Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

9. - 15. 10. 2006

Nové údaje o utváraní hviezdv plynoprachových diskoch (na umeleckej rekonštrukcii ESO) získal tím Stefana Krausea z Ústavu Maxa Plancka pre rádioastronómiu v Bonne a Erica Tattulia z Grenobleského observatória interferometrovým usporiadaním systému ďalekohľadov VLT na Európskom južnom observatóriu.

Zdroj: ESO

Resveratrol, látku spojovanú s prospešnými účinkami červeného vína, obsahuje aj kakao a tmavá čokoláda, avšak oveľa menej ako červené víno. Zistil to tím firiem Hershey a Planta Analytica na čele s Davidom Stuartom.

Zdroj: Journal of Agricultural and Food

Chemistry

Medzi organizmami prebieha skutočná biologická vojna.Kôrovec Dendroctonus frontalis (na snímke Ericha Vallerya) z juhu USA si na ochranu huby, ktorou živí svoje larvy, „najal“ aktinomycétovú baktériu. Tím Camerona Curriea z Wisconsinskej univerzity a Jona Clardya z Harvardovej univerzity zistil, že táto huba novoobjaveným antibiotikom ničí inú hubu, ktorú na kŕmenie svojich lariev využíva parazitický roztoč a ktorá potláča rast huby kôrovca.

Zdroj: Science

Ovocie a zelenina zvyšujú odolnosť proti rakovine. Prečo, to vysvetlil tím Victora Morrisa z Ústavu pre výskum potravín v britskom Norwichi. Vedci zistili, že heteropolysacharid pektín, obsiahnutý v bunkách ovocia a zeleniny, sa viaže na bielkovinu galektín 3 a pravdepodobne potláča jej aktivitu. Táto bielkovina je aktívna vo všetkých štádiách rakoviny.

Zdroj: FASEB Journal

Aktivácia jediného neurónu azda postačí na obnovu svalovej aktivity v rukách ochrnutých pacientov. Ukázal to tím Cheta Moritza z Washingtonskej univerzity v Seat­tli. Pri pokusoch s makakmi vedci presmerovali signály z motorickej oblasti mozgovej kôry okolo dočasne prerušeného nervového spoja priamo ku svalom ruky. A opice následne dokázali napínať svalstvo!

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Šéfa parlamentu Borisa Kollára v nemocnici najviac navštevovala bývalá manželka Linda Rezešová. Na fotografii sú na plese v Opere v roku 2008.

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Koronavírus: Situácia v Česku sa zlepšuje (minúta po minúte)

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 771 obetí.

Klik: Radíme, ako vybrať slúchadlá, mobil či notebook pod stromček