V USA ĽUDIA POČAS VOLIEB DAJÚ NA INTERNET. OBAMOVI MINULÝ TÝŽDEŇ POMOHOL VYHRAŤ VOĽBY

Voľby vyhral Obama.com

Internet už vo voľbách nie je druhoradý. Jeho vplyv na výsledok hlasovania rastie.

Prezidentské voľby dominovali aj vo virtuálnom svete SecondLife.(Zdroj: TORLEY/FLICKR.COM)

Internet katapultoval prvého afroamerického prezidenta do Bieleho domu. Umožnil mu osloviť milióny ľudí a zorganizovať štáb, aký nemá obdobu.

Senátor z Illinois si len pre web najal najlepších odborníkov. Online kampaň mu už počas primárok robil Joe Rospars, ktorý ako prvý objavil silu online produktov pre modernú kampaň a stál aj za internetovou kampaňou prezidentského kandidáta Howarda Deana z roku 2004. Členom tímu bol aj Chris Hughes – spoluzakladateľ Facebooku, ktorý mu rozpracoval celú štruktúru vlastnej internetovej sociálnej siete.

Komunitný portál MyBarackObama.com slúžil na konci kampane na komunikáciu viac ako 1,5 milióna ľudí. Tí sa postarali o propagáciu: zorganizovali 150 000 akcií súvisiacich s volebnou kampaňou a vytvorili 35-tisíc proobamovských skupín. Uskutočnili sa tisíce stretnutí, na ktorých telefonovali a presviedčali ľudí, aby podporovali Obamu – či už vo volebnej miestnosti, alebo finančne.

A v tom bol asi aj najúspešnejší. Jeho priaznivci mohli prispieť na jeho kampaň iba pár dolármi, ale celkovo oslovil vyše tri milióny donorov. Drvivú väčšinu na internete a pomohol si tak 600 miliónmi dolárov.

McCainov YouTube
O štvrťstoročie starší Obamov súper John McCain, ktorý nakoniec vo voľbách neuspel, zaostal aj v online kampani. Hoci, paradoxne, to bol práve on, ktorý už v primárkach v rokoch 1999 a 2000 využíval v boji proti Georgeovi Bushovi cielenú bannerovú reklamu.

Demokratovi sa už v roku 2008 nevyrovnal, no aj tak sa mu web neraz podarilo využiť vo svoj prospech. Tiež sa objavil na Facebooku a na YouTube. Práve silu YouTubu najviac zužitkoval. Nemal peniaze, aby si zaplatil reklamu v televízii. A tak vyrábal nákladné reklamy pre televízne vysielanie, ale uploadoval ich iba na populárnu webstránku. Vedel, že ak budú dobré a zaujímavé, televízne stanice ich aj tak budú dostatočne vysielať vo svojich spravodajských reláciách. Tak sa aj stalo. Nakoniec to však jeho kampaň nezachránilo.

Web dobieha televíziu
Podľa prieskumu Pew sa od októbra 2004 do tohto roku strojnásobil počet ľudí, ktorí internet v kampani považujú za kľúčový zdroj informácií. Dnes ho pre kampaň sleduje 33 percent ľudí. Samozrejme, lídrom stále zostáva televízia, ale jej vplyv nerastie. Káblové spravodajské televízie zaujímali 46 percent Američanov a ešte menej ako internet sa ľudia ako k informačnému zdroju hlásili k plnoformátovým televíziám.

Celý web o voľbách
O amerických prezidentských voľbách neboli iba jednotlivé volebné tímy, ale aj ostatné online produkty. YouTube pomohol CNN zorganizovať primárkové prezidentské debaty. Otázky sa tak mohli priamo z videa pýtať užívatelia služby. Pre primárkové debaty oboch strán zaslali tisícky videí vrátane snehuliaka, ktorý hovoril o klimatických zmenách. ABC News si v televíznych diskusiách zas pomohla Facebookom. MySpace organizoval vlastné primárky, kandidáti boli aj na stránke s amatérskymi fotografiami – Flickr.com.

Prvá slovenská lastovička
Na Slovensku zatiaľ veľká internetová kampaň nie je zvykom. Prvým kandidátom na slovenského prezidenta, ktorý svoju kampaň odštartoval v sociálnej sieti Facebook, je Iveta Radičová. Päťstovke používateľov, ktorí si ju dosiaľ pridali ako „priateľku“, pravidelne píše, na čo práve myslí a čo robí – napríklad že „sa teší zo záujmu o svoj profil“, alebo že „chce, aby sme spoločne vyslali pozitívne posolstvo zoči-voči extrémizmu“. Používatelia jej už sami založili podpornú skupinu, v ktorej je tritisíc ľudí. Pomocou facebookových správ vyzývajú ostatných, aby sa pridali, alebo pomohli vyzbierať peniaze na neoficiálnu kampaň.

Voľby podľa surferov

Od straníckych konventov sa Barack Obama spomínal v 500 miliónoch blogových príspevkov, John McCain v 150 miliónoch.

Na komunitnom portáli MySpace mal Obama 850 000 priateľov, McCain 220 000, na Facebooku Obama tri milióny, McCain niečo vyše 600-tisíc.

Koncom októbra videli surferi Obamu približne 85 miliónkrát na YouTube, u McCaina bolo toto číslo 22 miliónov.

Podľa Hitwise smerovalo 67 percent surferov k Obamovi, 32 percent k McCainovi.

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 681
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 540
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 498
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 099
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 005
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 875
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

V Antarktíde našli desiatky skrytých sopiek. Vedci chcú čím skôr zistiť aktivitu

Sopky by mohli ešte viac destabilizovať ľadový príkrov na kontinente.

Majú schopnosť superhrdinov. Prečo sú niektoré zvieratá priesvitné?

Krehké zvieratá roztrhne aj jemné rozvírenie vody.

ANKETA SO SLOVENSKÝMI VEDCAMI

Odstúpenie ministra vedu nespasí, rovnako ako rakovinu nevyliečia lieky proti bolesti (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci reagujú na návrh odvolania ministra školstva Petra Plavčana.

Včelia materská kašička môže ukrývať spôsob, ako rýchlejšie hojiť rany

Výskum môže predstavovať ďalší dôvod, prečo chrániť včely.