanie zvierat. Ich najvýraznejším predstaviteľom bol Rakúšan Konrad Lorenz, ocenený Nobelovou cenou.

Prečo čítajú inzeráty

Zaujímavé objavy z živočíšnej ríše pokračujú. Jeden z nich urobili aj členovia medzinárodného slovensko-poľsko-amerického tímu.

Zistili, že samce strakoša obyčajného pri hľadaní nového teritória dokážu rozoznať „reklamné pútače" susediaceho, konkurenčného druhu, a na ich základe si vybrať vhodné miesto na hniezdenie. Ušetrí im to čas a energiu, ktorých pri hľadaní teritória a budovaní hniezda nemajú nazvyš.

Dve hypotézy

Vtáky si svoje lokality nevyberajú náhodne, a často si stavajú hniezda v blízkosti konkurencie. To sa na prvý pohľad môže zdať paradoxné, vysvetlenie však existuje.
Jedna hypotéza hovorí, že fyzická prítomnosť konkurenta posilňuje bezpečnosť slabšieho druhu, umožňuje lepšiu ochranu pred votrelcami a dravcami, zabezpečuje kvalitnejšiu stravu a celkový reprodukčný úspech (tzv. Alleeho pravidlo).

Druhá hypotéza tvrdí, že vtáky využívajú konkurenčný druh skôr ako zdroj informácií o danej lokalite. Inak povedané, fakt, že si toto miesto vybral niekto iný, vypovedá o jeho vysokej hodnote.

Na overenie oboch hypotéz poslúžili dva druhy spevavcov - sťahovavý strakoš obyčajný (Lanius collurio) a strakoš veľký (Lanius excubitor). Oba druhy, aj keď pomerne malé, sú dravé a dokážu uloviť takú veľkú korisť, ako sú samy.

Špajze s úlovkom

Časť koristi strakoše veľké napichujú na konár a vešajú do svojich „špájz", a vystavujú ju na obdiv samičkám, ale aj príslušníkom iných druhov vrátane zvedavých vedcov.

Aby vedci zistili, ako sa bude správať menší strakoš obyčajný, vytvárali špajze s "úlovkom" aj na miestach, kde sa inak jeho kolega - strakoš veľký - nevyskytuje.

Ukázalo sa, že vystavené úlovky okrem informačnej funkcie pre samičky slúžia aj strakošom obyčajným ako hraničné kamene, podľa ktorých určia hranicu a kvalitu teritória.

Výsledky elegantných experimentov ukázali, že pre strakošov obyčajných je rozhodujúci napichnutý úlovok, nie samotný lovec. Usadili sa v umelo pripravených lokalitách s nastraženou korisťou rovnako úspešne ako v prirodzených.

Týmto postupom vedci vylúčili hypotézu vyplývajúcu z Alleeho pravidla, ktorá vyžaduje fyzickú prítomnosť konkurenčného druhu.

Pečať kvality

Úlovok teda poslúžil ako reklama. Vtáky sa podla nej rozhodli, že určitá lokalita je dostatočne kvalitná na to, aby tam zahniezdili.

„Zistili sme, že strakoše obyčajné 'čítajú inzeráty' iného druhu strakošov a orientujú sa podľa reklamných pútačov väčších bratrancov," povedal pre SME Martin Hromada, vedúci autor štúdie. Vedci tak ukázali, že posadnutosť reklamou nie je výsadou ľudí, no v živočíšnej ríši je univerzálna, čím sme prišli o ďalšiu čisto ľudskú vlastnosť.

Štúdiu možno využiť pri ochrane ďalších vtáčích aj živočíšnych druhov, no má aj ďalšie dôsledky.
Autori sa domnievajú, že pozorovaný pokles mnohých živočíšnych druhov môže mať nečakané príčiny. Doteraz sa totiž predpokladalo, že úbytok konkurencie inému druhu iba prospieva.

Ak však zvieratá využívajú informácie svojich konkurentov na vlastné rozmnožovanie, pokles početnosti jedného druhu poškodí oba druhy.

Konkurencia je nevyhnutná

Práve medzidruhovou previazanosťou by sa dal vysvetliť súčasný pokles druhov v konkurenčných spoločenstvách.

„Vzťahy v živočíšnych spoločenstvách sú oveľa zaujímavejšie poprepletané, ako sme si doteraz dokázali predstaviť," komentuje výsledky štúdie Hromada.

Znovu sa naskytuje paralela s ľudskou spoločnosťou, v ktorej sa konkurenčné strany potrebujú. Bez lupičov by sme nepotrebovali policajtov, bez ľavice pravicu, bez klimaskeptikov by boli zbytoční klimaalarmisti.

Experimentálne overili tieto hypotézy Martin Hromada z Biologickej fakulty Juhočeskej univerzity v Českých Budějoviciach spolu s Thomasom Valoneom z Univerzity v St. Louis a Martinom Antczakom a Piotrom Tryjanowskim z Univerzity Adama Mickiewicza v Poznani. Štúdiu uverejnil prestížny biologický online časopis PLoS one (Public Library of Science). Všetky články časopisu sú prístupné na internete.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slobodné a rozvedené matky sú moderné vdovy, tvrdia Kotlebovci

Kotlebovci cielia na zraniteľné skupiny s najväčšími finančnými problémami.

PLUS

Európa sa hýbe smerom, akým chce Merkelová

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

EKONOMIKA

Bankomaty majú výročia. Takto vyzerali pred 50 rokmi

Prvý bankomat dali do používania v roku 1967 v Londýne.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 727
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 548
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 464
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 444
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 072
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 032
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 658
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 490
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 274
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 222