Európska sonda hľadá život na Zemi

Titul tohto článku vám azda pripadne čudný. Ale ešte kým začnete uvažovať, že na tých rečiach o mrhaní peniazmi európskych daňových poplatníkov predsa len voľačo je, vedzte, že vystihuje zmysluplný vedecký projekt. Sonda totiž pozoruje našu planétu od sus

Umelecká vízia sondy Venus Express na orbite okolo Venuše.(Zdroj: Ilustrácia ESA/AOES Medialab)

ednej Venuše.

Európa je z Venuše aj z Marsu

Sondu Venus Express vypustila Európska kozmická agentúra ESA (European Space Agency) a riadená je z jej strediska technických operácií v nemeckom Darmstadte. Na tejto misii sa okrem vedcov z členských krajín ESA - je ich 17, s dvomi výnimkami, ktoré predstavujú Nórsko a Švajčiarsko, všetko členovia únie, z našich susedov je v ESA iba Rakúsko - podieľajú aj vedci z mimoeurópskych krajín, najmä z Ruska a USA.

Približne jedenaštvrťtonová sonda je určená najmä na všestranný výskum Venuše z orbity okolo planéty, ktorá sa hlavnými parametrami v rámci slnečnej sústavy najviac podobá Zemi. Do kozmu ju v novembri 2005 z kozmodrómu Bajkonur v Kazachstane vyniesla ruská raketa Sojuz-Fregat.

Pôvodne bola misia plánovaná na 500 dní, ale predĺžili ju do mája 2009. Sonda už teraz znamená obrovský úspech, skutočný míľnik poznávania planét ľudstvom - tak ako jej náprotivok a po technickej stránke prakticky dvojča, európska sonda Mars Express, ktorá zasa skúma červenú planétu.

Obzeranie sa domov...

Venus Express má na palube sedem vedeckých aparatúr. Jedna z nich, VIRTIS (Visible and Infrared Thermal Imaging Spectrometer - Zobrazovací spektrometer pre optickú a infračervenú oblasť), má v „náplni práce" okrem iných aj zdanlivo zbytočnú úlohu: preukázať, že Zem je obývateľná pre život, ako ho poznáme.

Nezmysel, to je prvé, čo v tejto súvislosti človeku príde na um. Veď dobre poznáme, aká pestrá je paleta pozemského života okolo nás. Omyl - má to zmysel.

Venus Express začal príležitostne pomocou VIRTIS snímkovať Zem krátko po štarte. Asi rok po prílete sondy k Venuši napadlo Davida Grinspoona z Denverského prírodovedného múzea (USA), jedného z vedúcich bádateľov, ktorí pracujú s touto aparatúrou, využívať ju na snímkovanie Zeme pravidelne.

Pridal sa k nemu ďalší "šéf" VIRTIS, Giuseppe Piccioni z IASF-INAF (talianska inštitúcia pre astrofyzikálny výskum z kozmu) v Ríme. Za dva roky získali okolo 40 záberov Zeme od Venuše, vždy dva až tri mesačne, keď bola Zem z pohľadu sondy vo výhodnom postavení. Nijako zvlášť pôsobivých, veď naša planéta na nich predstavovala necelý jeden pixel (zobrazovací prvok), teda bod bez akýchkoľvek podrobností. Účel snímkovania bol však v čomsi celkom inom.

zivot_na_zemi2.jpg

Dve spektrá Zeme z VIRTIS (rozdielne zafarbené krivky dole) zobrazujú "podpisy" prítomnosti metánu, oxidu uhličitého, ozónu a oxidu dusného, všetko menšinových zložiek zemského ovzdušia a plynov s veľmi silnými skleníkovými účinkami. Zem bola pri týchto pozorovaniach, získaných sondou 5. a 6. augusta 2007 zo vzdialenosti 78-miliónov kilometrov, obrátená k sonde tak, ako ukazuje počítačová simulácia (hore).

Ilustrácia: ESA/VIRTIS/INAF-IASF/Obs. de Paris-LESIA (pohľad na Zem: Solar System Simulator/JPL-NASA).

