To, že internet zmenil pomery v hudobnom priemysle, je zrejmé už dlho. Vydavatelia a hudobníci hľadajú nové cesty, ako speňažiť svoju prácu. Predaj cédečiek klesá a zisky z predaja na internete ich stále nevedia nahradiť. To všetko v dobe, keď napríklad v USA dopyt po hudbe dosiahol svoje historické maximum.
Vyplýva to zo štúdie Medzinárodnej federácie fonografického priemyslu (IFPI), ktorá združuje 1400 hudobných spoločností zo 72 krajín.
V číslach
Podľa štúdie aj keď zisky hudobného priemyslu z digitálneho predaja stále stúpajú, až 95 percent stiahnutých piesní bolo nelegálnych a príjmy z nich sa vyhli držiteľovi práv.
Koľko nelegálnych piesní sa stiahlo minulý rok? Podľa IFPI, ktorá vychádzala z čísel 16 rôznych prieskumov, to bolo viac ako 40 miliárd.
Cez legálne internetové obchody si ľudia stiahli 1,4 miliardy piesní. A najviac sa darilo americkému raperovi Lil Waynemu a jeho singlu Lollipop, z ktorého sa cez internet predalo viac ako 9 miliónov kópií.
Príjmy z internetu hudobníkom rastú pravidelne už šesť rokov. V roku 2008 takto zarobili 2,8 miliardy eur, čo je štvrtina celkových príjmov v biznise. Viac zarábajú online predajom už len hry.
Sťahujete? Odpoja vás
Organizácia chce bojovať proti nelegálnemu sťahovaniu najmä zákonmi, ktoré umožnia poskytovateľom internetového pripojenia trestať užívateľov odpojením zo siete až na obdobie jedného roka.
„Vlády začínajú chápať, že ak má mať obchod s digitálnym obsahom budúcnosť, nerobiť nič nie je možnosť,“ píše v úvode štúdie výkonný riaditeľ IFPI John Kennedy.
V tomto roku začne odpájať pirátov od siete niekoľko krajín. Už od februára tak začne ako prvý na svete robiť Nový Zéland.
Účinnosť takejto taktiky potvrdil decembrový prieskum vo Veľkej Británii. Sedem z desiatich Britov tvrdí, že takúto hrozbu od poskytovateľa pripojenia by poslúchli a prestali by sťahovať. Rovnaká skupina Francúzov si zase myslí, že takáto sankcia je omnoho lepšia ako pokuty alebo väzenie.
Jimovi Killockovi, šéfovi združenia Open Rights Group, ktoré sa zaoberá digitálnymi právami, sa však prístup hudobného priemyslu nepáči. Skôr ako tlak na vládne zásahy by podľa neho mali skôr vylepšovať svoje služby.
„Rastúce online tržby ukazujú, že nahrávací priemysel môže zvíťaziť nad nezákonným zdieľaním hudby.“
„Ak hudobné spoločnosti ponúknu ten istý druh služieb ako siete s nelegálnym obsahom, potom získajú nové príjmy a zredukujú porušenia autorských práv,“ povedal pre BBC.
Ďalšie peniaze
Podľa štúdie v tomto roku sa viac do popredia budú tlačiť nové formy predaja hudby.
Hudobné spoločnosti sa viac ako na predaj piesní budú na webe zameriavať na predaj reklamy a spoplatnený prístup k väčšej hudobnej databáze.
Ďalším zdrojom príjmov by mal byť predaj predmetov pre fanúšikov spolu s albumami. Najžiarivejším minuloročným príkladom je predaj trička spolu s novým albumom AC/DC. Sony/BMG si zaň pýtala s prekvapivým úspechom dvadsať dolárov.
Popularite sa tešia aj hudobné hry. Playstation má niekoľko verzií karaoke hry Singstar, Xbox láme rekordy s Guitar Hero a Nintendo simuluje kapelu s Wii Music. Spolu tvoria až 15 percent predaných hier na americkom trhu. A nemalé peniaze z nich idú aj majiteľom práv k piesňam.