SME

Mac má 25. Je slávny, no nie líder

Revolučná séria počítačov od technologického giganta Apple oslavuje. A darí sa jej ako nikdy predtým.

Hrdinka v tričku s logom Applu beží pomedzi dav, ktorý pozerá na obrovskú obrazovku s Veľkým bratom. V ruke má kladivo, zatočí ním a obrazovku rozbije. Slávnu reklamu, ktorá parafrázovala román Georgea Orwella a ktorú natočil hollywoodsky režisér Ridley Scott, mohli Američania vidieť v televízii len raz – počas finále amerického futbalu v roku 1984.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Video: Slávna reklama 1984, ktorá uviedla Mac

O dva dni neskôr 29-ročný Steve Jobs stojí na pódiu a predvádza počítač Macintosh, ktorý táto reklama uviedla. Je to prvý osobný počítač, ktorý komunikuje s užívateľom nie cez text a príkazový riadok, ale v grafickom prostredí s „oknami“ ako ich poznáme dnes. Trojtisícový dav híka a na konci Jobs zožne ovácie a päťminútový aplauz.

SkryťVypnúť reklamu

Video: Jobs predvádza prvýkrát Mac pred publikom

Od januára 1984, keď sa odohralo toto snáď najslávnejšie uvedenie technologického výrobku, ubehlo štvrťstoročie.

Ako sa to začaloApple založili v roku 1976 dvaja Stevovia – už spomínaný Jobs spolu s kamarátom Wozniakom. V čase uvedenia Macu bola už z nej známa a bohatá technologická firma, avšak s výrazne klesajúcim podielom na trhu.

Ich prvý úspech prišiel ešte na prelome 70. a 80. rokov s počítačom Apple II, ktorý v státisícoch nakúpili hlavne americké firmy, aby pomocou neho riešili ekonomické úlohy a účtovníctvo. Ďalšie dve generácie Apple III a „ľudový“ počítač Lisa však skončili neslávne.

Zvalcovala ich firma IBM, ktorá v tom čase prišla s osobnými počítačmi PC. Ich dominancia bola natoľko výrazná, že Jobs v príhovore pred uvedením reklamy „1984“ prirovnal túto firmu k Veľkému bratovi: „Bude IBM dominovať celému počítačovému priemyslu? Celému informačnému veku? Mal George Orwell pravdu?“

SkryťVypnúť reklamu

Macintosh, ktorý nazval hlavný vývojár Jef Rafkin podľa svojej obľúbenej odrody jabĺk, však nakoniec prežil nielen dobu IBM, ale aj dobu ďalšieho „Veľkého brata“ – Microsoftu, ktorý vyrástol práve v náručí IBM a úplne dominoval deväťdesiatym rokom. Za ten čas sa Mac rozrástol o nové generácie, od roku 1991 aj o líniu prenosných počítačov.

Pravidlá úspechuPosledné roky rastie Apple so svojimi high-endovými počítačmi rýchlejšie než kedykoľvek predtým. V roku 1997 jeho podiel na trhu predaných počítačov nebol ani tri percentá, minulý rok to však už podľa agentúry Gartner bolo viac ako deväť percent. Tim Cook z Applu pre Wired uznal, že jednou z príčin je napríklad aj nie veľmi podarený systém Vista od Microsoftu, pre ktorý ľudia začali častejšie voliť inú platformu.

SkryťVypnúť reklamu

Za súčasným úspechom Applu však v prvom rade stojí to, v čom bola firma dobrá už v roku 1984: vo vizionárskom ovládaní a vo výbornom marketingu.

Jednoduché ovládanie priniesol už prvý Mac. Grafické prostredie konkurencia nevyužívala ešte dlhé roky, rovnako ani myš, ktorú v druhej polovici 80. rokov považovali skôr za hračku ako skutočné zariadenie. V 90. rokoch sa obe stali štandardom. Dnes sa rovnako konkurencia inšpiruje dizajnom a ovládaním jabĺčkového prehrávača iPod a telefónu iPhone.

Marketing Applu vždy zbieral ocenenia a útočil na trhových lídrov. Reklama „1984“ sa stala symbolom, vyhlásená bola za reklamu dekády a odštartovala novú éru, keď okolo reklám počas finále amerického futbalu je niekedy viac rozruchu ako okolo samotného zápasu. Apple vtedy útočil na IBM, dnes je pre Apple rovnakým sústom Microsoft, ktorého zosmiešňuje napríklad v sérii porovnávacích reklám Mac verzus PC.

SkryťVypnúť reklamu

Video: Séria porovnávacích reklám s Microsoftom

Magazín Wired vo svojom profilovom článku k výročiu Macu ale uvádza aj ďalší a vraj najvýraznejší faktor, ktorý stojí za súčasným úspechom – šéfa Applu Steva Jobsa.

Pády a návraty Steva JobsaSteve Jobs je podľa svojich spolupracovníkov zložitá a konfliktná osobnosť. To sa napríklad ukázalo už pri vývoji prvého Macu. Podľa knihy Elektrické sny: Počítače v americkej histórii práve Jobsove autoritatívne sklony prinútili k odchodu šéfa vývojárov Jefa Rafkina ešte pred samotným uvedením počítača.

Rok po uvedení Macu a po ďalšom konflikte už musel odísť Jobs. Jobs zostal v biznise a založil spoločnosť NeXT. Tú Apple odkúpilo v roku 1996 a Jobs sa vrátil naspäť do vedenia technologického gigantu. Podľa Wiredu vtedy prirovnal firmu k „prekrásnemu autu Porsche, ktoré je poriadne zašpinené“.

SkryťVypnúť reklamu

Steve Jobs ako nový šéf napríklad zoškrtal produktovú radu Applu, zameral sa na dizajn a otvoril sieť značkových predajní. Odvtedy Apple prežíva svoje zlaté časy.

Ako dnes hodnotí výročie Macu? „Nerozmýšľam nad tým,“ odpovedal Jobs pre Wired. „Keď som sa vrátil do Applu, hľadal som viac priestoru a našiel som sklad starých Macov a ďalších vecí. Povedal som: Vyhoďte to! Ak sa budete pozerať v tomto biznise dozadu, skončíte. Musíte sa pozerať dopredu.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu