Brusel 15. decembra (TASR) -
Európske pohotovostné číslo 112 sa zaviedlo v roku 1991 s cieľom uľahčiť občanom a najmä cestujúcim a turistom prístup k pomoci po celej únii v prípade núdze. Od roku 1998 platí pre všetky členské krajiny EÚ povinnosť zaistiť, aby občania mohli na toto číslo volať bezplatne z pevnej linky i z mobilu. Od roku 2003 musia navyše telekomunikačné spoločnosti zabezpečiť lokalizáciu volajúceho. V 17 členských krajinách je možná aj komunikácia v cudzom jazyku. Poslednou krajinou, ktorá si splnila svoje povinnosti, bolo Bulharsko. Komisárka pre informačnú spoločnosť a médiá Viviane Redingová vyhlásila, že "sprevádzkovanie tohto tiesňového čísla v celej únii pred nadchádzajúcimi sviatkami je pekným darčekom pre všetkých Európanov", ktorí budú tráviť počas Vianoc viac času v zahraničí.
EK predviedla v minulosti Slovensko pred Európsky súdny dvor za to, že si nesplnilo svoju povinnosť v súvislosti s fungovaním tohto čísla a nezabezpečilo lokalizáciu volajúceho. ESD v júli dal komisii za pravdu a nariadil Slovensku uhradiť súdne trovy.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) hy