Za služby, ktoré ste zaplatili a istý čas ich nemohli využívať, máte nárok na vrátenie časti peňazí.
BRATISLAVA. Ak vám vypadne káblová televízia alebo internet a poskytovateľ služieb nedokáže niekoľko dní zabezpečiť nápravu, môžete požiadať o vrátenie časti sumy, ktorú ste zaplatili v mesačnom paušále.
Keď vám spoločnosť peniaze za dni, počas ktorých ste sa museli bez služby zaobísť, odmietne vrátiť, môže sa podľa Jany Drgoncovej zo spotrebiteľského združenia Infospot dopustiť bezdôvodného obohacovania.
Skôr, než o peniaze požiadate, mali by ste sa však pozrieť, či dodávateľ služby s takýmto prípadom nepočítal v zmluvných podmienkach a či odškodnenie neposkytuje až pri výpadku služby nad istý počet dní.
O náhradu treba požiadať
Hovorca spoločnosti Orange Richar Fides tvrdí, že ak zákazník z objektívnych príčin nemôže využívať zakúpené služby a požiada o kompenzáciu, obvykle mu spoločnosť poskytne zľavu z faktúry. Zľavou z faktúry pri majiteľoch paušálu alebo navýšením kreditu na predplatenej karte by situáciu riešil T–Mobile Slovensko. Slovanet tvrdí, že na možnosť vrátenia alikvotnej čiastky z paušálu zákazníkov aktívne upozorňuje.
Nárok na vrátenie pomernej časti mesačného poplatku má aj zákazník O2. „Právo si môže uplatniť do troch mesiacov od obnovenia poskytovania služby, a to doručením písomného oznámenia,“ uvádza hovorca O2 René Parák. V oznámení musí byť okrem identifikačných údajov zákazníka uvedený aj čas, počas ktorého služba nefungovala, a vyčíslená pomerná suma z mesačného poplatku, ktorá má byť vrátená.
U energetikov nepochodíte
U dodávateľov elektriny však s takouto žiadosťou sotva pochodíte. Tvrdia, že sa ich tento problém netýka. Odvolávajú sa na zákon o energetike, ktorý im v odôvodnených prípadoch dáva právo obmedziť či prerušiť distribúciu elektriny bez nároku na náhradu škody.
„Ak ide o vyššiu neodvrátiteľnú moc, napríklad smršť, ktorá spôsobí prerušenie dodávky energie, nevzniká zákazníkovi nárok na náhradu poplatku za distribučné služby,“ tvrdí Peter Kimijan zo Západoslovenskej energetiky. Dodáva, že pri výpadku elektriny sa netočí elektromer a zákazník za dodávku v tom čase neplatí.
Podľa Anny Žatkovej zo Stredoslovenskej energetiky sa podarí poruchy odstrániť a dodávku elektriny obnoviť vo väčšine prípadov do dvoch hodín.