BRATISLAVA 27. októbra (SITA) -
"Nakoľko rokovania medzi operátormi stále prebiehajú, O2 búcha stále na otvorené dvere. Orange sa snaží o historicky najvýznamnejšie zníženie prepojovacích poplatkov, ktoré spoločnosť Telefónica O2 Slovakia nechce akceptovať a požaduje pre seba neúmerné výhody v podobe ďalšieho zvýšenia asymetrie. Miesto toho tento operátor pokračuje vo svojich mediálnych vyhláseniach na úkor svojich konkurentov, ktoré považujeme za súčasť pokračujúcej nezmyselnej kampane a o cieľoch ktorej môžeme len špekulovať," uviedol manažér vzťahov s verejnosťou Orange Slovensko Peter Tóth v reakcii na pondelkové oznámenie spoločnosti Telefónica O2 Slovakia o tom, že v súvislosti s výškou prepojovacích poplatkov podala na Telekomunikačný úrad SR (TÚ) podnet na ich prešetrenie.
Spoločnosť T-Mobile Slovensko predstavila v medzioperátorských rokovaniach model postupného poklesu cien za prepojenie tak, aby ich úroveň na Slovensku postupne dosiahla úroveň členských krajín Európskej únie (EÚ). "Práve tento návrh má potenciál zabezpečiť rozumný a ekonomicky zdravý dobrovoľný pokles prepojovacích poplatkov na takú úroveň, ako ju v plánovanom časovom horizonte indikuje EÚ ako očakávaný priemer. Okamžité zníženie prepojovacích poplatkov dramatickým jednorazovým poklesom v jednom roku nepovažujeme za ekonomicky zdravé. Ani v iných krajinách EÚ, kde dochádza k ich znižovaniu vplyvom regulácie sa nestretávame s prípadom dramatického jednorazového zníženia, ale operátori znižujú ceny za prepojenie postupne, podľa vopred vytýčenej postupnej krivky, ktorá je rozložená na obdobie niekoľkých rokov," uviedol hovorca T-Mobile Slovensko Martin Vidan.
Spoločnosť Telefónica O2 Slovakia doručila minulý týždeň v súvislosti s výškou prepojovacích poplatkov TÚ formálnu sťažnosť, v ktorej uviedla, že ceny za prepojenie účtované na slovenskom telekomunikačnom trhu operátormi Orange a T-Mobile sú neprimerané. Podľa Telefónica O2 Slovakia tak patrí Slovensko výškou prepojovacích poplatkov medzi tretinu najdrahších štátov v EÚ. Ako pre agentúru SITA uviedol hovorca TÚ Roman Vavro, podnet úrad preveruje. "Vzhľadom na to, že prípad je v štádiu vyšetrovania, TÚ k nemu v tejto chvíli nemôže podávať bližšie informácie," uviedol v reakcii na podnet Vavro.
Ako tretí mobilný operátor ďalej uviedol, nemôže síce komentovať súčasný stav v medzioperátorských rokovaniach o cene prepojovacieho poplatku, avšak podľa zverejnených vyhlásení spoločnosti Orange je zrejmé, že aktuálna jednotka na mobilnom trhu sa chce priblížiť k súčasnej úrovni priemeru krajín EÚ až o tri roky. To je podľa O2 neprimerane pomalý postup. "Vzhľadom na to, že je potrebné zafixovať prepojovacie poplatky čo najskôr a s ohľadom na aktuálny stav rokovaní sme sa rozhodli podať sťažnosť," uviedla spoločnosť Telefónica O2 Slovakia. Podľa jej generálneho riaditeľa Juraja Šedivého, považuje spoločnosť zásah regulátora za nutný. "Bez účasti regulátora sa nepohneme ďalej," uviedol Šedivý.
Prepojovacie poplatky sú súčasťou ceny volaní. Pri volaní z jednej siete do druhej platí tento poplatok operátor volajúceho zákazníka druhému operátorovi. Jeho výška má pokrývať oprávnené náklady a primeraný zisk operátora siete, do ktorej sa volá. V súčasnosti je v platnosti prepojovací poplatok vo výške 3,40 Sk za minútu hovoru ukončeného v sieti Orange a T-Mobile, resp. 3,50 Sk za minútu hovoru ukončeného v sieti Telefónica O2 Slovakia. Orange 17. októbra deklaroval, že chce túto cenu znížiť o 24 %. Podľa O2 je však takto znížená cena za minútu hovoru aj tak nadhodnotená a reálne neodzrkadľuje oprávnené náklady operátora.