SME

Megalomanská výstava sa uskromnila

Jeden z najväčších svetových veľtrhov elektroniky CES, ktorý minulý týždeň hostilo púštne mesto Las Vegas, bol iný než minulé roky. Menší a zelenší.

Novinky zo sci-fi filmov konečne v obchodoch: Toshiba predstavila ovládanie objektov na obrazovke pohybmi rúk vo vzduchu.Novinky zo sci-fi filmov konečne v obchodoch: Toshiba predstavila ovládanie objektov na obrazovke pohybmi rúk vo vzduchu. (Zdroj: SITA/AP)

Žiadna veľká sláva sa tento rok nekonala. Firmy už o megalomanské výstavy nejavia záujem.

Las Vegas si pritom pamätá veľké uvedenia. V minulosti tu výrobcovia po prvýkrát predstavili napríklad konzolu Xbox, koncept high-definition televízie, dévédéčko, počítače Commodore 64 alebo Amiga, či CD prehrávať a videorekordér.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý rok navyše zažilo CES (Consumer Electronics Show) okrem množstva premiér aj jednu významnú derniéru – Bill Gates na veľtrhu pustil krátky film, ktorým sa rozlúčil s kreslom šéfa Microsoftu.

SkryťVypnúť reklamu

Zákazníci a firmy sa ale zmenili. Uskromnili sa.

Ťažké časy

Veľké prázdne miesta v strede výstavného priestoru. Hlúčiky uniformovaných predajcov, ktorí nečinne stoja pri blikajúcich obrazovkách. Pomaly hýbajúci sa dav, ktorý sa presúva z jedného výstavného stánku k druhému. Takto opísal reportér Reutersu štvrtkové poludnie na veľtrhu, keď po minulé roky dosahovala návštevnosť svoj vrchol.

Počet ľudí, ktorý prišli do Las Vegas za obchodom, sa skutočne zmenšil. Tento rok vystavovalo „len" 2700 firiem a zaregistrovalo sa „iba" 130-tisíc návštevníkov.

A aké ekologické je vaše rádio? Model od firmy Areaware je vyrobený z dreva vyrúbaného v Indonézii „trvalo udržateľnou ťažbou“. FOTO–REUTERS

Za nižšiu účasť návštevníkov aj vystavujúcich môže v poslednej dobe tradičný vinník – finančná kríza. Aj keď ani jedna z dôležitých firiem si nedovolila na veľtrh neprísť, škrty sa dotkli cestovných výdavkov a firmy vyslali menej reprezentantov.

SkryťVypnúť reklamu

To, že veľtrh pôsobil, akoby bol výrazne menší, je však možno aj optický klam. Minulý ročník sa totiž výrobcovia pretekali, kto prinesie väčšiu šou a predstaví väčšiu LCD obrazovku, tento rok trendom boli malé a úsporné zariadenia.

Lacnejšie a menšie

Na CES by ste tento rok nenašli predajcu, ktorý sa chválil 150-palcovou televíznou obrazovkou, tak ako to spravil napríklad Panasonic minulý rok. Naopak, Panasonic aj konkurencia debutovali s výrobkami s trpasličími rozmermi. Samsung predstavil energeticky nenáročné obrazovky tenké len dva a pol centimetra a LG zase schoval mobil do náramkových hodiniek.

Firma DTS, ktorej logo nájdete na každom filmovom plagáte alebo obale od DVD, pred rokom ohúrila publikum zvukovou aparatúrou za dvestotisíc dolárov. Tento rok vo svojich priestoroch veľkých ako obývačka ukázala ako hlavného ťahúňa systém za 5-tisíc dolárov. „Je to triezva a konzervatívna reakcia na ekonomický vývoj," povedal Tom Dixon z DTS pre Reuters.

