Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Meteority odhalili kôru planétok

Dva nedávno objavené meteority priniesli prekvapenie: planétky, z ktorých pochádzajú, mali kôru, aká bola dosiaľ známa iba na Zemi.

Vedci v Antarktíde, kde našli andezitové meteority.Vedci v Antarktíde, kde našli andezitové meteority. (Zdroj: JAMES DAY)

BRATISLAVA. Meteority, označené GRA 06128 a GRA 06129, sa našli v Antarktíde na ľadovom poli, nazývanom Graves Nunatak, počas terénnej výskumnej sezóny 2006/2007.

Oba sú svetlo sfarbené a vedci ich na prvý pohľad odlíšili od bežných meteoritov. Obsahujú veľa minerálu živca. Pripomínajú andezit, vysoko vyvinutú horninu, aká sa vyskytuje v kontinentálnej kôre Zeme.

Keďže spomínané meteority sú fragmentmi z kolízií planétok, ktoré postupne dorazili až na zemský povrch, je to prvý príklad takej horniny z iného miesta Slnečnej sústavy.

Kôra podľa odhadu približne stokilometrovej planétky sa utvorila pred vyše 4,5 miliardami rokov. Teda oveľa skôr ako analogická zemská kôra, ktorá vznikla prostredníctvom doskovej tektoniky.

Andezit je vyvrená hornina a bežne sa na Zemi vyskytuje tam, kde zrážka dosiek kôry vedie k sopečnej činnosti. Príslušné minerály vyžadujú sústredenie potrebných chemických zložiek vo veľkom meradle.

Planétky sú, naopak, pomerne malé telesá. Objavitelia andezitových meteoritov si preto myslia, že kôra materskej planétky sa utvorila inak - kryštalizáciou magmy, ktorá vznikla čiastočným roztopením masy planétky, obsahujúcej veľké množstvo kyslíka a všeobecne prchavých látok.

V najnovšom čísle časopisu Nature to napísal John Day z Marylandskej univerzity v College Park (USA) so siedmimi kolegami.

Ako vznikli
  • Planétky obiehajú prevažne medzi dráhami Marsu a Jupitera, ale mnohé pretínajú dráhy Marsu a Zeme.
  • Väčšina meteoritov pochádza zo zrážok planétok a obiehajú okolo Slnka.

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači