Týždeň vo vede

25. 9. - 1. 10. 2008

Poznáme magnetické pole najvzdialenejšej galaxie. Rádioteleskopom s najväčšou plne pohyblivou – stometrovou anténou na svete v západovirgínskom Green Banku (na snímke NRAO/AUI) ho zmeral Arthur Wolfe z Kalifornskej univerzity v San Diegu s kolegami. Rodiaca sa galaxia DLA-3C286 ho mala pred 6,5 miliardy rokov prekvapivo najmenej desaťkrát silnejšie ako dnes naša Mliečna cesta.Zdroj: Nature

Príbuznosť dinosaurov

s vtákmi dokladá desať metrov dlhý dinosaurus Aerosteon riocoloradensis (na rekonštrukcii Todda Marshalla / Project Exploration), ktorý sa našiel v roku 1996 v Argentíne. Objavitelia Paul Sereno z Chicagskej univerzity s kolegami zistili, že mal dýchaciu sústavu, ktorá dosiaľ najviac pripomína vtáčiu.Zdroj: PloS ONE

Osy majú dobrú pamäť.

S miliónkrát menším mozgom, ako je ten náš, si zapamätajú podobu iných ôs najmenej týždeň, hoci medzitým stretli veľa ďalších. Zistili to Michael Sheenan a Elizabeth Tibbetsová z Michiganskej univerzity v Ann Arbor.

Pôvod vírusu HIV-1, príčiny AIDS, osvetlil tím Michaela Worobeya z Arizonskej univerzity v Tucsone. Sekvenovali genetický materiál HIV-1 zo vzorky odobranej biopsiou lymfatickej uzliny konžskej žene v roku 1960 a porovnali ho so sekvenciami HIV-1 z najstaršieho známeho prípadu AIDS z roku 1959 a z jedinej ďalšej známej vzorky spred roku 1976. Vírusy sa vyvinuli zo spoločného predka, ktorý obiehal v afrických populáciách na začiatku 20. storočia. Jeho vývoj urýchlilo rýchle pribúdanie mestského obyvateľstva