V USA ĽUDIA POČAS VOLIEB DAJÚ NA INTERNET. OBAMOVI MINULÝ TÝŽDEŇ POMOHOL VYHRAŤ VOĽBY

Voľby vyhral Obama.com

Internet už vo voľbách nie je druhoradý. Jeho vplyv na výsledok hlasovania rastie.

Prezidentské voľby dominovali aj vo virtuálnom svete SecondLife.(Zdroj: TORLEY/FLICKR.COM)

Internet katapultoval prvého afroamerického prezidenta do Bieleho domu. Umožnil mu osloviť milióny ľudí a zorganizovať štáb, aký nemá obdobu.

Senátor z Illinois si len pre web najal najlepších odborníkov. Online kampaň mu už počas primárok robil Joe Rospars, ktorý ako prvý objavil silu online produktov pre modernú kampaň a stál aj za internetovou kampaňou prezidentského kandidáta Howarda Deana z roku 2004. Členom tímu bol aj Chris Hughes – spoluzakladateľ Facebooku, ktorý mu rozpracoval celú štruktúru vlastnej internetovej sociálnej siete.

Komunitný portál MyBarackObama.com slúžil na konci kampane na komunikáciu viac ako 1,5 milióna ľudí. Tí sa postarali o propagáciu: zorganizovali 150 000 akcií súvisiacich s volebnou kampaňou a vytvorili 35-tisíc proobamovských skupín. Uskutočnili sa tisíce stretnutí, na ktorých telefonovali a presviedčali ľudí, aby podporovali Obamu – či už vo volebnej miestnosti, alebo finančne.

A v tom bol asi aj najúspešnejší. Jeho priaznivci mohli prispieť na jeho kampaň iba pár dolármi, ale celkovo oslovil vyše tri milióny donorov. Drvivú väčšinu na internete a pomohol si tak 600 miliónmi dolárov.

McCainov YouTube
O štvrťstoročie starší Obamov súper John McCain, ktorý nakoniec vo voľbách neuspel, zaostal aj v online kampani. Hoci, paradoxne, to bol práve on, ktorý už v primárkach v rokoch 1999 a 2000 využíval v boji proti Georgeovi Bushovi cielenú bannerovú reklamu.

Demokratovi sa už v roku 2008 nevyrovnal, no aj tak sa mu web neraz podarilo využiť vo svoj prospech. Tiež sa objavil na Facebooku a na YouTube. Práve silu YouTubu najviac zužitkoval. Nemal peniaze, aby si zaplatil reklamu v televízii. A tak vyrábal nákladné reklamy pre televízne vysielanie, ale uploadoval ich iba na populárnu webstránku. Vedel, že ak budú dobré a zaujímavé, televízne stanice ich aj tak budú dostatočne vysielať vo svojich spravodajských reláciách. Tak sa aj stalo. Nakoniec to však jeho kampaň nezachránilo.

Web dobieha televíziu
Podľa prieskumu Pew sa od októbra 2004 do tohto roku strojnásobil počet ľudí, ktorí internet v kampani považujú za kľúčový zdroj informácií. Dnes ho pre kampaň sleduje 33 percent ľudí. Samozrejme, lídrom stále zostáva televízia, ale jej vplyv nerastie. Káblové spravodajské televízie zaujímali 46 percent Američanov a ešte menej ako internet sa ľudia ako k informačnému zdroju hlásili k plnoformátovým televíziám.

Celý web o voľbách
O amerických prezidentských voľbách neboli iba jednotlivé volebné tímy, ale aj ostatné online produkty. YouTube pomohol CNN zorganizovať primárkové prezidentské debaty. Otázky sa tak mohli priamo z videa pýtať užívatelia služby. Pre primárkové debaty oboch strán zaslali tisícky videí vrátane snehuliaka, ktorý hovoril o klimatických zmenách. ABC News si v televíznych diskusiách zas pomohla Facebookom. MySpace organizoval vlastné primárky, kandidáti boli aj na stránke s amatérskymi fotografiami – Flickr.com.

Prvá slovenská lastovička
Na Slovensku zatiaľ veľká internetová kampaň nie je zvykom. Prvým kandidátom na slovenského prezidenta, ktorý svoju kampaň odštartoval v sociálnej sieti Facebook, je Iveta Radičová. Päťstovke používateľov, ktorí si ju dosiaľ pridali ako „priateľku“, pravidelne píše, na čo práve myslí a čo robí – napríklad že „sa teší zo záujmu o svoj profil“, alebo že „chce, aby sme spoločne vyslali pozitívne posolstvo zoči-voči extrémizmu“. Používatelia jej už sami založili podpornú skupinu, v ktorej je tritisíc ľudí. Pomocou facebookových správ vyzývajú ostatných, aby sa pridali, alebo pomohli vyzbierať peniaze na neoficiálnu kampaň.

Voľby podľa surferov

Od straníckych konventov sa Barack Obama spomínal v 500 miliónoch blogových príspevkov, John McCain v 150 miliónoch.

Na komunitnom portáli MySpace mal Obama 850 000 priateľov, McCain 220 000, na Facebooku Obama tri milióny, McCain niečo vyše 600-tisíc.

Koncom októbra videli surferi Obamu približne 85 miliónkrát na YouTube, u McCaina bolo toto číslo 22 miliónov.

Podľa Hitwise smerovalo 67 percent surferov k Obamovi, 32 percent k McCainovi.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 711
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 727
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 115
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 049
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 190
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 618
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 618
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 451
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 437
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 042

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.

Neprehliadnite tiež

Microsoft rozseká Windows 10 Mobile, chystá modulárnu Andromedu

Nová stratégia zníži náklady na vývoj i podporu. Microsoft chce byť dostupnejší pre výrobcov.

Geológ: Ochladili Zem a vyhubili ľudí. Našu planétu čaká supererupcia

Výbuch supervulkánu by bol aj dnes katastrofický, hovorí geochronológ Martin Danišík, ktorý publikoval v prestížnom vedeckom časopise.

Klimatológovia: Hurikány spôsobili tento rok najdrahšie škody v histórii

Čo hovoria odborníci na tohtoročnú rekordnú sezónu hurikánov.

Google začal linkovať adresy a telefónne čísla

Ak často prepisujete v mobile kontaktné údaje, už to nebudete musieť opakovať.