ilným dopytom to najmä v kategórii LCD a plazmových televízorov resp. notebookov môže znamenať zvýšenie cien. Európa bude nakupovať drahšie - nie však ihneď.
Silnejší jen a dolár zdvíha ceny elektroniky
Prevažná časť komponentov japonských výrobcov pre elektroniku sa vyrába v Ázii, kupuje sa v jenoch, ale na svetových trhoch sa obchoduje už v dolároch. Tým, že jen voči doláru posilnil o 12% a dolár voči euru o ďalších cca 16% výrazne zdraželi aj ceny súčiastok. Pri technologicky zložitej elektronike ako sú napr. kamery, ktoré obsahujú takmer 100% súčiastok z Ázie to znamená, že navýšenie sa prejaví na celej cene výrobku. Aj keď konkurencia čiastočne stlmí prejavy zdraženia, predpokladá sa, že časť elektroniky zdražie o 10-15%. Nárast cien nemusí byť okamžitý, tovar ktorý prekročil hranice Európy už nezdražie.
Kríza neznamená nižší predaj elektroniky, práve naopak
Elektronika je z hľadiska investície predmetom krátkodobej spotreby. Znamená to, že kríza obmedzuje vysoké investície ako je nákup áut, ale elektroniku ľudia kupujú v nezmenenom tempe. "Keď ľudia nemajú veľa peňazí, stiahnu sa z veľkých nákupov a kupujú veci, ktoré im spríjemnia život, napríklad elektroniku," hovorí výrobcu navigácií TomTom Corinne Vigreuxová.
Podľa DisplayResearch narástol celkový predaj televízorov v USA v 2. štvrťroku kvartálne o 26% a pri LCD televízoroch bol medziročný rast až 52%. Z európskych trhov sa podľa Reuters len v Nemecku sa očakáva výmena 170 miliónov starších televízoroch za LCD, resp. plazmy v najbližších rokoch. Akcelerátorom je digitalizácia vysielania. „Aj keď v Nemecku bude predaj elektroniky v roku 2009 skôr stagnovať, niektoré segmenty ako ploché televízory, Blu-ray prehrávače a digitálne zrkadlovky naopak výrazne porastú,“ Rainer Hecker, prezident výrobcu televízorov Loewe. Svetové trhy budú pravdepodobne zápasiť s nedostatkom plochých televízorov a notebookov, čo bude dodatočným impulzom pre rast cien.
Výrobcom klesá zisk, pokles predaja ale nečakajú
Prudké posilňovanie jenu spôsobuje vrásky japonským firmám, ktoré sú svetovo najväčšími exportérmi elektroniky a elektronických súčiastok. Toshiba sa na konci 3. štvrťroku 2008 prepadla do straty vyše 270 mil. dolárov, Fujitsu predpokladá 40% pokles zisku a Sony, ktorého zahraničný predaj tvorí až 80 percent obratu stráca na posilnení o každý o 1 jen voči doláru 40 miliónov USD a za každý 1 jen voči euru až 77 miliónov USD zisku. Napriek tomu je priemysel optimistický čo sa týka rastu predaja. „Ľudia sa chcú zabávať aj v ťažkých časoch. Ak musia obmedziť cestovanie, hľadajú viac zábavy vrátane hier v domácom prostredí. Preto sa neobávame poklesu predaja v dôsledku krízy,“ povedal prezident Sony Howard Stringer.
Vianoce 2007 boli štedrejšie
Naopak, minuloročné Vianoce boli vďaka silnej korune atraktívnym obdobím pre kúpu elektroniky. V tomto období registrovali obchodníci masívny záujem o LCD televízory, digitálne fotoaparáty a notebooky. Klesajúci dolár a silná koruna sa vždy spájali s výhodnou kúpou elektroniky.
Autor: son, mg, mag