SkryťVypnúť reklamu

Záujem o menšie a lacnejšie zariadenia potvrdzuje napríklad predaj netbookov – nižšej série počítačov, určených prevažne na prezeranie webu. Kým predaj počítačov stagnuje, práve netbookom s cenou okolo desaťtisíc korún sa darí výnimočne dobre. Ich predaj podľa agentúry IDC porastie tento rok o 85 percent a celkovo sa predá viac ako 20 miliónov kusov.

Skoro každý výrobca počítačov s výnimkou Apple ohlásil na CES nový netbook. Sony ukázal najľahší netbook na svete s 8-palcovou obrazovkou, svoje prírastky v tejto kategórii predstavil napríklad aj Intel, LG, Dell či Asus.

Zelené peniaze

Firmy, ale aj samotný veľtrh si tento rok dali záležať na ekológii. Energiu pre veľtrh dodávali solárne panely alebo veterné turbíny, svietilo sa úspornými žiarovkami a na recyklovateľnom papieri si mohli návštevníci prečítať informácie o ešte zelenších výrobkoch, než aké má konkurencia.

SkryťVypnúť reklamu

„Ekológia sa stáva predajným faktorom," povedal pre International Business Times Steve Koening z organizácie CEA, ktorá veľtrh zorganizovala. „Viac ako polovica zákazníkov je ochotná priplatiť za zelenú techniku." Podľa neho až 22 percent zákazníkov tvrdí, že za ekologickejšie riešenie zaplatia aj o 15 percent viac.

Na veľtrhu sa tak predstavili počítače s ekotlačidlami pre úsporu energie, lampy, ktoré nabíjate minútu a vydržia hodinu svietiť, solárne nabíjačky na iPhone, úsporné televízne obrazovky alebo bezolovnaté batérie, ktoré sú zrecyklovateľné na 94 percent. Svoje miesto a šou mali na CES-e aj ekologickí aktivisti z Greenpeace.

Tí predstavili svoj rebríček najekologickejších zariadení. Najzelenší mobil má napríklad Samsung, monitor Lenovo, televíziu Sharp a notebook Toshiba.

SkryťVypnúť reklamu

Novinky na výstave CES

  • Microsoft najskôr ohlásil sprístupnenie testovacej verzie nového operačného systému Windows 7 pre verejnosť. Ďalší deň však už musel prístup dočasne zablokovať – záujem o stiahnutie z ich webu bol natoľko veľký, že servery nestíhali.
  • Ako budú vyzerať pamäťové médiá o päť rokov? Predstavte si sto filmov vo veľkom rozlíšení na karte veľkosti poštovej známky. Konzorcium firiem SD group, do ktorého patrí napríklad Panasonic, Sony či Canon, predstavila technológiu SDXC. Prvé karty s touto technológiu budú v predaji už koncom roka, zatiaľ len s kapacitou 64 gigabajtov.
  • Nevidiaci zorganizovali protest proti dotykovým displejom. Na CES sa sťažovali, že každý firma chce mať vo svojom výrobku práve dotykový displej a na nich sa zabúda. Podporil ich slávny spevák Stevie Wonder.
  • Yahoo ohlásilo dohodu s veľkými ázijskými výrobcami televízii. Všetky doterajšie pokusy preniesť internet do televízie narazili na nezáujem zákazníkov, Yahoo si však myslí, že prišiel pravý čas, kedy sa to môže podariť.
  • Palm sa postavil Apple. Tento tradičný výrobca „počítačov do dlaní" strácal vďaka BlackBerry a iPhone svoju pozíciu na trhu. Na CES predstavil zariadenie, ktoré mu má vrátiť zašlú slávu – mobil Palm Pre s trojpalcovým dotykovým displejom.
  • Herný gigant Electronics Arts sa snaží osloviť občasných hráčov. Opakuje pritom postup japonského konkurenta Nintendo – jednoduché hry pre masy. Na CES ohlásil, že sa dohodol s držiteľom licencií na populárne stolové hry. Electronics Arts čoskoro dá do predaja virtuálne Monopoly alebo Scrabble.

šif, reuters

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu