MARKETING A MÉDIÁ

A čo robíte na internete vy?

Internet už nie sú len navzájom prepojené počítače, technológia. Stáva sa spoločensko-kultúrnym fenoménom, ktorý má zásadný vplyv na životný štýl, nákupné správanie, biznis i médiá.

Ustavične rastúci počet používateľov internetu čelí rok čo rok novým výzvam. Míľnikmi boli - pri spätnom pohľade - prvé webové stránky, internetové prehliadače, masové rozšírenie elektronickej pošty, telefonovanie cez internet, virtuálne svety, a momentálne sa zdá, že najväčším hitom sú sociálne siete. Však to poznáte: „Kto nie je na fejsbúku, ako keby ani nebol." No súčasný internet nie je len o sociálnych sieťach.

Šesť typov používateľov internetu

Spoločnosť Forrester Research neustále sleduje spotrebiteľské správanie ľudí na internete.
Nedávno jej pracovníci Charlene Li a Josh Bernoff zverejnili, že sa im podarilo identifikovať viacero skupín ľudí, ktorí sa líšia podľa toho, čo na internete vlastne robia.

Záleží totiž na tom, či sa chcú primárne spájať alebo spolupracovať, či chcú reagovať jeden na druhého, alebo dokonca organizovať virtuálny svet.

Popísali tak základné typy súčasného používateľa internetu, ktoré tvoria určitú hierarchickú štruktúru, pyramídu, alebo - jednoduchšie - rebrík. Na jeho vrchole sú Tvorcovia, na opačnom konci - Nečinní.

(1) Tvorcovia vytvárajú spoločenský obsah webu. Aspoň raz mesačne napíšu niečo na svoj blog alebo aktualizujú webovú stránku. Dávajú na web všetko, čo vytvoria: videá, hudbu, články, postrehy či príbehy.

(2) Odporcovia alebo frfloši. Sami nikdy nič nevytvorili, no neustále kritizujú, čo vytvorili iní. Zapájajú sa do internetových diskusií k článkom, komentujú blogy, hodnotia produkty a služby, opravujú heslá vo wikipédii... atď.; skrátka, keby nebolo sociálneho obsahu, nemali by čo kritizovať.

(3) Zberatelia - kategorizujú obsah sami pre seba i pre druhých. Do počítačov a mobilných telefónov ukladajú zaujímavé webstránky, hlasujú za ne, značkujú si ich, čím ovplyvňujú vyhľadávanie stránok inými. Títo používatelia vlastne ovplyvňujú náš budúci pohľad na svet. Sú elitou internetu.

(4) Členovia sú aktívni v sociálnych sieťach ako Facebook či MySpace. Zveľaďujú svoje profily, vyhľadávajú nových priateľov a zapájajú sa do skupín, ktorými vyjadrujú svoj názor či postoj.

(5) Diváci - skonzumujú všetko, čo ostatní vymyslia: blogy, videá, podcasty, diskusné fóra, recenzie. Sú to pozorovatelia, voyeri, ktorí pozorne všetko sledujú, čítajú, pozerajú, no nechcú alebo sa boja zapojiť do interakcie s inými.

(6) Nečinní - na internete sa nezapájajú vôbec do ničoho, ostávajú iba pri čítaní e-mailov a vyhľadávaní informácií.

(Zdroj: Li, Ch. - Bernoff, J.: Groundswell, Forrester Research Inc., 2008)

Nerobme si ilúzie, že slovenskí používatelia internetu sú iní. Mimochodom, spomínaný Facebook mal v septembri minulého roka viac než 64­tisíc užívateľov zo Slovenska a medziročný nárast jeho používania používateľmi zo Slovenska je 191 percent.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Astronautka z NASA: Pocit úžasu s vami ostane aj na Zemi

Ako vyzerá tréning a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

DOMOV

Najhoršiu zmrzlinu toto leto našli v Ružomberku

Takmer v tretine zistili hygienici nedostatky.

PLUS

Angela Merkelová: Krízová manažérka, ktorá ochránila Nemcov

Má dobré nervy a zvláda krízové situácie.

Neprehliadnite tiež

Astronautka z NASA: Vieme, že sa niečo pokazí

Astronautka Dorothy Metcalf-Lindenburgerová hovorí, ako vyzerá tréning v NASA a ako sa astronauti pripravujú na zlyhania.

Rozšírená realita je zábavná aj užitočná. Skúste tieto aplikácie pre iPhone a iPad

Nová aktualizácia iOS 11 pre mobilné zariadenia od Apple priniesla aj ARKit. V ponuke sú prvé aplikácie a je s nimi zábava.

TECH_FM

Kontroverzný objav naznačuje, že praľudia sa mohli vyvinúť v Európe

Stopy dávneho tvora mätú vedcov. Odborníci sa sporia, komu patrili.

Strašia vás baktérie na mobile? Vymysleli "umývačku"

Nová nabíjačka dezinfikuje mobily, používa na to ultrafialové žiarenie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 736
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 12 130
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 878
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 471
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 422
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 154
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 550
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 422
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 366
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 105