Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

2. - 8. 10. 2008

Najbližšia zrážka veľkých galaxií, eliptickej M86 a špirálovej NGC 4438 (na foto Tomera Tala a Jeffreya Kenneya/Yale University a NOAO/AURA/NSF prvá pravo) odsávaním plynu tlmí tvorbu nových hviezd. Galaxie spájajú 400-tisíc svetelných rokov dlhé vlákna ionizovaného vodíka. Zrážka prebieha v kope galaxií v súhvezdí Panny, 50-miliónov svetelných rokov od Zeme. Zistil to Jeffrey Kenney z Yaleovej univerzity s kolegami.

Zdroj: Astrophysical Journal Letters

Naše Slnko je sploštenejšie, ako sa myslelo. Podľa analýzy údajov zo satelitu RHESSI, ktorú urobil Martin Fivian z Kalifornskej univerzity v Berkeley, je jeho rovníkový priemer dlhší ako polárny nie o 7,8 oblúkovej milisekundy, ale o 10,77 oblúkovej milisekundy, čo vedci vysvetľujú zvýšenou magnetickou činnosťou v chromosfére, tenkej horúcej vrstve nad slnečným povrchom. Po oprave vychádza hodnota v súlade s rotáciou Slnka.

Zdroj: Science

Najväčší chromozóm pšenice (na foto E. Pauxa) - chromozóm 3B – sekvenoval tím Etienne Pauxa z INRA a Univerzity Blaisea Pascala v Clermont-Ferrand. Pšenica má zdanlivo paradoxne päťkrát väčší genóm ako človek a až tri kópie každého chromozómu. Je to dôležitý krok na ceste k sekvenovaniu celého genómu pšenice.

DNA ďalších dvoch malarických parazitov sekvenovali tímy Arnaba Paina zo Sangerovho ústavu v Hinxtone (Veľká Británia) a Jane Carltonovej z Newyorskej univerzity. Nebezpečnejší je opičí Plasmodium knowlesi, ktorý čoraz viac ohrozuje tiež ľudí, mierne ochorenie vyvoláva Plasmodium vivax. Malária je stále metla ľudstva.

Prvé dospelé pluripotentné kmeňové bunky (schopné rozrôzniť sa na celý rad špecializovaných typov) z buniek semeníkov dospelých mužov získal tím Thomasa Skutellu z Tübingenskej univerzity. Základ individualizovanej liečby? Zdroj: Science Zdroj: Nature Zdroj: Nature

Pred Vianocami sa do škôl vráti nanajvýš zopár tisíc žiakov

Ministerstvo chystá na december len pokus, či sa školy vôbec dajú preventívne testovať.

Na snímke minister školstva, vedy, výskumu a športu Branislav Gröhling (SaS.
Okresný súd v Žiline vymeral 17-ročnej Judite za obzvlášť závažný zločin vraždy nepodmienečný trest odňatia slobody 12 rokov a štyri mesiace.

Koronavírus: PCR testy odhalili viac ako 1800 nakazených, zomrelo 22 ľudí (minúta po minúte)

Celkovo sa novým koronavírusom na Slovensku nakazilo už viac ako stotisíc ľudí. Pandémia si vyžiadala 771 životov.

Vedci zistili, koľko pohybu vynuluje celodenné sedenie

Čokoľvek je lepšie, ako nerobiť nič.

Rozhovor s s Norbertom Wernerom.