POČAS SPOJENECKÝCH NÁLETOV V ROKU 1945 PRIŠLO PODĽA HISTORIKOV O ŽIVOT 25-­TISÍC ĽUDÍ

V Drážďanoch bolo menej obetí

Nemeckí historici zverejnili výsledky štvorročného výskumu počtu obetí ničivého bombardovania.

V roku 2005 využili výročie bombardovania pravicoví radikáli. Prirovnali ho holokaustu.(Zdroj: REUTERS)

DRÁŽĎANY, BRATISLAVA. Pri spojeneckom bombardovaní Drážďan počas 2. svetovej vojny zahynulo menej ľudí, ako sa doteraz predpokladalo. Nebolo to navyše ani zďaleka toľko, ako tvrdia súčasní nemeckí krajní pravičiari. Vyplýva to zo záverov vedeckej komisie, ktoré zverejnili tento týždeň na zjazde nemeckých historikov v Drážďanoch.

Komisia, zložená z 13 univerzitných profesorov, archivárov a vojenských historikov, našla počas výskumu dôkazy o 18-tisíc obetiach. Z dostupných prameňov vedci usudzujú, že mŕtvych nebolo viac ako 25-tisíc.

Dlhoročné spory historikov

O počte obetí sa viedli medzi historikmi aj laickou verejnosťou spory už od konca vojny v roku 1945. Triezve odhady doteraz hovorili o 30 až 40-tisíc mŕtvych. Britský historik David Irving, odsúdený pred troma rokmi v Rakúsku za popieranie holokaustu, však uvádzal až 100-tisíc obetí.

Krajne pravicová Národná strana Nemecka sa v roku 2004 dostala do saského krajinského snemu aj vďaka kampani, v ktorej hovorila o pol milióne mŕtvych. Bombardovanie Drážďan americkými a britskými lietadlami označovala za masovú vraždu a prirovnávala ho k holokaustu.

Práve tieto názory prinútili drážďanskú radnicu, aby pred štyrmi rokmi poverila historikov preverením počtu obetí. Experti preštudovali 800 metrov dokumentov v Drážďanskom štátnom archíve. Okrem toho vyspovedali desiatky svedkov, zaujímali sa o analýzy hasičov a archeológov. Svoje závery plánujú v budúcom roku publikovať.

Pozoruhodné pritom je, že o približne 25-tisíc obetiach hovorili už drážďanské úrady krátko po bombardovaní. Nacistická propaganda však stihla ešte pred koncom vojny počet mŕtvych nafúknuť a začala uvádzať najmenej 200-tisíc obetí. Podarilo sa tak vytvoriť mýtus, ktorý sa medzi časťou populácie uchoval dodnes.

Nemecký historik Rolf-Dieter Müller upozorňuje, že podobné ničivé nálety zažili aj iné nemecké mestá. Pri bombardovaní Hamburgu napríklad zahynulo 40-tisíc ľudí. Nevytvoril sa však okolo toho mýtus, ako sa to stalo v Drážďanoch.

Mesto plné utečencov

Spojenci si vybrali Drážďany za cieľ najmä preto, že boli v tom čase zrejme posledným funkčným železničným uzlom v Nemecku a jeho podniky produkovali pre front. Mesto však bolo začiatkom roka 1945 plné ľudí, ktorí utekali z východných území obsadzovaných Sovietmi. Drvivá väčšina obetí boli práve civilisti. Mnohí zhoreli v plameňoch, ktoré mesto po náletoch zachvátili.

Historici však nespochybňujú, že nálet bol mimoriadne ničivý. Po presune diel protivzdušnej obrany do bojov na východe mohli Spojenci na mesto nerušene mieriť. Počas štyroch vĺn náletov, ktoré trvali 63 minút, zhodili na Drážďany takmer 4-tisíc ton výbušnín a zápalných zmesí.

Centrum Dráždan zrovnali Spojenci so zemou. Známy kostol Frauenkirche preto museli postaviť znovu. Svoju funkciu začal plniť v roku 2005.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Záhadné Pluto má ešte záhadnejšiu atmosféru

Trpasličiu planétu zrejme neochladzuje plyn, ale pevné častice.

DETSKÁ RUBRIKA

Lelek lesný vidí aj za seba, nemusí ani pohnúť hlavou

Prezývali ho kozodoj, hoci kozy nikdy nedojil.

OBJEKTÍV

Skutočný Iron Man: Vynálezca s oblekom stanovil nový rýchlostný rekord

Oblek poháňa šesť malých prúdových motorov.

Vesmírne kráľovstvo Asgardia vypustilo do vesmíru svoj prvý satelit

Má vlajku a dokonca aj hymnu. Zatiaľ ho však žiadna pozemská krajina či národ neuznáva.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 782
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 929
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 116
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 837
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 690
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 455
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 082
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 015
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 856
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 471