Vynálezca, magnát, remeselníčka, poradca. Aj také to funkcie a povolania majú ľudia, ktorí majú podľa časopisu BusinessWeek najväčší vplyv na internete a najväčšie slovo v tom, ako dnes vyzerá.
Výber 25 webových osobností spravili redaktori časopisu spolu s čitateľmi a výsledky zverejnili v minulotýždňovom vydaní.
Dajte ľuďom informácie
Vplyvný je ten, kto dokáže dostať svoje názory medzi masu ľudí. Blog Huffingtonpost.com je pre 8 miliónov ľudí najlepším zdrojom informácií o amerických voľbách. Jeho zakladateľke Arriane Huffingtonovej vyniesol miesto v zozname.
Spolu s ňou je tam aj jeden z najpopulárnejších francúzskych blogerov Loic Le Meur alebo bývalý DJ a v súčasnosti hviezda IT konferencií Japonec Joichi „Joi“ Ito.
Trojica Američanov Matt Mullenweg, Gabe Rivera a Kevin Rose nie je výnimočná a vplyvná vďaka svojim názorom, dokázali však postaviť systém, vďaka ktorému počuť milióny názorov obyčajných ľudí.
Prvý stojí za službou Wordpress.org, jednotkou medzi blogovacími systémami, druhý založil agregátor technologických správ Techmeme.com, tretí vedie populárnu službu Digg.com.
Príbehy o úspechu všetkých troch sa tiež dostávali na titulky novín a časopisov.
Vládnu biznismeni
Každý Jobs, Page, Brin, Schmidt, Yang, Murdoch alebo Bezos má v zozname miesto takmer automaticky. Zárukou, že sa do zoznamu najvplyvnejších dostanete každý rok, je totiž vysoký post v jednom z internetových gigantov. Títo ľudia šéfujú firmám Apple, Google, Yahoo, Facebook, Myspace a Amazon.
Oproti vlaňajšku do zoznamu pribudli aj dvaja šéfovia technologických obrov, ktorí by na internete chceli byť lídrami, no nedarí sa im – Steve Ballmer z Microsoftu a viceprezident Nokie pre nové trhy Anssi Vanjoki.
Najmenej známe mená v zozname pochádzajú z radov investorov. Hovorí vám niečo meno Jeff Clavier alebo Paul Graham? Ak by ste sa pohybovali v Silicon Valley a zháňali peniaze na svoj nový webový projekt, mali by ste sa čo najskôr zoznámiť.
Známe tváre na zozname
Steve Ballmer – nový šéf Microsoftu, po rokoch vystriedal Billa Gatesa
Mitchell Baker – dlhoročná šéfka projektu mozilla.org, ktorý vyvíja prehliadač Firefox.
Jeff Bezos – šéf najúspešnejšieho internetového obchodu – Amazon.com,
Sergey Brin, Larry Page a Eric Schmidt – až tri mená na zozname sa spájajú s internetovým gigantom Google,
Steve Jobs – šéf Apple
Jerry Yang – šéf Yahoo.com
Najvplyvnejší ľudia webu
Sheryl Sandbergová
Odkedy sa začal komunitný projekt Facebook na internáte Harvardskej univerzity, jeho najbežnejšími užívateľmi boli muži, väčšinou počítačoví inžinieri. Podľa BusinessWeeku za jeho rastom do iných cieľových skupín stojí práve táto Američanka. Do Facebooku prestúpila v marci 2008. Predtým pôsobila v Googli a na starosti mala napríklad reklamný systém Adwords. „Ak vie niekto, ako speňažiť Web 2.0, je to práve Sheryl Sandbergová,“ píše časopis. Sandbergová bola minulý rok zaradená medzi päťdesiat najsilnejších žien sveta. V rebríčku bola najmladšia. Má 38 rokov.
Jack Ma
Jeho meno je synonymom úspechu čínskeho internetu. Tento pôvodne vysokoškolský učiteľ, ktorý dvakrát nespravil vstupné testy na univerzitu a neskôr učil angličtinu a medzinárodný obchod, svoje prvé stránky urobil s pomocou svojich známych v Amerike. Úspech mu priniesol projekt Alibaba.com z roku 1999, ktorý spája domácich čínskych výrobcov so zahraničím. Okrem tohto portálu dnes jeho spoločnosť Alibaba Group, ktorá sídli v Maovom rodisku vo východnej Číne, ovláda aj čínske Yahoo alebo Taobao, miestnu verziu populárneho aukčného webu eBay.
Jon Stewart
Tento americký komik bol vďaka svojej komediálnej šou The Daily Show známy ako televízna tvár. Ako sa dostal na zoznam najvplyvnejších na webe? Prvým dôvodom podľa BussinessWeeku sú americké prezidentské voľby, ktoré zvýšili dopyt do politike, a teda aj po relácii Jona Stewarta. Druhým dôvodom je rozhodnutie prevádzkovateľa stanice Comedy Central zverejniť všetky diely Stewartovej relácie na vlastnom webe a umožniť používateľom, aby si ich preposielali. Úspech bol obrovský. „Stewart nie je pionier v publikovaní, je príkladom dobrého načasovania,“ píše časopis.
Kevin Rose
Tento 31-ročný počítačový inžinier začínal vo webových firmách už koncom deväťdesiatych rokov. Po prasknutí internetovej bubliny sa stal jednou z tvárí populárnej televíznej šou o technológiách. Najväčší úspech však prišiel až po tom, čo založil agregátor správ Digg.com a zmenil spôsob, akým ľudia prijímajú informácie. Keď zakladal Digg.com, do firmy investoval tisíc dolárov určených ako depozit za dom pre neho a jeho vtedajšiu priateľku. Ich vzťah preto skrachoval, firme sa doteraz darí až natoľko, že Rose si mohol dovoliť odmietnuť ponuky od Google aj Microsoftu.