Štvrtok, 23. september, 2021 | Meniny má ZdenkaKrížovkyKrížovky

Unikátny dinosaurus

V Číne sa našli unikátne fosílie malého opereného dinosaura s dlhými pásikovými brkami.Očividne však nelietal.Žil pred známym Archaeopteryxom.

Epidexipoteryx hui, operený, no nelietavý dinosaurus.Epidexipoteryx hui, operený, no nelietavý dinosaurus. (Zdroj: KREDITY ILUSTRÁCIÍ - QUI JI & XING LIDA, ZHAO CHUANG & XING)

BRATISLAVA. Veru zvláštny tvor, veľký asi ako holub, obýval dnešnú autonómnu oblasť Vnútorné Mongolsko v severovýchodnej Číne. Bolo to pred 168 až 152 miliónmi rokov v strednej až neskorej fáze druhohorného útvaru jura, ktorý preklenoval doby pred 199 až 145 miliónmi rokov.

Dosiaľ neznámy druh a rod jeho objavitelia nazvali Epidexipteryx hui. Mal mnohé vtáčie vlastnosti vrátane krátkeho chvosta, z ktorého vyčnievali štyri dlhé brká, tvarom pripomínajúce pásiky, usporiadané do dvoch párov. Napriek hojnému opereniu zrejme nedokázal lietať, lebo mu na končatinách chýbajú obrysové letky.

Operenie vrátane chvostových bŕk tvorovi očividne slúžilo ako ozdoba a signál. Celkovo predstavuje pomerne neočakávanú kombináciu vlastností niekoľkých odlišných skupín theropodných (dvojnohých) dinosaurov, najmä známych oviraptorov. Objav posúva dejiny „experimentovania“ vtáčej línie dinosaurov s kožnou ornamentáciou oveľa hlbšie do jury.

V časopise Nature to napísal Fu-čeng Čang (Fucheng Zhang) z Ústavu paleontológie stavovcov a paleoantropológie Čínskej akadémie vied v Pekingu so štyrmi kolegami.

Učiteľka s deťmi počas dištančného vyučovania v Košiciach.

Návšteva pápeža sa na číslach neukáže.

Slovenský vedec Pavol Čekan zo spoločnosti MultiplexDX.

Vystúpi na Európskej noci výskumníkov.

Pádom Dvojičiek sa zaoberala podrobná správa.

Noc výskumníkov 2021

Sledujte s nami Noc výskumníkov live.