SME

Šťastie je vraj nákazlivé - ale v zamestnaní to neplatí

Šťastie je nákazlivé a šíri sa „vo vlnách" medzi priateľmi a medzi členmi rodiny, ale nie medzi kolegami na pracovisku. Tvrdí to štúdia, o ktorej píše najnovšie číslo periodika British Medical Journal.

LONDÝN.

Vedci dospeli k záveru, že skupiny šťastných alebo nešťastných ľudí sa vytvárajú podľa kritérií spoločenskej a geografickej blízkosti.

Pravdepodobnosť, že niekto sa začne cítiť šťastný, sa vraj zvyšuje o 42 percent, ak žije v okruhu 800 metrov jeho priateľ, ktorý sa sám stane šťastným. Pravdepodobnosť klesá na 25 percent, ak žije priateľ v okruhu jedenapol kilometra a so zväčšujúcou sa vzdialenosťou sa ďalej znižuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prípade spolužitia v šťastnom partnerom sa šance na pocit šťastia zvyšujú o osem percent. Ak v susedstve žije nejaký blízky príbuzný, stúpajú šance o 14 percent a susedstvo so šťastnými susedmi zvyšuje pravdepodobnosť o plných 34 percent. Paradoxnosť týchto čísel sa v správe agentúry AFP, ktorá o štúdii informovala, nijako nevysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Šťastie vraj ale nie je nákazlivé na pracovisku. "Kolegovia v práci úroveň pocitu šťastia neovplyvňujú," uvádza sa v štúdii.

Jej autormi sú Nicholas Christakis z Harvard Medical Scool a James Fowler z univerzity v San Diegu v Kalifornii. Posudzovali vzorky 5124 ľudí vo veku 21 až 70 rokov, ktorých sledovali v rokoch 1971 až 2003.

British Medical Journal v úvodníku označil štúdiu za revolučnú a napísal, že by mohla mať dopady na verejné zdravie. "Ak sa šťastie skutočne prenáša prostredníctvom sociálnych vzťahov, mohlo by to nepriamo prispieť k podobnému prenášaniu zdravia, čo by významne ovplyvnilo tvorbu politiky" v príslušnej oblasti, napísal časopis.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Vaše telo sa ochladzuje, nie zohrieva - a vy to necítite.


a 1 ďalší
Ilustračné foto.

Nález baktérie vedci označili za mimoriadne vzácny objav.


TASR

Týždenný podcast o novinkách z vedy.


a 3 ďalší
Ľudia nakupujú ovocie na trhu v Moskve 3. novembra 2023. Regály v moskovských supermarketoch sú plné ovocia, zeleniny, syrov a mäsa, ale mnohí kupujúci sa na ich výber pozerajú s hrôzou, pretože inflácia zvyšuje ich cenu.

Letné horúčavy znižujú zásoby potravín.


Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 699
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 519
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 689
  5. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 10 594
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 991
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 683
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 419
SkryťZatvoriť reklamu