...pomôže hľadať iné svety podobné nášmu

Ani nie jednopixelový obraz Zeme totiž pripomína očakávanú veľkosť obrazov mimoslnečných planét zemského typu v sérii pre blízku budúcnosť pripravovaných experimentov s novými ďalekohľadmi v kozme.

Mimoslnečných planét poznáme už vyše 300, hoci najviac podobné Zemi stále majú viacnásobok jej hmotnosti - na „pozemskejšie" zatiaľ rozlišovacia schopnosť našich ďalekohľadov nestačí.

VIRTIS pokrýva optickú aj blízku infračervenú oblasť a zábery sú rozložiteľné na spektrum, čo umožňuje pátrať po charakteristických znakoch prítomnosti molekúl, z ktorých sa skladá zemské ovzdušie. Vedci si na záberoch Zeme z VIRTIS overujú, čo sa pri takých podmienkach dá zistiť o obývateľnosti pozorovanej planéty, keďže v prípade nášho vesmírneho domova vieme, ako sa veci majú.

zivot_na_zemi3.jpg

"Podpisy" vody a kyslíka v spektrách Zeme (rôznofarebné krivky dole) zachytené pri štyroch príležitostiach aparatúrou VIRTIS od Venuše v apríli až auguste 2007 zo vzdialenosti 62 až 175 miliónov kilometrov, keď bola Zem k sonde obrátená tak, ako ukazujú počítačové simulácie (hore).

Ilustrácia: ESA/VIRTIS/INAF-IASF/Obs. de Paris-LESIA (Pohľady na Zem: Solar System Simulator JPL/NASA)

Nebude to hračka

Ide najmä o spoločnú misiu francúzskej kozmickej agentúry CNES a ESA nazvanú COROT, ktorá už je na orbite okolo Zeme a objavuje mimoslnečné planéty a chystanú misiu NASA nazvanú Kepler.

VIRTIS ukazuje, že určenie obývateľnosti planéty nebude ľahké: v zemskom ovzduší preukázala vodu a kyslík, nevyhnutné pre známy život. Lenže tie sú aj v ovzduší Venuše, kde je teplota vysoko nad bodom varu vody, mnohonásobne vyšší tlak ako v pozemskom a oblaky z kvapôčiek kyseliny sírovej.

Očividne treba o planéte zistiť viac. Jednu možnosť ponúka tzv. červený okraj, spektrálny "podpis" organizmov, ktoré pri látkovej výmene využívajú fotosyntézu. Zelené rastliny totiž silne žiaria v blízkej infračervenej oblasti chlorofylom. (Už pred vyše desaťročím čosi také skúšali Američania pri prelete sondy NASA Galileo okolo Zeme na dlhej ceste k sústave Jupitera a jeho mesiacov.)

Vedci tiež chcú spektrálne rozlíšiť snímky, na ktorých Zem "nastavila" aparatúre VIRTIS prevažne oceány a prevažne súše. Je to prvý systematický program pozorovania Zeme z takej diaľky.

Hlavný zdroj: Komuniké European Space Agency z 10. októbra 2008.

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Vyriešili záhadu slávnych egyptských múmií, pomohla analýza DNA

Múmie dvoch vysokopostavených mužov, ktoré našli v roku 1907, patria k najlepšie zachovaným.

Mnohí si mysleli, že AIDS je zaslúžená lekcia. Zomrela vedkyňa a aktivistka Mathilde Krimová

Bola hlavnou americkou bojovníčkou proti poverám, strachu a predsudkom, ktoré stigmatizovali mnohých ľudí s AIDS.

Hypersonické lietadlo od Boeingu má byť päťkrát rýchlejšie ako zvuk

Na návrhu pracuje aj spoločnosť Lockheed Martin, ktorá vyrobila rekordné SR-71 Blackbird.

Najmenšia mačka na svete je zároveň aj najlepší zabijak

Dospelé mačky vyzerajú ako mačiatka.

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut