BRATISLAVA. Spoločná kandidátka opozície na prezidenta Iveta Radičová včera spustila webovú stránku. Zatiaľ je viac poslanecká ako prezidentská. S blížiacou sa riadnou kampaňou sa bude ešte stránka meniť.
Radičová ani súčasný prezident Ivan Gašparovič ako lídri budúcich prezidentských volieb zatiaľ mladšiu e-generáciu nezaujali – Radičovej web až doteraz chýbal, Gašparovičova stránka je stále neaktuálna.
Obávajú sa zákona
Niektoré menšie „ryby“ v hre o Prezidentský palác už pritom webovými stránkami voličov lákajú. Sociológ Pavel Haulík z Agentúry MVK si myslí, že hlavní prezidentskí kandidáti sa obávajú, že predčasnou kampaňou porušia zákon. Predvolebná kampaň je povolená len dva týždne pred voľbami.
„Dlhodobo som riešila tento rébus, no rozhodla som sa vziať riziko na plecia a stránku spustiť ,“ hovorí Radičová. Považuje za nemožné, aby sa kandidát dostatočne predstavil verejnosti za dva týždne.
Odborníci sa zhodujú, že slovenskí kandidáti na prezidenta používajú web len ako doplnkový informačný kanál. „Ani najmodernejšie technológie na stránke zrejme nezmenia názor Slovákov používajúcich internet, že väčšina kandidátov na prezidenta sa javí ako internetovo mimo,“ hovorí Miroslav Drobný, prezident občianskeho združenia eSlovensko.
„Kým iným skupinám voličov sa sľubujú miliardy, pre e-Voličov zatiaľ neprišla skoro žiadna e-Ponuka,“ dodáva. Skratkou „e“ Drobný myslí elektronickú komunikáciu. Obaja prezidentskí kandidáti pritom tvrdia, že internet považujú za dôležitý prostriedok komunikácie s verejnosťou a významný spôsob oslovenia mladšej cieľovej skupiny. Sociológ Haulík očakáva, že osloviť by ich mohla hlavne Radičová.
„Prezident Gašparovič v súčasnosti využíva prezidentskú webovú stránku, tá však nebude slúžiť na jeho prezentáciu ako prípadného prezidentského kandidáta,“ hovorí prezidentov hovorca Marek Trubač. Prezidentský web denne navštívi okolo 500 - 600 čitateľov, odborníci ju dávajú za príklad ostatným verejným inštitúciám ako dobrú a skutočne interaktívnu.
Internet voľby nevyhráva
Na Slovensku sa trend internetových kampaní a webových stránok politikov presadzuje pomaly a prezidentskí kandidáti si uvedomujú, že im voľby nevyhrajú. Štefan Vadócz, prezident Asociácie slovenských PR agentúr, ktorým politické špičky platia za prípravu kampaní, tvrdí, že vlastná webová stránka nie je nevyhnutná.
„Väčší význam má komunikácia s voličom na blogoch, ktorá zaručuje spätnú väzbu,“ hovorí Vadócz. Stále však platí, že najdôležitejší je osobný kontakt a stretnutia s občanmi, ktoré sú v kampani nenahraditeľné.
Autor: Martina Kováčová